20 убити и 40 ранени при въздушен удар по време на сватба в Йемен

Нов паркинг за 100 возила изграждат под Царевец в Търново

Каруца, управлявана от 16-годишно момче, блъсна дете

Илияна Йотова: Младите хора имат основна роля в разговора за бъдещето на ЕС

Прокуратурата иска постоянен арест за шефа на РУ Раковски Георги Илиев

Най-малко десет ранени при нападение срещу мигранти на гръцки остров

56-годишен мъж загина при инцидент с трактор

Пуснаха на свобода шофьорката, която удари 10 коли в Пловдив

Фандъкова: Десислава Иванчева подаде заявление за платен отпуск

Безработицата в Северозапада намалява, търсят бармани, готвачи и доктори

Инициативен кометет “Асеневци” поръча 10 меча за дарители на мегапроекти Инициаторите работят по позлатяване кубетата на Патриаршията на Царевец, паметник на цар Ивайло и закрит мост над Янтра

Оперна класика в изпълнения на младите

Задържаха 30-годишен, обиждал и нападнал две непълнолетни сестри и баба им

Съветник напуска РБ в Бургас

Сидеров: Искат да ударят черен печат върху Румен Радев 5000 българи в Крим не могат да получат виза за България, алармира лидерът на "Атака"

Резбари ваят възрожденски иконостаси и пазят занаята жив

Поръчки идват от цялата страна

Интерес към дърворезбата проявяват предимно жени

Майстори от Велико Търново извайват иконостаси за храмове по модели от възрожденската дърворезба. Мая и Петър Ваневи вече 17 г. изработват ново и реставрират старинно църковно обзавеждане. Така талантливите творци съхраняват жив древния занаят. Мая е завършила скулптура във Великотърновския университет, а Петър е учил дървообработване в строителния техникум в болярския град. Двамата творят в собствено ателие в старата столица, имат и цех в близко село.

“Имаме много поръчки от цялата страна. В момента изпълняваме поръчки за няколко църкви, а доста проекти чакат одобрение. Често се налага да работим едновременно по два иконостаса, за да изпълним навреме заданията. До момента сме направили 16 чисто нови иконостаса, от които един с един не се повтарят. Други 6 пък сме реконструирали. Сами предлагаме моделите за новите, а проектите се одобряват от църковните настоятелства и дарителите”, обяснява Мая Ванева.

Даровитата резбарка споделя, че със съпруга си добре познават църковните канони и стриктно спазват изискванията при изработката както на иконостасите, така и на владишките тронове, на проскиптариите и друга църковна мебелировка. За творенията Ваневи използват различни видове дървесина – орех, череша, липа, дъб.

“Има задължителни детайли, които трябва да присъстват в един иконостас. Това са подиконни табли с флорални мотиви. Върху тях се поставят 6 икони от шестоднева на Сътворението. Следва пиластър, който също трябва да е богато декориран с флорални или животински мотиви”, изрежда Мая Ванева.

Резбарката разкрива, че следват малки подиконни табли, а над тях се подреждат т.нар. царски икони. Единият от задължителните редове на иконостаса е познат като “устница” и е от издялани лозови листа, гроздове, птици. Дървената конструкция трябва да съдържа и апостолски ред, като от двете страни на дверите се поставят изображенията на шест апостоли, разделени с фини струговани елементи.

“От антропологична гледна точка олтарът символизира душата, наосът тялото, а иконостасът разделя двете части от храма и прави едната видима, а другата невидима за човешкия поглед, както е в действителност. Според космологичните схващания пък иконостасът разделя земята и небето, тъй като храмът символизира света. В този смисъл иконостасът е преграда между видимото и невидимото, а светците по него са посредниците към това невидимо, тъй като те са връзка между двата свята”, реди Мая Ванева.

Майсторката допълва, че иконостасът има два малки входа отляво и отдясно и един голям, централен, които играят важна роля при изпълнението на литургията. Иконите, нарисувани върху него, обикновено са в един и същи ред във всички православни храмове. На централните олтарни двери се изобразява Благовещението. Отдясно на тях стои Исус Христос. Отляво на Исус е свети Йоан Кръстител. Отляво на централните двери се изобразява Дева Мария, а до нея е ликът на патрона на храма. Разположението и изборът на останалите икони при по-големите иконостаси са по-свободни. Дървената поставка завършва с кръст, под който обикновено има череп. Кръстът в горната му част съдържа два интерпретативни пласта, като буквално представя хълма Голгота с разпнатия Христос, а символично – небето.

Търновката казва, че майсторенето на един средно голям иконостас с размери 4/5 м отнема от половин до една година. Извайването на нов иконостас струва между 12 000 и 20 000 лева. Най-мащабната творческа изява на Ваневи е иконостас 12/7 м за църквата “Св. Георги Победоносец” в Тервел. Работата по пищното творение с изключително сложни мотиви, върху което били монтирани икони със златно покритие, им коствала 2 години усърдна дейност в екип с иконописци, конструктори и други специалисти.

Мая Ванева не крие, че освен църковна дялат и светска резба. Правят възрожденски тавани, резбовани мебели, пана, сувенири за вили и хотели. Ваят и модерни изделия от дърво, както и скулптури.

“Въпреки че има силна школа по дърворезба във Великотърновския университет, майсторите в тази област са изключително малко”, изтъква Ванева.

Затова младата жена наред с творческата дейност преподава дърворезба, мебелно производство и интериорен дизайн в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия “Ангел Попов” във Велико Търново. Мая Ванева води и лицензирани през 2014 г. от Министерството на образованието курсове по дърворезба. Инициативата е на Регионалната занаятчийска камара. Обучението е от 660 учебни часа по теория и практика и завършва с удостоверение за професионална квалификация.

“Има интерес към тази творческа дейност и той е предимно сред жените. Дамите, които обучавам, искат да придобият умения за работа с дърво за изработка на сувенири, бижута, пана и други изделия. Независимо от предпочитанията им посветените в този занаят се увеличават”, изтъква Мая Ванева.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.