Диян Стаматов - любимият директор

Заместник-министърът на образованието е основният инициатор за много от промените в средното образование. Именно той настоява за смяна на формата на матурите, учебните програми по литература и правилата в училищата.

Диян Стаматов от години е популярен в медийното пространство като най-активният училищен директор. Десет години ръководи 119 СОУ „Акад. Михаил Арнаудов", което отдавна сред училищата с най-голяма битка за места в София. Пътят му като директор тръгва именно от там преди повече от 23 години, после заема поста в още две столични школа, за да се върне отново в 119-то СОУ. От началото на февруари Стаматов седна на стола на Ваня Кастрева след като премиерът Бойко Борисов поиска оставката на проф. Тодор Танев като министър.

Изборът на Стаматов, който е биолог по образование, за заместник на Меглена Кунева беше тънък и сравнително сигурен ход, заради голямата му популярност не само в учителските среди. Самата Кунева признава, че след като заела поста си се допитвала до много хора кой е най-одобряваният директор. След като всички посочват името на директора на 119 СОУ, заедно с този на 51 СОУ Асен Александров, тя го прави свой заместник, а Александров – съветник.

И след като екипът на Танев напусна поста заради медийни обвинения в отстъпничество от патриотизма заради отпадането на емблематични произведения от учебниците по литература, в МОН се подсигуриха от подобни настроения с директорът патриот. Именно Стаматов иницира референдум в училището си и предложи националният химн да звучи вместо училищен звънец. И сега всеки петък преди часовете слушат „Горда стара планина“. Поема инициативата и във всеки кабинет в повереното му училище да се вее българското знаме. Негово е предложението отпадналите от плановете произведения да бъдат отпечатани на кориците на учебниците. Той забрани и смартфоните в училището си, защото според него те водят до повече двойки в бележниците. Столичното 119-то е и първото школо, което въвежда като критерии за подбора на учениците уседналостта на родителите в района повече от 6 месеца. И все пак през миналата година в него се записват най-много първокласници – 192-ма.

Стаматов е и привърженик на идеята за по-контролиран достъп в училищата и още като директор създава приемна зала, където родителите мога да чакат децата си или учител, вместо да обикалят по коридорите. Отказва се и от големия си директорски кабинет, който се превръща в учебна стая.

Като основни приоритети заместник-министърът поставя сигурността в училищата, качеството на образованието и повишаването на учителските заплати. Привърженик е на промените не само във формата на матурите, които от есента да бъдат разделени на отделни модули, но и на намаляването на количеството на учебния материал, за сметка на качеството на изучаването му.

Казва, че най-трудно му е именно да се бори с консервативната нагласа, която често среща в системата. Любител на здравословното хранене, дългото тичане на открито и спорта, Стаматов е деен защитник на здравето и добрата форма на учениците. През последните три месеца, през които е на поста пък заменя страстта си към театъра с посещение на десетки училищни концерти.

Отворен към медиите, комуникативен и дипломатичен, образът му е по-скоро положителен. Противниците му обаче яростно го критикуват заради нестандартните му подходи и честите медийни изяви, които може би надминават тези на Меглена Кунева.

Стаматов последователно следва линията на водената от него политика, но дали тя ще се окаже правилна и адекватна, обект на спорове и недоволство или изпреварила момента си, времето ще покаже.

Работа за училището срещу отсъствия

Привърженик на нестандартните подходи, Диян Стаматов въвежда в ръководеното от него 119 СОУ практиката учениците, които имат много неизвинени отсъствия да полагат общественополезен труд като възпитателна мярка.

Спомня си, че първите три-четири месеца мярката е срещала известна съпротива от учениците, но след това се научават да боядисват пейки, да подреждат библиотеката и да прекопават градинките в двора. Казва, че целта на тези занимания не е да наказва, а да дисциплинира и като цяло се приема положително от родители и ученици.

ЗА НЕГО

Организиран и интелигентен човек

Той беше един от най-добрите директори в страната. 119-то СОУ е сред училищата, в които има най-голяма битка за места в София. Високо организиран и интелигентен човек, с много прогресивни разбирания и това създава проблеми, защото много често предлага неща, за които обществото поради своя консерватизъм не е узряло. Много положителен човек.

доц. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието

Познава нуждите на образованието

Много добре познава закона и знае какви са нуждите на образованието в името най-вече на всички наши бъдещи ученици. Добър професионалист и ръководител. Изгради в 119 СОУ силен колектив, една много добре смазана машина, в която всяка част си знае мястото, работи последователно и няма никакви пропуски.

Симеон Ангелов, настоящ директор на 119 СОУ

Неестествено често е в медиите

Честотата на появите му в медиите е абсолютно доказуемо неестествено честа. Съществено по-честа отколкото не само на други учители и директори, а и на всичките взети заедно. В една от медиите се появяваха и ученици от неговото училище, които да рецитират уж отпаднали произведения, като нито едно от тях не беше отпаднало. По-късно го помолих за лична среща, пратих и писмо, но такава и до момента няма. За мен въпросът е културен.

Проф. Тодор Танев, бивш министър на образованието

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи