Дневен хороскоп на Алена за вторник, 15.10.2019

На 15 октомври 2019 да почерпят

Ново дъно: България счупи рекорд за домакинска загуба

На два пъти спряха България – Англия, гостите отказват да играят

10 ранени при сблъсъци на летището в Барселона

Английски фенове се биха на „Витошка“, има ранен

Офертите за Нова година са с 11-12% по-скъпи Хубавите места ще са разпродадени до 30 ноември

Пожар в цех за бои и химикали в Габрово

Ако работите през нощта – трябва да знаете това

Заев: Правителството на Северна Македония остава посветено на Договора за добросъседство с България

Шефът на „Росатом“: Русия е готова да построи ядрена централа в Саудитска Арабия съвместно със САЩ

Гледаме малката Турна от „Майка“ в нов сериал

Двойна игра на Прокопиев с ЕВН Брокерите му спестили 87 млн. лв. на австрийското дружество при покупката на остатъка от държавния дял през 2011 г. (обзор)

Нещата според чиновниците от ЕК и по същество Право на отговор от Европейската комисия и коментар на главния редактор на "Труд"

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 15 октомври 2019

Резбари ваят възрожденски иконостаси и пазят занаята жив

Поръчки идват от цялата страна

Интерес към дърворезбата проявяват предимно жени

Майстори от Велико Търново извайват иконостаси за храмове по модели от възрожденската дърворезба. Мая и Петър Ваневи вече 17 г. изработват ново и реставрират старинно църковно обзавеждане. Така талантливите творци съхраняват жив древния занаят. Мая е завършила скулптура във Великотърновския университет, а Петър е учил дървообработване в строителния техникум в болярския град. Двамата творят в собствено ателие в старата столица, имат и цех в близко село.

„Имаме много поръчки от цялата страна. В момента изпълняваме поръчки за няколко църкви, а доста проекти чакат одобрение. Често се налага да работим едновременно по два иконостаса, за да изпълним навреме заданията. До момента сме направили 16 чисто нови иконостаса, от които един с един не се повтарят. Други 6 пък сме реконструирали. Сами предлагаме моделите за новите, а проектите се одобряват от църковните настоятелства и дарителите“, обяснява Мая Ванева.

Даровитата резбарка споделя, че със съпруга си добре познават църковните канони и стриктно спазват изискванията при изработката както на иконостасите, така и на владишките тронове, на проскиптариите и друга църковна мебелировка. За творенията Ваневи използват различни видове дървесина – орех, череша, липа, дъб.

„Има задължителни детайли, които трябва да присъстват в един иконостас. Това са подиконни табли с флорални мотиви. Върху тях се поставят 6 икони от шестоднева на Сътворението. Следва пиластър, който също трябва да е богато декориран с флорални или животински мотиви“, изрежда Мая Ванева.

Резбарката разкрива, че следват малки подиконни табли, а над тях се подреждат т.нар. царски икони. Единият от задължителните редове на иконостаса е познат като „устница“ и е от издялани лозови листа, гроздове, птици. Дървената конструкция трябва да съдържа и апостолски ред, като от двете страни на дверите се поставят изображенията на шест апостоли, разделени с фини струговани елементи.

„От антропологична гледна точка олтарът символизира душата, наосът тялото, а иконостасът разделя двете части от храма и прави едната видима, а другата невидима за човешкия поглед, както е в действителност. Според космологичните схващания пък иконостасът разделя земята и небето, тъй като храмът символизира света. В този смисъл иконостасът е преграда между видимото и невидимото, а светците по него са посредниците към това невидимо, тъй като те са връзка между двата свята“, реди Мая Ванева.

Майсторката допълва, че иконостасът има два малки входа отляво и отдясно и един голям, централен, които играят важна роля при изпълнението на литургията. Иконите, нарисувани върху него, обикновено са в един и същи ред във всички православни храмове. На централните олтарни двери се изобразява Благовещението. Отдясно на тях стои Исус Христос. Отляво на Исус е свети Йоан Кръстител. Отляво на централните двери се изобразява Дева Мария, а до нея е ликът на патрона на храма. Разположението и изборът на останалите икони при по-големите иконостаси са по-свободни. Дървената поставка завършва с кръст, под който обикновено има череп. Кръстът в горната му част съдържа два интерпретативни пласта, като буквално представя хълма Голгота с разпнатия Христос, а символично – небето.

Търновката казва, че майсторенето на един средно голям иконостас с размери 4/5 м отнема от половин до една година. Извайването на нов иконостас струва между 12 000 и 20 000 лева. Най-мащабната творческа изява на Ваневи е иконостас 12/7 м за църквата „Св. Георги Победоносец“ в Тервел. Работата по пищното творение с изключително сложни мотиви, върху което били монтирани икони със златно покритие, им коствала 2 години усърдна дейност в екип с иконописци, конструктори и други специалисти.

Мая Ванева не крие, че освен църковна дялат и светска резба. Правят възрожденски тавани, резбовани мебели, пана, сувенири за вили и хотели. Ваят и модерни изделия от дърво, както и скулптури.

„Въпреки че има силна школа по дърворезба във Великотърновския университет, майсторите в тази област са изключително малко“, изтъква Ванева.

Затова младата жена наред с творческата дейност преподава дърворезба, мебелно производство и интериорен дизайн в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Ангел Попов“ във Велико Търново. Мая Ванева води и лицензирани през 2014 г. от Министерството на образованието курсове по дърворезба. Инициативата е на Регионалната занаятчийска камара. Обучението е от 660 учебни часа по теория и практика и завършва с удостоверение за професионална квалификация.

„Има интерес към тази творческа дейност и той е предимно сред жените. Дамите, които обучавам, искат да придобият умения за работа с дърво за изработка на сувенири, бижута, пана и други изделия. Независимо от предпочитанията им посветените в този занаят се увеличават“, изтъква Мая Ванева.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.