Шофьорът, участвал в продължителната гонка с полицаи от Стара Загора, остава в ареста

Цветан Цветанов се срещна с посланика на Израел

Новоназначени военни положиха клетва в Бригадното командване – Благоевград

Фандъкова: В бюджета на София сме заложили над 71 млн. лв. за образование

Деца от няколко дневни центъра се преобразиха като хайдути

Официално: Павел Колев е новият изпълнителен директор на „Левски“

Гешев: Прецизирано е обвинението на Емилиян Гебрев за ръководител на ОПГ и за пране на пари Завод „Дунарит“ е придобит със средства от КТБ

Грипната ваканция в област Стара Загора се удължава

Стоичков: Вуцов беше човек с голям замах

10 областни управители се събраха за 20-годишнината на администрацията в Разград

Сивия Кардинал на синьото небе

Анонимен дарител остави 2000 лв. зад олтара на църква

Започват ремонти на жп-гарата в Нова Загора

В бивше начално училище ще помагат на болни деца и семействата им

Музеят „Етър” в Габрово стартира дарителска акция Кампанията е посветена на 55 години от откриването му

Великденските добавки може да са по-справедливи

Снимка: Архив

Има възможност още 160 000 пенсионери с пенсии между 300 и 340 лв. да получат плавно намаляващи суми

По 40 лв. получават великденска добавка получават пенсионерите с доход от лични пенсии към април до 300 лева. В същото време по публикувани от НОИ данни за юни 2015 г., около 160 хиляди пенсионери с доходи от пенсии, добавки и компенсации към тях между 300 и 340 лв., в това число с малко по-високи доходи от пенсии – примерно от 301, 302, 303 лв. и т.н., не получават нито лев великденска помощ.

Въпросите ни към авторите на това решение са два:

Първо, не смятат ли, че възприетата абсолютна граница от 300 лева създава (и ако се запази и в бъдеще ще продължи да създава) не само социална несправедливост, но и никому ненужно противопоставяне между десетките хиляди пенсионери с незначително по-високи пенсии от 300 лв. и тези с до 300 лв.?

Не е ли по-ефективно и социално справедливо да се потърсят начини и механизми за предотвратяване на тази практика в бъдеще? Още повече, че такива механизми отдавна съществуват и се използват в социалната политика и практика на силно развитите страни, като например във Великобритания, а при съвременните информационни технологии тяхното пренасяне и ползване в България не представлява никаква техническа или организационна трудност.

Ето до какво се свежда въпросният механизъм във Великобритания: ако у нас критерият за правото на въпросната социална добавка е одобреният от МС размер на Линията на бедността, в конкретния случай от 300 лв. за 2016 г., то въпросната великденска добавка за пенсионерите с пенсии, добавки и компенсации към тях над 300 лв.се намаляват примерно с 1 лв. (би могло и с 0,80 лв. или още по-нисък размер, но това ще струва по-скъпо) за всеки 1 лев превишение на пенсията над 300 лв.

При тези предпоставки ето как биха изглеждали великденските добавки за 2016 г. у нас за всеки пенсионер с пенсия (заедно с добавките и компенсациите към нея) в размер на:

– 301 лв. – великденска добавка 39 лв.;

– 302 лв. – великденска добавка 38 лв.

– от 303 лв. – великденска добавка 27 лв.

– 339 лв. – великденска добавка 1 лв.

Пенсионери с доходи от пенсии, добавки и компенсации към тях от 340 и повече лева ще получат 0 лв. великденска помощ.

По приблизителни разчети, средният месечен размер на великденската добавка за тези около 160 хиляди пенсионери, получаващи между 300 и 340 лв. ще възлезе на около 20 лв., а допълнително необходимите средства за тяхното изплащане – на около 3,2 млн.лв. Но ако правителството реши, че няма възможност за подобно увеличение, великденските добавки могат да се разположат в рамките на планираните 50 млн. лв. За целта е необходимо границата за правото на великденската помощ в пълен размер да се намали примерно до 270 или 280 лв. С колко точно да се намали, може лесно да се определи с помощта на допълнителни разчети, основани на конкретните данни за разпределението на общия брой на пенсионерите през април 2016 г. в групи според размера на пенсиите на един пенсионер (т.е на пенсиите с добавките и компенсациите към тях) и възприетото ограничение за общата сума на въпросната социална добавка – в случая 50 млн. лв.

Някой с основание ще каже: Не е ли закъсняло това предложение? Отговорът не е просто дежурното „по-добре късно, отколкото никога“. По-важното е, че възприемането на това предложение ще предотврати подобни слабости на тези и други видове социални помощи за ниско доходни групи от населението в бъдеще. Както при следващите евентуални пенсионни добавки за Коледа и другия Великден, така и при всички други случаи на социални добавки.

Социална помощ за официално бедните

С решение на Министерския съвет пенсионерите с лични пенсии (заедно с добавките и компенсациите към тях) до 300 лв. включително към април тази година получават великденска добавка в размер на 40 лева. 300 лева е размерът на Линията на бедността за тази година, определен от кабинета. А 40-те лева добавка са вид социална помощ.

*Авторът e доктор по икономика и член на СИБ, заемал е ръководни длъжности в социалното и във финансовото министерства, бил е представител на България в Направляващия Комитет по социална защита на Съвета на Европа.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.