Нова година, нов бизнес

Традиционно на 1 януари повечето хора си поставят нови цели за предстоящата година - да работят за по-добри доходи и повишение, да имат повече време за близките си хора, да реализират повече пътувания, да прочетат повече книги, да постигнат по-добра физическа форма и т.н.

За по-смелите новата година е добро време за нещо повече - например нов бизнес проект.

Да започнат стартъп (стартираща компания с иновативен продукт - б.а.) - това е мечтата на много млади хора в България. Но неголяма част от тях я реализират успешно.
Какво е необходимо?

Финансиране, добра идея, ниша, държавата да не ти пречи с бюрокрация или друго... Със сигурност!

Нужни са и някои качества, без които успелите казват, че предприемачът не може - да бъдеш продуктивен и изобретателен; да успяваш да управляваш пари, като ги увеличаваш; бързо да разпознаваш силните и слабите страни на създадения продукт; да откриваш, наемаш и създаваш ефективни служители; постоянно да подобряваш всичко в бизнеса си и др.

За други един от залозите за успех е да обичаш това, което правиш. Трети мислят, че ключът към развитието е адаптивността.

Обществено необходим или незаменим

„Страхотно е да направиш продукт, който ти самият искаш да ползваш, но трябва да имаш предвид, че ти не си представителна извадка от пазара. Оценявай идеята и продукта си обективно”, казва Тодор Калайджиев, който е основател на стартъпа Carista - мобилно приложение за диагностика и настройки на автомобили. Той съчетава страстта си към мобилните приложения и автомобилите с желанието да бъде полезен на хората и успява - за кратък период компанията му, която е базирана в София, има над 30 000 потребители.

Според Мартин Бориславов, който ръководи „Майка навреме“ - социален проект на столична болница за женско здраве, най-важно за успеха е да станеш обществено необходим, но за това са нужни силни конкурентни предимства, упоритост и безотказност.

За Петя Стефанова, която стартира пекарната работилничка „Щипка любов“ в Пловдив, най-важен е маркетингът. „Може и да правиш нещо много добре и хората да имат нужда от теб, но няма как да стане, ако те не знаят за съществуването на продукта ти“, казва тя.

Изпълнение, промяна, адаптивност

Според Калайджиев изпълнението е поне толкова важно, колкото идеята.

„Възможно и лесно е да се направи прототип, който не работи добре, или дори не работи изобщо, но може да покаже дали има търсене за такъв продукт и какви са реакциите на потребителите. Направете прототип или бета версия, преди да загубите година в „довършване“ на пълния продукт“, съветва той.

Ако прототипът работи - добре. Ако има търсене - още по-добре.

В противен случай е нужна промяна.

„Всичко се променя с часове и е нужна адаптивност към средата. Никога не може да си100% подготвен и трябва да си готов да (се) променяш в движение. Нали знаете: Building the plane while flying it (да сглобяваш самолета в движение - б.а.)“, смята Бориславов.

Нещо познато в нова опаковка

„Може да направиш нещо много познато, като например да отвориш пекарна, но да го „поднесеш“ по различен начин, който да грабне хората. Със сигурност трябва да си много упорит и нахъсан, да не се отказваш при първия неуспех, тъй като в началото лошите дни са много повече от добрите“, казва Стефанова. Според нея дори и бизнесът ти да не предлага иновации, може да успее, ако залага на позитивизма.

И ако има добра реклама - затова шерванията в социалните мрежи не са за пренебрегване.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес