Инж. Стоян Братоев: Строителят на метрото

Всеки трети софиянец не иска да си представи как отново ще пътува в задръствания, тъй като метрото му спестява средно по 30 минути на ден. За други обаче строителството на подземната железница създава напрежение, тъй като ограничава движението на автомобили.

В София със сигурност има един човек, който е „участвал“ във всяка копка от трасето на метрото - шефът на общинското предприятие „Метрополитен“ проф. д-р инж. Стоян Братоев. Първият му обект е метростанция „Люлин“, а последният - третият лъч на метрото, който е в строеж от броени дни и след няколко години ще свърже кварталите „Горна баня“ и „Левски“.

Вероятно е немалко постижение да построиш цялото метро на София, което през годините се е превръщало в коз за удвояване на електоралната подкрепа на не един или двама кметове на София, решили да се борят за нов мандат. Сигурно обаче е смешно да се допуска, че някой ще се откаже от такава работа - да реализира най-мащабния, значим и скъп като финансиране проект в столицата.

Макар и мотрисите да преодоляват разстояния с „магическа“ скорост, построяването на метрото не става с магическа пръчка. Инженерът държи да ръководи всички оперативки на строителите, за да е в час с различните проблеми около прокарването на тунелите, които често „извират“ неочаквано точно като подпочвени води. Присъствали признават, че сбирките с шефа не минават без пиперливи реплики, защото, както казва самият Братоев, строителите са „по-чешити хора“.

А предизвикателствата при метрото не са едно и две - първото дошло, когато трябвало да пуснат в експлоатация трасето от „Люлин“ до центъра; после тунелът трябвало да мине под Перловската река, за да стигне до стадион „Васил Левски“; след това Братоев трябвало да се научи да пише европроекти, за да кандидатства за финансиране по оперативна програма „Транспорт“; после - да опази археологията в центъра, която изскочи при прокарването на тунела от „Надежда“ до „Лозенец“; а след това - метрото да стигне до летището като в нормалните европейски столици.

Немалко предизвикателство за Братоев вероятно е било и „да устои“ при всички власти или да работи добре с различни политически сили - той е начело на „Метрополитен“ още от времето на режима на Тодор Живков, работи с кмета Стефан Софиянски и оцелява и при двата мандата на градоначалника Бойко Борисов. Самият Братоев е признавал, че когато през 2005 г. бившият вече главен секретар на МВР дошъл на власт на „Московска“ 33, имало „мераци от различни страни да бъде сменен“, но Борисов изчакал, наблюдавал го и един ден му казал: „Стягай се и работи.“ И инженерът продължава да работи добре и с наследника на сегашния премиер в общината Йорданка Фандъкова, която през 2012 г. го направи почетен гражданин на София. После по предложение на Борисов получи и орден „Стара планина“.

И докато строежът на метрото кипи с пълна пара по времето на ГЕРБ, та за пускането в експлоатация на различни участъци Братоев трябва да застане рамо до рамо не само с българския управленски елит, но и с европейски лидери като бившия вече председател на ЕК Жозе Барозу, не липсват и критики от страна на опозицията, че търговете за прокарването на част от новите тунели обикновено се печелят от едни и същи фирми.

Засега на „Метрополитен“ му предстои да обяви само два търга - за двете разширения на третия метродиаметър.

Предизвикателствата пред Братоев са по-големи - да съумее да ръководи строежа на трасето от Малък градски театър „Зад канала“ до кв. „Красно село“, така че наземното движение в столицата да не е блокирано в следващите три години.

И още - да планира, проектира и осигури финансиране на такива разширения на сегашните трасета, та да спази световното правило, а именно: последната станция да не е много натоварена.

А след това да си подготви добър наследник, като реши да се пенсионира или да замине да строи метрото в някоя далечна страна.

Късметът на несбъдната мечта

Като малък Стоян Братоев пишел стихове и мечтаел да стане журналист. Дори имал няколко публикувани статии във вестник „Луковитска искра“.

Но бил много добър по математика и учителят му се погрижил да не разваля успехите си в точната наука с мисли за рими.

И така днес Братоев е инженер, има защитен докторат в областта на метростроенето в Санктпетербургския университет и е хоноруван професор в Минно-геоложкия университет в София. Междувременно продължава да пише - не журналистически статии, а научни публикации и книги за метрото.

Казва, че за него вторият стълб е семейството - със съпругата му Роза имат две дъщери и две внучета, които води на метрото.

За него

Росен Плевнелиев, президент: Изпълни проект от национално значение

Последните години ние сме свидетели на изграждането на модерна инфраструктура, което се превърна в кауза на българските институции. Софийското метро е прекрасен пример за ключов проект от национално и европейско значение, изключително сложен, но достойно изпълнен - проект със значителни обществени ползи.

Йорданка Фандъкова, кмет на София: Работи със сърце и душа

Инж. Стоян Братоев ръководи проекта със сърце и душа. Пожелавам му да продължава да работи точно толкова ефективно, както досега, за да изградим и другите трасета на метрото. Така че столичани да могат да имат бърз и екологичен транспорт до повече точки на града.

Майк Браун, изп. директор на Лондонското метро: В Лондон можем да черпим от опита ви

Метрото в София е вълнуващо. Има много нови станции и планове за пускане на нови линии. Ние в Лондон можем да заимстваме от това, което сте направили само за 16 години. София се разширява не с дни, а с часове, необходим й е много амбициозен човек като инж. Братоев. Моят съвет е инж. Братоев да продължи да разширява подземната железница в София, да строи нови станции, защото те ще бъдат използвани.

Калоян Паргов, лидер на БСП-София: Герой на социалистическия труд

Инж. Братоев е човек, който е отдаден на каузата „Метро за София“ в последните 35-36 години, тъй като участва в строителството му още от началото на социализма. За неговия живот може да се каже, че е посветен на метрото. Заслужава да бъде герой на социалистическия труд.

Коментари

Задължително поле