Войната по пътищата: Опит за справяне с гонките

Участниците в гонките остават безнаказани, защото няма адекватен закон, по който да бъдат санкционирани.

Наказанието на „състезателите“ ще е лишаване от право да карат кола от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв.

Във връзка с все по-честите случаи на пътни инциденти, голяма част от които приключват със смърт или тежка телесна повреда на пострадалите, през изминалите две седмици в парламента се обсъждаха три законопроекта за засилване на контролните мерки по пътищата, както и за налаганите санкции.

В първия законопроект за промяна в Закона за движение по пътищата, внесен от народния представител Петър Славов, като основни мотиви се посочва непрекъснатата война по пътищата и сериозните последици, които влече след себе си тя за живота и здравето на българските граждани. Като друга причина се изтъква масовото обществено съзнание за ненаказуемост у нарушителите на пътните правила, съчетано с липса на респект към наказващите институции. Чрез мерките се цели разширяване на компетентността на КАТ да налага т.нар. принудителни административни мерки, чрез които при особено тежки и опасни нарушения се позволява незабавното отнемане на свидетелството за управляване на МПС на нарушителя до изясняване на въпроса за вината му. Едновременно с това са предвидени гаранции, че няма да последват злоупотреби с тези правомощия на КАТ. Такава гаранция е потърсена по пътя на ускорения едноинстанционен съдебен контрол.

Сериозни наказания

В законопроекта, внесен от Петър Славов и група народни представители, е дадено легално определение на явление, което за съжаление все повече придобива разпространение - т.нар. гонки. Предвиждат се сериозни наказания както за участниците в тях, така и за организаторите им чрез глоби и лишаване от правото да управляват моторно превозно средство за определен период от време. Предвидени са допълнителни наказания в следните случаи - отнемане на книжката при превишаване на максималната разрешена скорост в населено място с над 50 км/ч или при причиняване на пътнотранспортно произшествие, в което има пострадали лица с видимо причинена средна или тежка телесна повреда. В тези случаи книжката се отнема до решаване на въпроса за отговорността. За участие в гонка предвиденото наказание е лишаване от правото за управляване на МПС за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв.

Законопроектът обаче беше отхвърлен на първо четене заедно с предложението за инкриминиране на гонките. Но по информация на депутата от ГЕРБ Нели Петрова “предложенията за инкриминиране на гонките и отнемане на книжките на участниците в тях ще бъдат приети на второ четене.”

Друг законопроект, стремящ се да уреди по-обстойно тази материя, бе внесен от депутатите Антоний Тренчев и Настимир Ананиев. В него се въвеждат още допълнителни забрани за шофьора на превозно средство при движение по автомагистрала. Шофьорите, които се движат в насрещното платно по автомагистрала и скоростен път, се лишават от правото да управляват МПС за срок от 6 месеца и им се налага глоба в размер до 3000 лв. Тези засилени мерки са във връзка със зачестилите случаи, в които пътни превозни средства се управляват в насрещното платно. В действащия Закон за движение по пътищата за същото нарушение глобата е от 20 до 150 лв., което не отговаря на степента на опасност. Законопроектът беше гласуван и приет на първо четене на 24.02.2016 г.

Проблемът със зимните гуми

С друг законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата, внесен от депутати на ГЕРБ, се добавя изискване за използване на зимни гуми в периода от 1 ноември до 1 април. Така за първи път ще бъде уредено законово понятие за “зимни” и “летни” гуми. Досега в закона единствено бе посочено изискване за дълбочина на грайфера, като за летните месеци минималната дълбочина на грайфера трябва да е 1.6 мм, а за зимните 4 мм, като при нарушение на това правило глобата е 50 лева. Според противниците на това изискване няма необходимост от въвеждането на задължителни зимни гуми в България и предвид все по-редките обилни снеговалежи в последните години.

Новите водачи

Въвежда се легално понятие за “нов водач” - водач, който придобива за първи път правоспособност за управление на МПС. Поради увеличаващите се случаи на инциденти при лица, които за пръв път управляват превозни средства, се посочва, че те са високо рискова група участници в движението по пътищата и в голяма част от случаите не преценяват правилно пътната обстановка. Една от мерките е свързана с определяне на по-малък брой на контролните точки за новите водачи... В закона се въвежда и нов по-нисък праг на допустимост на концентрация на алкохол в кръвта на новите водачи и отделни наказания за това нарушение - лишаване от правото за управление на МПС и парична глоба. За пример в това отношение може да се посочи Италия, където във връзка със случаи на пътни произшествия преди няколко години се приема нов правилник, свързан с движението по пътищата, който наказва с до 6000 евро глоба, 6 месеца лишаване от свобода и отнемане на шофьорската книжка за срок от 1 до 2 години ако количеството на алкохол в кръвта на водача е по-голямо от 1,5 промила. Ако водачът е под въздействие на упойващи вещества или наркотици, глобата достига до 4000 евро и отнемането на лиценза за управление на превозно средство за три месеца; особеното тук е, че наказанията се удвояват, ако водачът предизвика пътно-транспортно произшествие.

По-високи глоби

Нараства двойно и сумата на глобите за превишаване на разрешената максимална скорост в населено място. Това изменение се мотивира с факта, че превишената скорост все още е факторът с най-голямо влияние при катастрофите по вина на шофьорите. Въведени са две нови наказания - ще се спират от движение автомобили, ако шофьорът не е заплатил в срок наложена глоба. Също така се предвижда отнемане на свидетелството за управление, ако разрешената скорост бъде надвишена с над 50 км/ч.

Текстът е от сайта на Института за пазарана икономика

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини