Екипът на Слави Трифонов е влязъл в старозагорска кабеларка Евгени Димитров-Маестрото от седмица е управляващ фирмата собственик на медията

Щерката на Любо Нейков влиза в „Откраднат живот“

Обвинение за хулиганство с особена дързост получи един от задържаните фенове от мача България – Англия

Aнтикорупционната комисия с иск за 1,163 млн. лева срещу ген. Кирчо Киров

ОИК в Търново откри нарушение на Изборния кодекс в плакатите на Весела Лечева Коалицията БСП за България имат 24 часа да ги подменят

Програмист спечели голямата награда на „Лукойл Клуб“

Министерството на транспорта готви нова концесия за летище Пловдив

СЕМ прекрати предсрочно мандата на директора на БНР Светослав Костов

Грипът увеличава риска от инфаркт 6 пъти

Нови стандарти при административното обслужване ще подобрят обратната връзка с потребителите

Разкриха кражба от дома на британец Единият извършител често гостувал на чужденеца

МВнР провери провокативна карта на Турция, включваща територия на България Не е публикувана от профила на турския военен министър Хулуси Акар, съобщиха от Външно

Цвети Радойчева пя на френски на Парижкия бал

Задържаха дилър и негов клиент в момент на сделка в ж.к. „Красно село“ в София

“Произведено къде” не тежи колкото “произведено как”

Хората трябва да се боят повече от успеха в бизнеса, отколкото от провала, убедена е Леона Асланова. Снимка: Мирослава Дерменджиева

България е специална и различна с креативния си потенциал, като във филм на Кустурица, но по-добър, казва експертът по иновации Леона Асланова

През 90-те години на ХХ век те бягаха от България „немили-недраги“ и малцина от тях погледнаха назад. 15 години по-късно терминал 2 не е единствено изход. За наследниците на „немили-недраги“ пътят обратно е възможен и осъзнат. Въпросът вече не е: „Защо България?“, а: „Защо не България?“ През очите на модерните номади животът тук е различен – предизвикателен и пълен с възможности, видими отвън, но не и отвътре. Успехът им е възможен, защото мислят глобално, но действат локално – със стартъп компании, работа по арт или иновативни проекти, като учители или доброволци. В тази поредица ще ви срещнем с българските граждани на света, които преоткриват възможностите, които страната ни има, за да постигнат световен пробив с логото Мade in България.

Леона Асланова е основател на „Иновейшън стартър“ – първата специализирана агенция за иновации в България, както и на форума за иновации “Innovation Explorer” и на “Академия за иновации”, чието тазгодишно издание се организира в партньорство със Столична община – Sofia Municipality Innovation Hackathon. Асланова е магистър филолог от Софийски университет, има и магистърска степен по бизнес иновации във Виена към TAG Business School и mini MBA програма в PWC’s Academy. Лектор в много програми по предприемачество и иновации.

– Защо България се превръща в притегателен център за иновации и предприемачество, г-жо Асланова? Как се променя отношението към новаторите и предприемачите? Какъв е Вашият опит?

– Преди всички мислеха за България по един начин, сега е хубаво, че за всеки България е нещо различно. За някои – лоша, задръстена, мизерна и песимистична, за други, като мен – мирна, с широко пространство между хората, страхотна храна, интересни хора и креативен потенциал, крепящ се на парадокси.

В момента получаваме финансиране и то изостря апетитите да се пробваме в стартиращия бизнес повече от обичайното, но това е малко като билетите за лотарията – надежда за милиони без усилия. Това не възпитава характер и общност на предприемачи, а трупа инертно количество хора с интерес към по-лесното финансиране на идеи. Качеството ще дойде с развитието на самата екосистема постепенно и с избора на добрите идеи пред лесните.

– Защо един предприемач и новатор да избере и да отбягва България?

– Аз влагам много лични усилия да привличам в България международни лектори и експерти по иновации, защото това мотивира средата. Те я избират, защото е специална и различна с креативния си потенциал, като във филм на Кустурица, но по-добър. Или поне ние ги убеждаваме, че си заслужава да дойдат дотук и да преценят сами.

– Какво е общото между всички новатори и какво отличава българските?

– Мога да перифразирам с цитат на Айзенхауер , позовавайки се неговата привидно нескопосана словесност: “Ако един проблем не може да бъде решен, увеличете го.” Приликата е, че има и български иноватори, за разлики ще говорим, когато има повече такива.

– Коя е най-интересната българска иновация, която сте срещали?

– Тоалетна чиния-барбекю. Шегувам се, но и това го има. “Най-добра” не е понятие от света на иновациите. Най-радикалната иновация за момента у нас е Бойко Борисов или поне това е добър кратък виц.

– Какво е най-важно за успеха на новаторството? Произходът, екипът, качеството…

– Култура, мотивация, знания.

– „Произведено в България“ – как се променя отношението към бранда ни в областта Ви?

– Светът е вече глобален и “произведено къде” не тежи толкова в новата икономическа действителност, “произведено как” или с какви ползи и стойност за човека е по-важно. В този смисъл имиджът, че нещо е от България може да събужда крехка национална гордост, но е по-добре да се реализира тук – да отваря работни места за добре образовани хора, да се инвестира в качеството на средата и да се търсят подобрения у нас, дори да е дошло от другаде.

– Какво най-много благоприятства и пречи на иновациите и предприемачеството у нас?

– Помага държавата, но не в смисъла, в който очаквате да чуете. Иновациите винаги са срещу държавата и статуквото, т. е., те са изконно либерални политически актове на несъгласие с нещо установено в стар ред. Иновациите дискредитират уменията на управляващите, като по-умни и можещи от бизнеса, извикват сравнението между административната немощ и мудност, и скоростта на промяна в технологичния свят. Държавата помага, като й се налага да догонва тенденциите и за “да е в час” се сближават публично-частни иновативни инициативи. Пречи същото, което помага. Въпросът отдавна е дали държавата ръководи и какво?

– Интересувате ли се от политика? Какво Ви пали за социални каузи?

– Подкрепям каузи и проекти, свързани с по-добро образование, иновации и социално предприемачество. Интересувам се от всичко, включително от държавно управление.

– Кога казвате „Аз съм от България“? Какво Ви определя като българка?

– Това е чувство и текст в паспорта, включително географски познания за това, къде са село Дерманци и Поповци, например.

– Какво е отношението Ви към патриотизма? Какъв е Вашият отговор на въпроса „Защо България?“

– Патриотизмът е за патриоти. България е за българите. Двете не са еднакви, но не си и пречат. Аз предпочитам трето – избирам България сега, не заради миналото, а заради бъдещето й. Това е по-скоро вяра, но не в библейски, а във всекидневен смисъл.

– Чувствате ли се гражданин на света?

– Ще цитирам любима книга: “Тази планета има – или по-точно имаше – един проблем: почти всички хора, живеещи на нея, през по-голямата част от живота си се чувстваха нещастни.” Аз не се чувствам нещастна, така че се чувствам отвсякъде.

– С какво Ви предизвиква светът извън България? На какво Ви учи?

– За да мислиш за нови неща и да правиш нови неща, трябва да виждаш и да опитваш нови неща. Аз се уча от всичко и обичам да пътувам, дори без повод.

– Какво е за Вас успехът? Имате и ако, да, какъв е планът Ви “Б”?

– Хората трябва да се боят повече от успеха в бизнеса, отколкото от провала. Успехът може и да е случаен, но провалът е винаги нарочен. Провалите са есенцията на иновациите, а успехът е пречка, защото трябва да преодолееш самодоволството си от него, за да търсиш новите си провали. Без риск и смелост няма иновации. Затова за мен план “Б” винаги ще бъде да рискувам отначало.

– Каква е Вашата реалистична и оптимистична визия за България? Какво е необходимо да се случи, за да постигнем оптимистичната визия?

– Имам само оптимистична – да оставим по-добро бъдеще за децата си. Виждам България като страна лидер в областта на иновациите. С по-щастливи хора.

Вярвам, че за проблемите няма крайна дата, затова е добре да живеем с представата, че всеки от нас участва, променя и прави България такава, каквато иска да бъде, докато правителствата се сменят.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.