Плеймейтката Марешка отпадна от „Игри на волята“

20 интересни факта за алкохола

Над 60 са вече жертвите при експлозията в джамия в Афганистан

Апетитът за сладко е признак за лош сън

Борис Джонсън: Ще напуснем ЕС на 31 октомври, дори ако споразумението бъде отхвърлено от депутатите

Обезвредиха съмнителен предмет на лондонска улица

Йозджан Дениз нае нова вила

Меркел: Имаме много работа до постигане на споразумение по дългосрочния бюджет на ЕС

Признаха си спонсори на Мая ДБГ си спомниха, че платили билбордовете на Манолова

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

Нов случай на африканска чума при диво прасе в Ловешко

Оперираха мъжа, паднал във водопад в Беласица

Регулират цените на вносни лекарства Паралелният внос ощетява потребителите

Малина Крумова: 96% от катастрофите се дължат на грешки на водача

Нередовни пътници биха кондуктор в автобус в Пловдив

Царят на пустинята е скейтбордист

Звучи невероятно, но е факт. Автомобил със задвижване на само две от четирите колела доминира и триумфира в най-тежкото офроуд рали „Дакар“. Едва при второто си участие “Пежо 2008 DKR” господстваше на всички терени от старта до финала – пясък, кал, камъни, скали, вода. Французите бяха събрали истински дрийм тим от пилоти, които триумфираха в 9 от 12 етапа. Най-опитният състезател Стефан Петерханзел влезе в историята с 12-ата си победа в „Дакар“, постигната точно четвърт век след първата му при мотоциклетистите. Неговите именити съотборници и конкуренти също се представиха на висота. Три от четирите екипажа на „Пежо 2008 DKR” стигнаха до финала, като Сирил Деспре завърши седми, а Себастиен Льоб – девети. От звездния тим отпадна само Карлос Сайнц, който бе лидер 4 дни преди края на ралито.

За първи път от четвърт век автомобил с 2 задвижващи колела печели „Дакар“ и заслуга за успеха имат както майсторите пилоти, така и техните инженери, които цяла година подготвяха машината. В сравнение с предишното рали колата е по-ниска, по-широка, по-дълга и по-мощна. Със задното си предаване „Пежо 2008 DKR” демонстрира превъзходството си над традиционните 4х4 машини на всякакви повърхности. Дългата колесна база, късите надвеси и големите, но леки магнезиеви колела с гуми 37/12,5/17 позволяват на колата да преодолява (почти) всякакви препятствия. Дизеловият битурбо двигател V6 с обем 3,2 л изпраща към задния мост тягата на 350 коня. Чудовищният въртящ момент от 800 Nm при 5000 оборота осигурява работоспособност като на локомотив, а 355-милиметровите вентилирани спирачни дискове улесняват пилотите да държат контрол върху колата в екстремни ситуации.

Победителят Петерханзел рядко кара на границата на възможното и рискува само тогава, когато опасността е минимална. В такива случаи препуска из пустинята с 220-225 км/ч, а конкурентите не бяха способни на подобна скорост. Едно от обясненията за успеха му е в перфектното владеене на всички компоненти в ралито – техника, тактика, психотрикове. Учил се е на тях още през първите си години в екстремните спортове. Тогава му е било дори още по-трудно да държи по точния курс превозното си средство, което тогава е било… скейтборд.

Шампионът се отказва

Рекордната 12-а победа в рали „Дакар“ изглежда ще бъде последна за Стефан Петерханзел. 50-годишният френски пилот отвори дума за отказване, след като изравни титлите си при мотоциклетистите и при пилотите – по шест. „На всяка цена исках да го направя, сега последната ми голяма цел е постигната“, коментира мистър „Дакар“ след награждаването.

Льоб: Не съм забравил да завивам гайки

„Исках да спечеля „Дакар“, но накрая бях щастлив, че… финиширах“, коментира най-успелият пилот в световния рали шампионат Себастиен Льоб. Деветкратният шампион за първи път участва в пустинята и на старта поведе в класирането. През втората седмица на надпреварата обаче катастрофира, бе изтеглен на въже до финала и завърши девети в генералното класиране. „Набързо си припомних как се правят спешни ремонти и разбрах, че не съм забравил да завивам гайки“, показа чувство за хумор Льоб след инцидента, който му коства крайната победа.

Сайнц: Направихме чудо само за две години

„Всички работихме много по автомобила „Пежо 2008 DKR” и съм доволен, че дадох своя принос за успеха на отбора. Само за две години направихме истинско чудо“, заяви доайенът във френския дриймтим Карлос Сайнц. Двукратният първенец в рали шампионата се хвърли в пустинята на 53-годишна възраст и дори бе лидер в класирането 3 етапа преди финала. Испанският пилот единствен не успя да завърши от четирите екипажа в заводския тим на „Пежо“.

2800 души в борба с природата

Повече от 500 участници стартираха в 38-ото издание на най-тежкото автомобилно състезание рали „Дакар“ в четирите категории – автомобили, камиони, мотоциклети и четириколки. Керванът на състезанието наброяваше общо 2800 души заедно с поддържащия персонал. За тях в крайния пункт на всеки етап се построява бивак – нещо като малък град от палатки. 15 огромни специализирани камиона служат като мобилни ресторанти, болница и дори полицейски участък. 70 готвачи приготвят и сервират 7000 порции храна на ден, като закупуват продуктите на място от производителите. За логистиката, заснемането и първа помощ помагат 10 хеликоптера и няколко самолета. По този начин огромната кохорта от състезатели, екипи, механици и помощници измина 9332 км през пустините и планините на Аржентина и Боливия, най-дългият етап бе от 931 км.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.