ЕК предлага увеличаване правомощията на СЕМ, възможно е въвеждане на глоби за аудио-визуално съдържание в интернет

Снимка: БГНЕС

 Повече правомощия за аудио-визуалните регулаторни органи предлага Европейската комисия с актуализиране на правилата на Европейския съюз в областта на аудиото и визията. Комисията е направила оценка на Директивата за аудио-визуалните медийни услуги от 2010 г.

Под мотото “Медийната рамка на ХХI век” Брюксел предлага промени, които да превърнат в “отговорни” платформите за споделяне на видеоматериали, да засилят ролята на аудио-визуалните регулаторни органи, за България това означава повече правомощия за Съвета за електронни медии. Отправят се препоръки за стимулиране на творчеството в Европа, както и по-голяма гъвкавост на излъчващите реклама телевизионни оператори. Европейската комисия дава възможност страните-членки на ЕС да въведат в националното си законодателство налагането на глоби за съдържание в т.нар. “платформи” за споделяне на голямо количество видеоматериали, предаде БГНЕС.

“Комисията ще покани всички платформи за споделяне на видеоматериали да работят в рамките на Алианса за по-добра защита на непълнолетните лица в интернет, като целта е да се подготви кодекс за поведение на индустрията. Вместо да бъдат просто саморегулиращи се, националните органи в областта на аудио-визията ще имат правомощия да прилагат правилата, което – в зависимост от националното законодателство – може да доведе и до налагане на глоби”, информират от ЕК. Брюксел иска още гаранции от страните-членки, че регулаторните органи са “действително независими от правителствата и индустрията” и ще могат да изпълняват оптимално своята роля – да гарантират, че аудио-визуалните медии работят в интерес на зрителите.

Комисията на практика издига ролята на националните регулатори, какъвто у нас се явява СЕМ. Чрез членството си в Групата на европейските регулатори на аудио-визуални медийни услуги, СЕМ ще участва в консултирането на ЕК. Европейската комисия предлага по-голяма гъвкавост на излъчващите реклама телевизионни оператори. Заради появата на онлайн канали, които са без реклами, се налага преразглеждане на правилата в областта на аудио-визията.

В преразгледаната директива на излъчващите оператори се дава повече гъвкавост по отношение на това кога могат да се излъчват реклами. Общото ограничение — рекламата да не е повече от 20 % от на един астрономичен час ефирното време — се запазва в часовия пояс между 7:00 и 23:00 часа, но вместо по 12 минути на час, както е в момента, излъчващите оператори имат по-голяма свобода да решават по кое време на деня да бъдат показвани реклами.

Излъчващите оператори и доставчиците на услуги по заявка също така ще могат по-гъвкаво да използват позиционирането на продукти и спонсорството, като в същото време ще продължат да информират зрителите. Комисията иска телевизионните оператори в ЕС да продължат да отделят най-малко половината от ефирното време за европейски произведения. Новото е, че доставчиците на услуги по заявка да гарантират, че поне 20% от съдържанието им ще е европейско. По инициатива на националните власти, може да бъде поискано от достъпните на тяхна територия услуги по заявка да подпомагат финансово европейски произведения. От ЕК уточняват, че промените се налагат заради новите тенденции, които водят до все по-голямо ползване на видео по заявка, каквито са платформите Netflix и MUBI, както платформите за споделяне на видеоматериали като YouTube и Dailymotion.

„Начинът, по който гледаме телевизия или видеоматериали, може и да се е променил, но не и нашите ценности. С тези нови правила ние ще подкрепим медийния плурализъм, независимостта на регулаторните органи в областта на аудио-визията и ще гарантираме, че в платформите за споделяне на видеоматериали няма място за подклаждане на омраза. Също така искаме да гарантираме еднакви условия на конкуренция, отговорно поведение, доверие и равноправие, що се отнася до работата на онлайн платформите”, казва Гюнтер Йотингер, комисар по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество, цитиран в прессъобщението на ЕК.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес