Трима загинали в Холандия и един в Белгия заради ураганни ветрове

Апелативният съд в Търново насрочи дело срещу полицейски шеф разгласил държавна тайна Ваньо Димитров осъден на първа инстанция за чадър над наркогрупа

Статистиката: Загуба с 0:3 означава провал в първенството

Тръмп: Мексико ще плати пряко или непряко за стената по южната граница

Арнаудова: Над 500 лица не изтърпяват наказанията си „лишаване от свобода“ или „доживотен затвор“

Младежи биха автобусен шофьор заради забележка

Брижит Бардо окачестви като лицемерни твърденията на някои актриси за сексуални посегателства

Ангелкова пред National Geographic: България е с потенциал за СПА столица на Европа, европредседателството е шансът ни да я покажем

Украински моряци бедстват на кораб без храна и заплати

Рецидивист в домашен отпуск се гаври с пенсионерка

Национал на Нигерия в „Локо“ (Пд)

22-годишен преби до безсъзнание момичето, с което живее

Няма основания за грипна ваканция във Велико Търново

Георги Гатев остава без достъп до секретна информация

Жена изгоря в пожар

Великденските добавки може да са по-справедливи

Снимка: Архив

Има възможност още 160 000 пенсионери с пенсии между 300 и 340 лв. да получат плавно намаляващи суми

По 40 лв. получават великденска добавка получават пенсионерите с доход от лични пенсии към април до 300 лева. В същото време по публикувани от НОИ данни за юни 2015 г., около 160 хиляди пенсионери с доходи от пенсии, добавки и компенсации към тях между 300 и 340 лв., в това число с малко по-високи доходи от пенсии – примерно от 301, 302, 303 лв. и т.н., не получават нито лев великденска помощ.

Въпросите ни към авторите на това решение са два:

Първо, не смятат ли, че възприетата абсолютна граница от 300 лева създава (и ако се запази и в бъдеще ще продължи да създава) не само социална несправедливост, но и никому ненужно противопоставяне между десетките хиляди пенсионери с незначително по-високи пенсии от 300 лв. и тези с до 300 лв.?

Не е ли по-ефективно и социално справедливо да се потърсят начини и механизми за предотвратяване на тази практика в бъдеще? Още повече, че такива механизми отдавна съществуват и се използват в социалната политика и практика на силно развитите страни, като например във Великобритания, а при съвременните информационни технологии тяхното пренасяне и ползване в България не представлява никаква техническа или организационна трудност.

Ето до какво се свежда въпросният механизъм във Великобритания: ако у нас критерият за правото на въпросната социална добавка е одобреният от МС размер на Линията на бедността, в конкретния случай от 300 лв. за 2016 г., то въпросната великденска добавка за пенсионерите с пенсии, добавки и компенсации към тях над 300 лв.се намаляват примерно с 1 лв. (би могло и с 0,80 лв. или още по-нисък размер, но това ще струва по-скъпо) за всеки 1 лев превишение на пенсията над 300 лв.

При тези предпоставки ето как биха изглеждали великденските добавки за 2016 г. у нас за всеки пенсионер с пенсия (заедно с добавките и компенсациите към нея) в размер на:

– 301 лв. – великденска добавка 39 лв.;

– 302 лв. – великденска добавка 38 лв.

– от 303 лв. – великденска добавка 27 лв.

– 339 лв. – великденска добавка 1 лв.

Пенсионери с доходи от пенсии, добавки и компенсации към тях от 340 и повече лева ще получат 0 лв. великденска помощ.

По приблизителни разчети, средният месечен размер на великденската добавка за тези около 160 хиляди пенсионери, получаващи между 300 и 340 лв. ще възлезе на около 20 лв., а допълнително необходимите средства за тяхното изплащане – на около 3,2 млн.лв. Но ако правителството реши, че няма възможност за подобно увеличение, великденските добавки могат да се разположат в рамките на планираните 50 млн. лв. За целта е необходимо границата за правото на великденската помощ в пълен размер да се намали примерно до 270 или 280 лв. С колко точно да се намали, може лесно да се определи с помощта на допълнителни разчети, основани на конкретните данни за разпределението на общия брой на пенсионерите през април 2016 г. в групи според размера на пенсиите на един пенсионер (т.е на пенсиите с добавките и компенсациите към тях) и възприетото ограничение за общата сума на въпросната социална добавка – в случая 50 млн. лв.

Някой с основание ще каже: Не е ли закъсняло това предложение? Отговорът не е просто дежурното „по-добре късно, отколкото никога“. По-важното е, че възприемането на това предложение ще предотврати подобни слабости на тези и други видове социални помощи за ниско доходни групи от населението в бъдеще. Както при следващите евентуални пенсионни добавки за Коледа и другия Великден, така и при всички други случаи на социални добавки.

Социална помощ за официално бедните

С решение на Министерския съвет пенсионерите с лични пенсии (заедно с добавките и компенсациите към тях) до 300 лв. включително към април тази година получават великденска добавка в размер на 40 лева. 300 лева е размерът на Линията на бедността за тази година, определен от кабинета. А 40-те лева добавка са вид социална помощ.

*Авторът e доктор по икономика и член на СИБ, заемал е ръководни длъжности в социалното и във финансовото министерства, бил е представител на България в Направляващия Комитет по социална защита на Съвета на Европа.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.