Дневен хороскоп на Алена за петък, 22.11.2019

На 22 ноември 2019 да почерпят

Защо говорим и ходим насън

Нетаняху отрече обвиненията в корупция Израелският премиер заяви, че делото срещу него е равносилно на преврат

Търговската война на САЩ с Китай е пред въоръжен конфликт Това смята бившият държавен секретар Хенри Кисинджър

Сърбия и Русия в шпионска афера (обзор) Представител на Белград замеси и България

България поиска сътрудничество с всички европейски държави във връзка с борбата с трафика на културни ценности

„Грами”-тата прекалиха с политкоректността Номиниран е първият чернокож гей с №1 песен в САЩ

Отвлякоха инвалид без крака, за да проси в Европа Интерпол издирва Мариус Петков

Близо 5000 души са загинали заради морбили в Конго

17 години затвор за Черната вдовица от Бургас (обзор)

Отрова за мишки убила Стефан (обзор) Майката: Не приемам твърденията, на трите ми деца нямаше нищо

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 22 ноември 2019

Майки на деца с увреждания на протест срещу избора на Валери Симеонов за зам.-председател на НС

Хакерска атака срещу Галио Д Смениха паролата на фейсбук профила му

Над 1200 км с едно зареждане

Голяма част от българските шофьори отдавна са открили, че има по-изгодно гориво от бензина и дизела. Това е втечненият въглеводороден газ LPG, популярен сред народа като пропан-бутан.

Ако се загледате по колите на улицата, бързо ще ви направи впечатление колко много от тях имат някъде по бронята или калниците една черна капачка, която издава наличието на бутилка за допълнително монтирана газова уредба. Огромната част от автомобилите на газ са адаптирани вторично с цената на различни технически компромиси и това с основание буди недоверие у потребителите. В последните години обаче производителите започнаха да предлагат модели с фабрични газови уредби. Тези коли са конструирани и пригодени още в завода за експлоатация на газ, не се извършват никакви вторични доработки и купувачите могат да имат пълно доверие на изпитаната техника.

Подобен автомобил е седанът Opel Astra LPG Turbo EcoFlex, който е бивалентен и използва за гориво бензин и пропан-бутан. Газовата бутилка е интегрирана под дъното на багажника в овалния „леген“ на мястото на резервната гума. По този начин се запазва непокътнат товарният обем от 460 литра. Не бива да забравяме, че точно големият багажник е един от аргументите за покупка на универсален седан в компактния клас. При сгъване на задната облегалка (която се дели в съотношение 60:40) товарното пространство се увеличава до 1010 л и собственикът може да превози значително по-големи и по-дълги предмети.

На практика колата е с два резервоара за гориво – стандартен бензинов за 56 л и газов за 39 л. Единственият компромис – вместо резервна гума шофьорът разполага с комплект за възстановяване при спукване. Гърлото за зареждане на бутилката с пропан-бутан е изведено непосредствено до тръбата за бензиновия резервоар зад вратичката на задния калник, което улеснява и опростява процеса. Но с бивалентната Astra на бензиностанции се спира рядко, макар че това е кола за тези, които изминават много километри. Когато и двата резервоара са пълни, автомобилът може да преодолее над 1200 км, без да зарежда. При кротко и пестеливо каране пробегът скача с още 100-150 км, защото най-важният фактор за консумацията на гориво всъщност е отношението на водача към педала на газта.

Дали двигателят използва газ и бензин, зависи от един от бутоните на централната конзола. С неговото натискане се превключва от едното към другото гориво, и обратно. При запалване в студено време първо се активира бензиновото горене, но много бързо след това вече е възможно преминаването на пропан-бутан. Стрелката на таблото за количеството в резервоара показва какъв е запасът за това гориво, което тече към мотора в момента. При изпразване на газовата бутилка колата автоматично преминава към бензин, като преди това дава предупреждение към водача чрез инфоразвлекателната система, а на навигацията показва най-близките станции за зареждане с пропан-бутан.

Предимствата на фабричната газова уредба са много. Сред тях са не само максималната безопасност и надеждност, но и адаптирането към работата на двигателя. Заради спецификата на пропан-бутана двигателят е преработен – бутала, глава, охлаждане, клапани. Системата за впръскване на газа и нейното управление е интегрирана с управляващата електроника за бензин. Така се елиминират всякакви проблеми, които са до болка познати на собственици на автомобили с вторично монтирани газови уредби. Трудно е да се усети някаква разлика в реакциите на двигателя при работа на пропан-бутан и на бензин. Модерният 1,4-литров агрегат с турбопълнене гарантира пъргавина и бързо ускорение. Консумацията на газ в смесен цикъл е 7,3 л, а на бензин – 5,8 л. Собственикът се чувства добре моторизиран и ускорява за 10,8 секунди от 0 до 100 км/ч, като максималната скорост достига 202 км/ч. Надценката за заводската газова уредба бързо се „избива“, тъй като пропан-бутанът е двойно по-евтин от бензина и намалява цената на пътуването с около 40% в сравнение със стандартния бензинов модел. Този факт ще зарадва всеки, който обича да си прави сметката и да не хвърля излишни пари на бензиностанцията, колкото и да е повтиняло горивото напоследък.

УДОБСТВА И ЛУКС КАТО В INSIGNIA

Седанът на Opel Astra неслучайно е наричан „малката Insignia”, защото прилича много отвън и отвътре на флагмана на марката. Купето е просторно и удобно за пътуване, особено в по-високите нива на оборудване. Пасажерите се настаняват в полукожен салон с много приятно и ефектно амбиентно осветление. Водачът държи мултифункционален волан и има на разположение модерна навигация за цяла Европа, преден и заден паркпилот, електрическа ръчна спирачка, адаптивни биксенонови светлини с автоматично нивелиране и превключване, дюзи за почистване на фаровете, висококачествено аудио и други екстри.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.