На 23 август 2019 да почерпят

Микробус се преобърна край Разлог

Осъдиха родители, държали бебето си на веганска диета

Британска телевизия прави филм за Путин Разказва как той е променил света

Известни турски актьори изгряват на малкия екран

Макрон и Джонсън обсъдиха Споразумението за Брекзит в Париж

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 23 август 2019

24 домашни стопанства не са изпълнили предписанията срещу африканската чума по свинете

Арест за снимки под женски поли в Испания

„Елаците-Мед” чества две годишнини От 20 години те са в групата на “Геотехмин”

Няколко души загинаха от мълния при внезапна буря в Полша

България приема еврото най-рано през 2023 г.

Фандъкова проверява ремонта на Северен парк

В кожата на „Комисар Рекс” са влизали пет немски овчарки

Италия опитва да избегне избори Левицата постави пет условия за коалиция с „Пет звезди”

Изложба “Що е свършил “Стършел” гостува във Велико Търново

Снимка: Веселина Ангелова

Изложбата „Що е свършил „Стершел” гостува на Велико Търново. Старата столица е първият извънстоличен град, в който експозицията ще остане месец и половина. Тя бе открита в петък вечерта в изложбените зали „Рафаел Михайлов” от зам.председателят на парламента Иван Иванов и зам.кметът на Велико Търново Ганчо Карабаджаков. На събитието присъстваха и емблематичните за сатиричния вестник творци Михаил Вешим и Румен Белчев.

Изложбата е посветена на 70- годишния юбилей на “Стършел” и съдържа 15 винила с някои от най-емблематичните карикатури, отпечатвани във вестника, както и с архивни кадри от историята му. Преди да бъдат изложени в старопрестолния град, те са представяни само в Националната библиотека “Св. Св. Кирил и Методий” в София, а през есента ще бъдат представени в Пловдив.

“Стършел” е живата история на сатиричното перо и карикатура, и по един неподправен хумористичен начин отразява историята ни, а от нея има много факти на които можем да се надсмиваме, да подхождаме със самоирония и да се учим. Животът е шарен, стига човек да има сатирично перо и хумористично око, както всички талантливи автори на вестника. Фройд е казал, че за да бъде един човек щастлив той трябва да умее да работи, да обича и да твори, а аз виждам, че вие от “Стършел” сте успели и щастливи хора и очевидно обичате работата си”, каза зам.председателят на парламента и депутат от РБ Иван Иванов.

Той е категоричен, че всички исторически и културни събития, пречупени през окото на сатириците са самата истина, макар тя да е болезнена за някой.

“Знаем, дори в последно време едни политически карикатури създадоха напрежение, но интелигентните хора могат да усетят истината и да се смеят от сърце”, каза в приветствието си още депутатът от Реформаторския блок.

“За Велико Търново е голяма чест гостуването на тази изложба.Минавайки покрай тези карикатури установих, че много от тях са ми познати. Времето ли е спряло, или “Стършел” е пророк, но много години се смеем на едни и същи неща. Пред една картина много рядко можеш да изпиташ спонтанна емоция, докато при карикатурите тя е факт. При тях даже може да боли, защото това изкуство държи пръст на пулса на живота”, коментира Ганчо Карабаджаков. Той уточни, че каза зам.-кметът на старата столица Ганчо Карабаджаков, който уточни, че се изказва не като администратор, а като художник.

Според Михаил Вешим няма друг вестник, чието име да е станало част от живота на един народ. „Цяло поколение сънародници израснаха с него, особено в онези години, когато партийните рупори тръбяха за успехите, а бодливият вестник критикуваше, доколкото му позволяваха разбира се, защото тогава Стършела скачаше според тоягата”, каза Вешим.

Той припомни, че преди години вестникът е достигал “фантастичните” 400 000 броя тираж, абонаментът не достигал и на някой места дори вървял три в едно със съветските издания “Мурзилка” и “Колхозница”.

“Стършел остана верен на нрава си да бъде опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота. Продължаваме да сме внимателни и за езика си, да е литературен български, различен от уличния жаргон. Страниците му се опазиха от разголени снимки, безвкусни карикатури, простотията и жълтенията бяха спирани още на вратата на редакцията”, разказа още Вешим.

Той сподели любопитна случки от историята на изданието, когато отдел “печат” на ЦК налага тежка цензура и спират броя от печат. “Първият път беше заради карикатура на Карандаш, който в стремежа си да покаже Тодор Живков като голям държавник и миротворец, като го нарисува много красив, млад и хубав, го направил …като красив дебил с две леви ръце. Това наложи смяната в последния модел на тази карикатура с друга от Стоян Венев”, разказа писателят хуморист.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.