Бойко Борисов пристигна в Лондон за инвестиционния форум за Западните Балкани

Златна мечка и за родното кино от Берлин (ОБЗОР) В “Не ме докосвай” една от главните роли се изпълнява от Ирмена Чичикова, а копродуцент е Мартичка Божилова

Георги Първанов: Едно разследване на сделката с ЧЕЗ би дало повече информация

Премиерът Бойко Борисов с 10-годишна прогноза: Балканите ще са най-хубавото място за живеене Проекти за 30 млрд. евро ще променят региона, каза министър-председателят

109 банди разбити при акции на ГДБОП 860 обвинения след разследвания на антимафиотите

НС да даде зелена светлина за „Белене“ Партиите употребили за политически цели референдума за нова атомна централа

Съдът остави за постоянно в ареста съпрузите, обвинени за убийството в столичния квартал “Люлин”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 26 февруари 2018

Русенец създаде една от най-бързо развиващите се компании в Силициевата долина

Двуметрови преспи блокират страната Комбинацията със студения арктичен въздух, който се спуска към Балканите от север, създават опасна обстановка на пътищата

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край бреговете на Япония

Бандити няма, но ги хващат

Фънки и Хилда Казасян жури в „Като две капки вода“

„Юнайтед“ би „Челси“, Жозе не трепна

Мария и Мегз заровиха томахавките След като получи приза за Попфолк идол на годината, Фики се прибра да отпразнува изписването на първородния му син

Изложба “Що е свършил “Стършел” гостува във Велико Търново

Снимка: Веселина Ангелова

Изложбата „Що е свършил „Стершел” гостува на Велико Търново. Старата столица е първият извънстоличен град, в който експозицията ще остане месец и половина. Тя бе открита в петък вечерта в изложбените зали „Рафаел Михайлов” от зам.председателят на парламента Иван Иванов и зам.кметът на Велико Търново Ганчо Карабаджаков. На събитието присъстваха и емблематичните за сатиричния вестник творци Михаил Вешим и Румен Белчев.

Изложбата е посветена на 70- годишния юбилей на “Стършел” и съдържа 15 винила с някои от най-емблематичните карикатури, отпечатвани във вестника, както и с архивни кадри от историята му. Преди да бъдат изложени в старопрестолния град, те са представяни само в Националната библиотека “Св. Св. Кирил и Методий” в София, а през есента ще бъдат представени в Пловдив.

“Стършел” е живата история на сатиричното перо и карикатура, и по един неподправен хумористичен начин отразява историята ни, а от нея има много факти на които можем да се надсмиваме, да подхождаме със самоирония и да се учим. Животът е шарен, стига човек да има сатирично перо и хумористично око, както всички талантливи автори на вестника. Фройд е казал, че за да бъде един човек щастлив той трябва да умее да работи, да обича и да твори, а аз виждам, че вие от “Стършел” сте успели и щастливи хора и очевидно обичате работата си”, каза зам.председателят на парламента и депутат от РБ Иван Иванов.

Той е категоричен, че всички исторически и културни събития, пречупени през окото на сатириците са самата истина, макар тя да е болезнена за някой.

“Знаем, дори в последно време едни политически карикатури създадоха напрежение, но интелигентните хора могат да усетят истината и да се смеят от сърце”, каза в приветствието си още депутатът от Реформаторския блок.

“За Велико Търново е голяма чест гостуването на тази изложба.Минавайки покрай тези карикатури установих, че много от тях са ми познати. Времето ли е спряло, или “Стършел” е пророк, но много години се смеем на едни и същи неща. Пред една картина много рядко можеш да изпиташ спонтанна емоция, докато при карикатурите тя е факт. При тях даже може да боли, защото това изкуство държи пръст на пулса на живота”, коментира Ганчо Карабаджаков. Той уточни, че каза зам.-кметът на старата столица Ганчо Карабаджаков, който уточни, че се изказва не като администратор, а като художник.

Според Михаил Вешим няма друг вестник, чието име да е станало част от живота на един народ. „Цяло поколение сънародници израснаха с него, особено в онези години, когато партийните рупори тръбяха за успехите, а бодливият вестник критикуваше, доколкото му позволяваха разбира се, защото тогава Стършела скачаше според тоягата”, каза Вешим.

Той припомни, че преди години вестникът е достигал “фантастичните” 400 000 броя тираж, абонаментът не достигал и на някой места дори вървял три в едно със съветските издания “Мурзилка” и “Колхозница”.

“Стършел остана верен на нрава си да бъде опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота. Продължаваме да сме внимателни и за езика си, да е литературен български, различен от уличния жаргон. Страниците му се опазиха от разголени снимки, безвкусни карикатури, простотията и жълтенията бяха спирани още на вратата на редакцията”, разказа още Вешим.

Той сподели любопитна случки от историята на изданието, когато отдел “печат” на ЦК налага тежка цензура и спират броя от печат. “Първият път беше заради карикатура на Карандаш, който в стремежа си да покаже Тодор Живков като голям държавник и миротворец, като го нарисува много красив, млад и хубав, го направил …като красив дебил с две леви ръце. Това наложи смяната в последния модел на тази карикатура с друга от Стоян Венев”, разказа писателят хуморист.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.