На 25 юни 2019 да почерпят

Голф комплексът до Елин Пелин има нов собственик Имотът е продаден на българска компания, собственост на бизнесмена Мирослав Печев

Над 3000 софиянци дават жилищата си на туристи Броят на обектите, предлагани чрез Airbnb, расте с 80% годишно

Два изтребителя „Юрофайтър“ се сблъскаха в Германия, един пилот е загинал

Холандия без мобилни и стационарни телефони заради авария

Буря отнесе покрива на кооперация в Пловдив

Наредба ще доведе до хаос в туризма Нормативният акт не прави разлика между продажба и плащане в сектора на услугите

Двоен стандарт при 30% от храните в ЕС Кока - колата с глюкоза и повече калории у нас

Аварийно-спасителни екипи в Пловдив са реагирали над 40 сигнала заради дъждовете В София пожарникари са отработили 42 сигнала

Ханде Ерчел ще става леля

Тръмп обяви строги санкции срещу Иран, засягат и върховния лидер аятолах Али Хаменей

Ролс Ройс губи клиенти сред родните милионери Броят на Поршетата в страната нарасна с 10% само за година

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 25 юни 2019

Вдигат пенсиите на 2,13 млн. българи Увеличението ще е с 5,7%, най-високата става 1200 лева

Еленко Божков: Блокът на „ТЕЦ Марица – изток 2“ няма да може да работи на въглища дълго време след пожара

Как е изглеждал Христос

Истинският Спасител приличал повече на Мойсей от синагогата в Дура-Европос

Съдим за Исус по изображението, дадено му от византийците

Всички имат представа как е изглеждал Исус Христос. Неговият образ е използван повече от всички други в изобразителното изкуство на Запада. По традиция това е мъж с дълга коса и с брада, дълга туника с дълги ръкави (като правило бяла) и наметка (обикновено синя).

Образът на Христос е толкова привичен, че дори силуетът му се разпознава лесно.
Но дали наистина е изглеждал така?

Най-вероятно не.

Всъщност образът, който ни е полкова познат, води началото си от византийската епоха, някъде от IV век. Във Византия главният акцент бил върху символа на образа на Христос, а не върху историческата точност.
За прототип послужило изображението на императора на трона, както може да се види и на мозайката в олтара на църквата „Санта Пуденциана“ в Рим.
Христос е облечен в златна туника. Това е образът на небесния владетел на света, който напомня известната статуя на седящия на трона дълкокос брадат Зевс. Тази статуя била толкова известна в античния свят, че римският император Август наредил да направят негов паметник в същия стил (само че без дълга коса и брада).
Византийските художници, пред които стояла задачата да представят Христос като цар на света, измислили нов образ, който всъщност представлявал един по-млад Зевс. С течение на времето това изображение се превърнало в норма.

А всъщност как е изглеждал Христос?

Да го разгледаме от главата до петите.

Косите и главата

Ако първите християни не се бяха опитвали да изобразяват Христос като небесен цар, той би се представил пред нас като обикновен човек: без брада и с къса коса.
Исус може би е имал брада като странстващите мъдреци тогава, но само по една причина – наблизо нямало бръснар.

Философите не се бръснели и ходели с дълги бради, което ги отличавало от околните. Древногръцкият философ Епиктет наричал това „правилно, близко до природата“.
В гръко-римския свят през I век било задължително за един мъж да бъде гладко избръснат и с къса коса. Дългите разкошни коси и бради били оставени на боговете. Дори някои философи се подстригвали.

В древните времена брадата не се смятала за отличителна черта на евреите. Нещо повече, когато преследвали евреите, на преследвачите било трудно да ги отличат от останалите (това е описано в книгата на Макавеите). Но върху монетите, сечени от Рим след превземането на Йерусалим през 70 година, пленените евреи са изобразени с бради.
Така че Исус, следвайки традицията сред философите, може би е имал къса брада, както изглеждат и мъжете на римските монети, но по-вероятно е бил с къса коса.
Ако косите му биха били малко по-дълги от общоприетото, това би трябвало да породи някаква реакция. Смятало се, че евреите с неподстригани бради и дълги коси са назареи, т.е. хора, дали обет. Те посвещавали себе си на Бог за известно време, като се задължавали да не пият вино и да не подстригват косите си. В края на своя обет те обръсвали главите си на специална церемония в йерусалимския храм (това е описано в новозаветните книги).

Но Христос не е давал такъв обет, защото в Библията се казва, че той е пиел вино. Дори го обвинявали, че пие много вино. Ако той имал дългата коса и отличителните белези на назареите, това не би могло да бъде оставено без коментар.

Дрехите

По времето на Христос богатите хора обличали дълги дрехи при някакъв особен повод, за да подчертаят пред хората високия си статут. В едно от своите слова Христос предупреждава учениците си да се пазят от книжниците, които обичат да ходят с дълги дрехи и да приемат приветствията на народа. От това може да се съди, че самият Христос не е носил дълги дрехи.

В онези времена мъжете носили туники до коленете – хитони, а туниката на жените била дълга до глезените. Ако нещо в този ред се нарушавало, възниквал скандал.
Известно е, че върху туниката се носела наметка, а също така е известно, че именно към тази част от облеклото се докоснала жената, търсеща изцеление (според евангелието на Марко).

Наметката се носела по различен начин. Понякога тя покривала напълно туниката. (Някои философи предпочитали да носят само наметка без туника, като оставяли дясната част на тялото си открита).

Положението и богатството на човек можело да се определи по размера, качеството и цвета на наметката. Виолетовият цвят и някои оттенъци на синьото говорили за разкоша и високото положение, което заемал техният собственик. Това били кралски цветове, тъй като използваните багрила били изключително скъпи.

Цветовете обаче можели да свидетелстват и за друго. Историкът Йосиф Флавий описал движението на зелотите, които искали да освободят Йерусалим от римляните, като група убийци травестити, които носили оцветени наметки. Така той намеквал, че това било женско облекло. От това може да се направи извод, че мъжете, които не заемали високо обществено положение, трябвало да носят дрехи от неоцветени тъкани.
Христос обаче не носил бели дрехи, които, за да станат такива, трябвало да се избелват. В Юдея такова облекло се асоциирало със сектата на есеите, които следвали стриктно еврейските закони. Разликата между дрехите на Христос и чисто белите одежди е описана в Евангелието на Марко. Когато трима апостоли се изкачили на планината заедно с Исус, дрехите му започнали да излъчват ярка светлина. Преди това преобразяване дрехите на Христос са представени като най-обикновени, съшити от неоцветена вълна.
За дрехите на Христос може да научим и от описанието на неговата смърт, когато римските войници започнали да си делят неговите дрехи, разкъсвайки ги на четири части. Един от елементите на дрехата на Христос вероятно бил талитът – правоъгълно молитвено покривало.

Стъпалата

Няма съмнение, че Христос е носил сандали. Всички ги носили. В пещерите близо до Мъртво море бяха намерени сандали от времето на Христос, затова можем да добием представа за тях. Подметките им били от дебели парчета кожа. Отгоре сандалите били направени от парчета кожа.

Чертите на лицето

Какви са били чертите на Христос? Те били еврейски. Напълно очевидно е, че Христос е бил евреин. Това може да се види от посланията на апостол Павел. Как е изглеждал евреинът в онези времена?

В Евангелието на Лука се казва, че в началото на неговото служение той бил на 30 години.

През 2001 г. съдебният антрополог Ричард Нив възстановил вида на жителя на Галилея за документалния филм на Би Би Си „Синът божи“, като взел за основа черепа на неизвестен човек, намерен в този регион. Той не твърдял, че това е лицето на истинския месия. Това било само начин да видим Христос като обикновен човек на своето време, защото в неговото описание не се казва нищо за това, че е притежавал изключителна външност.
Според мен най-добре може да си представим как е изглеждал Христос по образа на Мойсей, изобразен на стените на синагогата от III век в град Дура-Европос. От него можем да разберем как е изглеждал юдейския философ от гръко-римската епоха.
Там е казано, че Мойсей е носил неоцветени дрехи, а талитът е бил неговата наметка. Това изображение очевидно дава по-точна представа за историческия Христос, отколкото това, което измислили византийците и което по-късно се превърнало в общоприет стандарт.

* Материалът е на Би Би Си

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.