На 22 октомври 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за вторник, 22.10.2019

Трима контузени в „Игри на волята“ Славяни отново ще спят в лукс

Фейсбук с нови правила за сигурност за предстоящите президентски избори в САЩ

Путин предлага помощ на Африка без условия

Еди Рама отхвърли искането на опозицията за оставка

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

Испанската полиция разби банда обирджии, ограбвали домове на футболисти

Руски хакери се маскирали като ирански Атакувани били поне 35 държави, като в 20 нападенията били успешни

Христо Иванов и Атанас Атанасов приемат гаврата на Тома Белев с еврейския народ Лидерите на „Демократична България“ не искат да вземат мерки срещу кандидата им за общински съветник в София

„Пепел от рози“ получи френска награда

Протест пред френското посолство у нас в подкрепа на Северна Македония за ЕС

Вдигат заплатите с ускорени темпове

Колко месеца имам право на обезщетение като безработен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 22 октомври 2019

In memoriam: Отиде си Дейвид Бауи

Погледни нагоре, аз съм на небето.

Имам невидими белези

и драма, която никой не ще ми отнеме…

Това са прощалните думи на Дейвид Бауи към неговите фенове, изпети в песента „Лазаръс“ от последния албум на певеца Black Star („Черна звезда“). Дискът излезе на рождения му ден – 8 януари – два дни преди звездата на Дейвид да угасне завинаги.

Легендарният изпълнител почина на 69 г., след като води тайно от света битка с рака в продължение на година и половина.

Песента е придружена от зловещо видео, в което певецът се гърчи в болнично легло с превръзка на очите – явен намек, за предстоящата му смърт.

Бауи е знаел, че е нелечимо болен през цялото време, през което е записвал Black Star. Това обяснява мрачните нюанси в иначе великолепния, последен в кариерата му двадесет и пети албум.

Към звездите

Бауи е роден през 1947 г. в английското градче Брикстън. Започва да се занимава с музика още от 13-годишен. Израснал в семейството на апатична майка и любящ баща, Дейвид е тийнейджър мечта за девойките – с две различни по цвят очи рус симпатяга. Девойките му налитат още оттогава и така до края на живота му.

Бауи добива голяма популярност през 1969 г. с песента Space Oddity, която става хит във Великобритания.

През 1972 г. той се превъплъщава в анекдотичната фигура Ziggy Stardust („Зиги Стардъст“), това е и заглавието на албума, който издава. Преди излизането на плочата музикантът боядисва косата си в червено, появява се в женски дрехи и признава пред медиите, че е гей.

Същевременно с това той издава един напълно различен соул албум Young Americans („Млади американци“), от който е и първият му голям хит зад океана – Fame („Фейм“).

Изпълнителят прави и първата си роля за киното във филма Man Who Fell to Earth („Човекът, който падна на Земята“) през 1976 г. Впоследствие го помним от ролите му във филми като „Гладът“ (1983 с Катрин Деньов и Сюзън Сарандън), “Лабиринт” (1986), „Абсолютно начинаещи“ (1986) и др.

Дрога

В средата на 70-те Бауи се увлича силно по наркотиците. В интервю за „Плейбой“ през 1975 г. споделя: „Предпочитам наркотици, които ме поддържат работоспособен дълго време. Мразя бавните наркотици, тревата, съня. Предпочитам будното състояние, енергията, работата. Не съм пробвал нещо наистина силно от 1968 г. насам. Тогава имах глупав флирт с хероина само заради мистерията и енигмата, с които бе обграден. Не е вярно, че съм написал най-добрите си парчета надрусан – истината е точно обратното.“

Към края на 70-те Бауи успява да се откаже от наркотиците и издава албума Scary Monsters („Скери Монстърс“).

Секс машина

След първоначалното признание, че е гей, Бауи преосмисля нещата и заявява, че е бисексуален. Известна е историята му с Мик Джагър, който прави секс с първата му съпруга Ендже (и написва популярната едноименна песен) и с Дейвид – тове е по думите на самата Ендже.

Впоследствие сред завоеванията му се открояват вдовицата на Чарли Чаплин Уна (22 години по-възрастна от него!), актрисата Сюзън Сарандън, певиците Нина Симон, Тина Търнър, Лулу, Аманда Лиър и мн. др.

„Налитах на всичко наоколо и водех чудесен, безразборен, промискуитетен живот“, признава той в интервю за Би Би Си през 1997 г.

От брака с Ендже Бауи има син – режисьора Дънкън Джоунс (“Първичен код” и „Луна“), а от втория му брак със супермодела Иман се ражда дъщеря – Александра (14 г.).

Другите за него

„Израснах, слушайки Дейвид Бауи. Той беше майстор на превъплъщенията, които винаги бяха сполучливи. Огромна загуба“, написа британският министър-председател Дейвид Камерън.

Американската певица Мадона също изрази съболезнования за смъртта на британския изпълнител: „Съкрушена съм. Този велик музикант промени живота ми. Концертът му в Детройт беше първият в живота ми. Талантлив. Уникален. Гениален. Духът ти ще живее вечно“, написа кралицата на попа в социалните мрежи

ХИТОВЕТЕ

1. Space Oddity (1969)

Първият голям хит на Бауи е и представянето на астронавта Майор Том (Major Tom) – една от многото различни персонификации на Бауи. Въпреки че е последвана от една от най-фамозните кариери в рок и поп музиката, Space Oddity остава може би най-емблематичната песен на Бауи.

2. Life on Mars (1971)

След 2 години без хит Бауи се върна в орбитата с това театрално изпълнение, което се описва като „кръстоска между бродуейски мюзикъл и картина на Салвадор Дали”

3. Changes (1971)

Въпреки че при излизането си дори не влиза в британския топ 40, парчето Changes („Промени“) се счита за първоначален манифест на избрания творчески път на Бауи – радикалните му превъплъщения в нови и нови персони.

4. Starman (1972)

Легендарното парче въвежда може би най-известното алтерего на Бауи – Зиги Стардъст – същество от Космоса, което носи надежда на земната младеж чрез радиото. Интересен факт е, че хитовата песен е включена в The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars в последния момент.

5. The Jean Genie (1973)

Това е пряката почит на Бауи за легендарния американски художник Анди Уорхол и цялото му обкръжение, от което в някакъв момент е част и британският певец. В заглавието обаче се има предвид френският писател Жан Жене. Бандата Simple Minds взема името си от текста на песента.

6. Young Americans (1975)

Песента, с която Бауи и глем рокът най-накрая пробиват на американския пазар. Текстът съдържа много препратки към движенията за граждански права през 60-те години и американския президент Ричард Никсън.

7. Heroes (1977)

Написана заедно с Брайън Ино като част от „Берлинската трилогия” на двамата – албумите Low (1977), Heroes (1977) и Lodger (1979). По това време Бауи пребивава в Западен Берлин. Това е една от песните му, на които са правени най-много кавър версии заедно с Rebel Rebel .

8. Ashes to Ashes (1980)

Меланхоличната епитафия на Бауи за епохата на 70-те и собствената му борба с пристрастяването към кокаина са олицетворени от завръщането на Майор Том. Това е първият от много негови видеоклипове, в които звездата е в амплоа на арлекин.

9. Let’s Dance (1983)

Въпреки комерсиалния успех на едноименния албум, отявлените фенове на Бауи силно критикуват поп подхода в него. Певецът по-късно ще опише периода като „годините, в които бях като Фил Колинс”.

10. Blackstar (2015)

В десетминутната заглавна песен от последния албум на Бауи, издаден на 69-тия му рожден ден и само два дни преди смъртта му, определено може да се долови поглед към собствения му край. В сюрреалистичния видеоклип жена пренася мъртъв астронавт, за когото лесно може да се предположи, че олицетворява самия Бауи и много от персоните му към извънземен град.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.