На 16 юли 2019 да почерпят

„Левски“ с убедителен старт на новия сезон, юноша изработи три гола

България е в топ 20 по поскъпване на домовете

Вучич помоли Макрон за помощ по пътя към ЕС и за разрешаване на кризата с Косово

„Руска връзка” тресе коалицията в Италия Близък до “Лига” лобист търсел финанси от Кремъл

Ердоган: Турция се надява да организира съвместно с Русия производство на системи за ПВО

Частично лунно затъмнение в нощта на 16 срещу 17 юли

Плащаме на ЕС за пластмасовите опаковки Обсъждат нови приходи в бюджета на общността

ЕС одобри санкции срещу Турция заради сондажите в шелфа на Кипър

МВФ: Вдигнете възрастта за пенсиониране Работниците намаляват с 30% през следващите 30 години

Министерство на финансите: На 19 юли партиите ще получат втората част от държавната субсидия за 2019 г.

Частна здравна каса, ако има 500 000 желаещи Новата визия за бъдещето на осигурителния модел поставя повече въпроси и неясноти, отколкото решения

Русия и Украйна готвят голяма размяна на затворници

Ирак предаде на Русия 33 деца на членове на ИДИЛ

Токът поскъпнал с 29% за 12 години

Тъмната страна на Коледа

Краят на декември е времето за истерична консумация и свирепа капитулация пред изкушенията на глобалния пазар. Предизвикателствата за джоба и дроба са безкомпромисно атрактивни – стоковият фетишизъм и дестилатите определят и битието, и съзнанието. Гладът за поглъщане на оферти, промоции, намаления, ликвидации, две за едно, три за четири и пет големи с лед и газирано придобива чудовищни размери. Празниците пълнят жилите с желание за потребление и това е напълно закономерно и закодирано в генетичния код на еволюиралия примат хомо сапиенс. Спиралата на нашето ДНК носи биологични императиви за консумация – полова и пазарна.

Религиозният контекст на коледните празници отстъпва на могъщия нагон за ядене, пиене, пазаруване и копулиране и в това няма нищо лошо. Този декември обаче празниците идват с една нова религия – “Междузвездни войни: Силата се пробужда”. Всъщност това корпоративно вероизповедание не е ново – сагата е културен феномен още от излизането на първата част от 1977-а, но сега бруталната глобална мания по новата инкарнация на космическата опера за Светлата и Тъмната страна идва с чувствително подобрена маркетингова кампания и в контекста на социалните мрежи.

Иконографията на джедаи, сити, падауани и други образи от въобръжението на Джордж Лукас е навсякъде. Световната премиера на “Епизод VII” отприщи нов вид конформизъм, който съвпадна с традиционната потребителската истерия. Получи се перфектната консуматорска буря от коледни дръвчета и светлинни мечове, греяно вино и малки екшън фигурки на Хан Соло и Чубака, червени чорапи за подаръци и макети на космическия кораб “Хилядолетния сокол”.

Персонажите от “Междузвездни войни” са съвременните апостоли на корпоративната религия. Откакто Лукас продаде продуктите на своето въображение на “Дисни” за над 4 млрд. долара, развлекателната индустрия отново попадна под поп културното влияние на учителя Йода, който толкова обича да съобщава философски сентенции с инверсия, и на Дарт Вейдър – най-разпознаваемия злодей на нашето време.

Фейсбук помогна на “Дисни” в тяхната монументална мисия за световна унификация, като въведе опцията да си модифицираш профилната снимка с тематично изображение на новия вид светлинни мечове, представени в премиерния филм “Силата се пробужда”. Трикът, замислен като вайръл маркетинг, подейства брилянтно. Изведнъж маса хора започнаха да си правят снимките във фейсбук в междузвезден режим.

Методът за пръв път бе използван за социални и хуманитарни каузи като решението на САЩ за узаконяване на еднополовите бракове, отпразнувано с филтър в цветовете на дъгата, и солидаризация с Франция след варварските ислямски терористични атаки от 13 ноември, изразена с филтър в цветовете на френския флаг. Ето че дойде ред и на първата по рода си корпоративна мания от такъв вид.

Отделно, следвайки примера на основателя на фейсбук Марк Зукърбърг, хиляди хора решиха да публикуват в социалната мрежа снимки на бебетата и малките си деца, костюмирани като персонажи от “Междузвездни войни”. Невръстните хомо сапиенсчета дори не знаят, че започват живота си на тази земя като участници в най-грандиозната, потентна и всепоглъщаща рекламна кампания в историята. “Дисни” удариха джакпота.

Очаква се “Междузвездни войни: Силата се пробужда” да стане най-печелившият филм в историята или поне да изкара минимум $2 млрд. само от продадени билети. Сухото, което ще потече към тях от огромните количества закупен мърчъндайзинг, е отделно. Почти всички са подвластни на коледната междузвездна мания. Ставаме свидетели на брутална фиксация, асимилация и унификация с неясни последствия.

Митологията на “Междузвездни войни” в момента е тоталният комуникационен хегемон в по-голямата част от развития свят. Светлинните мечове, космическите кораби, джедаите и Вейдър са културни кодове, които владеят киносалони, витрини и социални мрежи. Във филмите от сагата един от големите плюсове на това да си джедай, който владее Силата, е възможността да контролираш мисленето и поведението на други хора и същества от онази “далечна, далечна галактика”.

Създателите на “Силата се пробужда” в момента сякаш притежават джедайски способности – те моделираха критична част от човечеството във формата на своите корпоративни желания.

Наредиха им да гледат и да купуват. Да говорят и да разпространяват вълнение за “Междузвездни войни”. А коледното настроение за приобщаване и споделяне на една и съща емоция просто създаде перфектните обстоятелства за реализиране на грандиозния фирмен план.

Декемврийските празници тази година минават под знака на “Междузвездни войни”, но един от големите минуси на митологичната вселена, създадена от Лукас и наследена от Дж. Дж. Ейбрамс, е липсата на алкохол. Няма толкова много качествени гуляи или оргии в епизодите от сагата. Филмите са семейно ориентирани и това предопределя тяхната смирена природа по отношение на злоупотребата със субстанции.

А Коледа без пиене е като джедай без светлинен меч. С други думи – има една територия от окупирания празник, която “Дисни” и “Междузвездни войни” не могат да експлоатират, и тя е желанието за качествено опияняване. Ферментиралите плодове и дестилираните житни култури са по-силни от имперските щурмоваци. Силата от “Междузвездни войни” може да се пробужда, но Силата на жаждата не е заспивала. А по Коледа е по-могъща отвсякога. Изящните форми на бутилката съблазняват класическия празнуващ персонаж. Празната чаша е нежелана перверзия. Трезвеността по Коледа е форма на тревожно грехопадение. Махмурлукът е прецизно калкулиран риск. Той е като патетичните реплики във филм от “Междузвездни войни” – неизбежен.

Пиянството на масите насища Коледа с атмосфера на веселие и бягство от усещането за политическа неадекватност. Иконата на американския уестърн от златната епоха на жанра Джон Уейн беше казал, че не може да вярва на човек, който не пие. А аз вярвам на Джон Уейн. Вярвайте му и вие. Той е джедай на западния простор с каубойска шапка и револвер вместо светлинен меч.

Алкохолната екстраваганца е древна форма на митотворчество и социално приобщаване. Фалшивото пеене става по-звучно, студът не се усеща, пиянското падане върху леда е като детска игра с много смях. А сега дори няма и лед. Освен този в чашите. И помнете съвета на учителя Йода – не смесвайте повече от шест вида алкохол за една вечер. Весели празници, падауани!

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.