БСП предложи временна комисия да коригира Изборния кодекс (обзор)

15 години решетки за работодател, пребил до смърт пастир Осъденият твърди, че коч е стъпкал жертвата

Презастрояването – първа тема на кмета

Съдът насрочи срещу избора на кмет на Горна Оряховица за 15 ноември Процесът ще е по жалба на БСП

Кметът на Шумен посрещна българина от „Х Фактор – Финландия“

Вицепрезидентът: За да имат децата бъдеще, трябва да живеят в мир

Катастрофа между тир и кола задръсти Околовръстния път на София

Влак помля кола заради пиян кантонер (обзор) Знаел, че машината идва и не пуснал бариерата

Оперираха Джими Картър

Съдът остави в ареста обвинения в убийството на 45-годишен мъж в Кюстендил

Стига гавра с Цар Футбол

Оставиха в ареста жената, обвинена в убийство на възрастен мъж в село Мламолово

Тръмп забрани изявления за инцидента с арестуваните от Русия украински моряци в Керченския проток

Вдигат учителските заплати със 17% през 2020 г.

Торнадо, наводнения и проливни дъждове в Италия (СНИМКИ и ВИДЕО)

Графика на 5 милиарда години в кюстендилската галерия

Странен, меко казано, автор график преоткриха кюстендилци. Изложбата на техния съгражданин Станислав Божанков-Станко /49 г./, който ежедневно, но напълно незабелязано, минава по периферните улици и квартали на града, понякога „въртящ“ велосипед, предизвика истински интерес сред местните ценители, които напълниха една от залите на художествената галерия „Владимир Димитров-Майстора“.

Мнозина веднага отчетофа факта, че макар да има участия в над 400 изложби  – в (търпение) Линкълн, Маастрихт, Варна, Марибор, Торонто, Тайпе, Майданек, Краков (където през 1995 г. защитава магистърска степен в областта на графиката в тамошната академия за изящни изкуства „Ян Матейко“), Уимбълдън, Ибиса, Филаделфия, Сеул, Скопие, Ню Йорк, Канагава, Лодз, Пловдив, София, Белград, Любляна, Клуж, Риека, Евора, Габрово, Лесковац, Тимишоара, Истанбул, Милано, Гуанлан, Ксатива, Болоня, Тарагона, Малборк, Гуанджоу, Нови Сад, Люксембург, Шанхай и др. – не е показвал в Кюстендил, а вече гони 50 години. „Е, как може!“, укориха го дошлите на откриването на експозицията под мотото „Първични състояния“. Някои успяха да му го кажат в прав текст – графикът категорично отказал да има тържествено откриване, слова, суперлативи от микрофон и т.н. Но търпеливо побеседва „на крак“ с най-любопитните „като какво е веруюто му“.

„Корените – праистория, античност, ортодоксия, мистерия на гласове и заклинания, вплетени мистично в танца на тревата, въздуха, пчелите… И във всичкото това, сред собствените си следи организмите /живи и мъртви/, пулсът на ядрото, вибрациите на частиците, същите както и преди пет милиарда години. Непознаваемата химия на Порядъка в материята, нейните състояния, тишината на сътвореното и разпада. Материята като структура, живееща сама в себе си, в някаква своя несравнима концентрация, присъствие и тъга“. Така е анонсирал търсенията в композициите си графикът Божанков-Станко. Със съзнанието, че в „тази своеобразна „първичност“ графичните листове не представят, не споделят информация, не дават отговори. Главният акцент при неговите „първични състояния“ са връзките с далечни епохи и старото изкуство с усещането за съобщност и предчустване на Порядъка и Общата хармония. Творби като „Пауталийски пластове“ /цикъл „Сенки“/, очаквано пораждат интересни асоциации за кюстендилци. А внимателното вглеждане в работите на Станко – освен графики има и живопис, както и доста добре направени от хартия композиции и др., провокират много и много въпроси относно корените и търсенето на индентичността ни – като праистория и съвременност.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.