Напрежение в Нови хан заради пясъчна кариера

Обявиха за издирване испанец заради кражби в с. Бутан

Задържаха двама за телефонна измама, представяли се за зам.-министри

Трус от 6,3 по Рихтер разлюля Северозападно Мексико

Предлагат името на Си Цзинпин да бъде вписано в конституцията

Задържаха собственика на автобуса убиец от „Бакаджика”

„Спартан” аварира на Граф Игнатиево

„Газпром” получи разрешение за втората тръба на „Турски поток”

В Истанбул забраниха пиеса за диктатор, изпълнявана от критик на Ердоган

Представяме се уникално на “Зелената седмица” в Берлин

Референдум срещу скъпотията в Швейцария

Българката Ружа мами с мрежа за криптовалута Спецпрокуратурата, ГДБОП и ДАНС включени в разследване на международна група за пране на пари

Вижте акцентите от броя на „Труд“ в събота, 20 януари 2018

100 младежи започват работа в Ружинци по програма за заетост

Десислава Атанасова: Докладът на ДАНС ще бъде разсекретен скоро

Графика на 5 милиарда години в кюстендилската галерия

Странен, меко казано, автор график преоткриха кюстендилци. Изложбата на техния съгражданин Станислав Божанков-Станко /49 г./, който ежедневно, но напълно незабелязано, минава по периферните улици и квартали на града, понякога „въртящ“ велосипед, предизвика истински интерес сред местните ценители, които напълниха една от залите на художествената галерия „Владимир Димитров-Майстора“.

Мнозина веднага отчетофа факта, че макар да има участия в над 400 изложби  – в (търпение) Линкълн, Маастрихт, Варна, Марибор, Торонто, Тайпе, Майданек, Краков (където през 1995 г. защитава магистърска степен в областта на графиката в тамошната академия за изящни изкуства „Ян Матейко“), Уимбълдън, Ибиса, Филаделфия, Сеул, Скопие, Ню Йорк, Канагава, Лодз, Пловдив, София, Белград, Любляна, Клуж, Риека, Евора, Габрово, Лесковац, Тимишоара, Истанбул, Милано, Гуанлан, Ксатива, Болоня, Тарагона, Малборк, Гуанджоу, Нови Сад, Люксембург, Шанхай и др. – не е показвал в Кюстендил, а вече гони 50 години. „Е, как може!“, укориха го дошлите на откриването на експозицията под мотото „Първични състояния“. Някои успяха да му го кажат в прав текст – графикът категорично отказал да има тържествено откриване, слова, суперлативи от микрофон и т.н. Но търпеливо побеседва „на крак“ с най-любопитните „като какво е веруюто му“.

„Корените – праистория, античност, ортодоксия, мистерия на гласове и заклинания, вплетени мистично в танца на тревата, въздуха, пчелите… И във всичкото това, сред собствените си следи организмите /живи и мъртви/, пулсът на ядрото, вибрациите на частиците, същите както и преди пет милиарда години. Непознаваемата химия на Порядъка в материята, нейните състояния, тишината на сътвореното и разпада. Материята като структура, живееща сама в себе си, в някаква своя несравнима концентрация, присъствие и тъга“. Така е анонсирал търсенията в композициите си графикът Божанков-Станко. Със съзнанието, че в „тази своеобразна „първичност“ графичните листове не представят, не споделят информация, не дават отговори. Главният акцент при неговите „първични състояния“ са връзките с далечни епохи и старото изкуство с усещането за съобщност и предчустване на Порядъка и Общата хармония. Творби като „Пауталийски пластове“ /цикъл „Сенки“/, очаквано пораждат интересни асоциации за кюстендилци. А внимателното вглеждане в работите на Станко – освен графики има и живопис, както и доста добре направени от хартия композиции и др., провокират много и много въпроси относно корените и търсенето на индентичността ни – като праистория и съвременност.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.