На 20 юли 2018 да почерпят

Автоиндустрията в САЩ призова Тръмп да не налага мита върху вноса на коли

Муслин и Янкович отпадат като вариант за „Левски“

1700 незаети места останаха в софийските гимназии

Новият британски министър за Брекзит иска по-интензивни преговори с ЕС

Творчески терминал „България – Израел” Този нов културен формат е продължение на фестивала „Българска душа на Святата земя”

Кнесетът прие спорен закон, даващ право на самоопределение само на евреите

Погазват се правата на психично болните

Учени регистрираха нова сеизмична активност край вулкана Етна

Сменяме валидните винетки с електронни Общините искат 20% от таксите

Борисов пред „Известия“: Влизането на Турция в ЕС в момента е невъзможно

Нараства броят на заразените със Западнонилски вирус в Гърция

Избили на сляпо животните в Странджа Не е установен дори щамът на болестта

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 20 юли 2018

Румяна Милова, дирекция „Паркиране и мобилност“ пред „Труд“: Въвеждаме нощен служебен абонамент за „синя зона“ в София Центърът за градска мобилност ще осигури патрул и паяк

Резбари ваят възрожденски иконостаси и пазят занаята жив

Поръчки идват от цялата страна

Интерес към дърворезбата проявяват предимно жени

Майстори от Велико Търново извайват иконостаси за храмове по модели от възрожденската дърворезба. Мая и Петър Ваневи вече 17 г. изработват ново и реставрират старинно църковно обзавеждане. Така талантливите творци съхраняват жив древния занаят. Мая е завършила скулптура във Великотърновския университет, а Петър е учил дървообработване в строителния техникум в болярския град. Двамата творят в собствено ателие в старата столица, имат и цех в близко село.

„Имаме много поръчки от цялата страна. В момента изпълняваме поръчки за няколко църкви, а доста проекти чакат одобрение. Често се налага да работим едновременно по два иконостаса, за да изпълним навреме заданията. До момента сме направили 16 чисто нови иконостаса, от които един с един не се повтарят. Други 6 пък сме реконструирали. Сами предлагаме моделите за новите, а проектите се одобряват от църковните настоятелства и дарителите“, обяснява Мая Ванева.

Даровитата резбарка споделя, че със съпруга си добре познават църковните канони и стриктно спазват изискванията при изработката както на иконостасите, така и на владишките тронове, на проскиптариите и друга църковна мебелировка. За творенията Ваневи използват различни видове дървесина – орех, череша, липа, дъб.

„Има задължителни детайли, които трябва да присъстват в един иконостас. Това са подиконни табли с флорални мотиви. Върху тях се поставят 6 икони от шестоднева на Сътворението. Следва пиластър, който също трябва да е богато декориран с флорални или животински мотиви“, изрежда Мая Ванева.

Резбарката разкрива, че следват малки подиконни табли, а над тях се подреждат т.нар. царски икони. Единият от задължителните редове на иконостаса е познат като „устница“ и е от издялани лозови листа, гроздове, птици. Дървената конструкция трябва да съдържа и апостолски ред, като от двете страни на дверите се поставят изображенията на шест апостоли, разделени с фини струговани елементи.

„От антропологична гледна точка олтарът символизира душата, наосът тялото, а иконостасът разделя двете части от храма и прави едната видима, а другата невидима за човешкия поглед, както е в действителност. Според космологичните схващания пък иконостасът разделя земята и небето, тъй като храмът символизира света. В този смисъл иконостасът е преграда между видимото и невидимото, а светците по него са посредниците към това невидимо, тъй като те са връзка между двата свята“, реди Мая Ванева.

Майсторката допълва, че иконостасът има два малки входа отляво и отдясно и един голям, централен, които играят важна роля при изпълнението на литургията. Иконите, нарисувани върху него, обикновено са в един и същи ред във всички православни храмове. На централните олтарни двери се изобразява Благовещението. Отдясно на тях стои Исус Христос. Отляво на Исус е свети Йоан Кръстител. Отляво на централните двери се изобразява Дева Мария, а до нея е ликът на патрона на храма. Разположението и изборът на останалите икони при по-големите иконостаси са по-свободни. Дървената поставка завършва с кръст, под който обикновено има череп. Кръстът в горната му част съдържа два интерпретативни пласта, като буквално представя хълма Голгота с разпнатия Христос, а символично – небето.

Търновката казва, че майсторенето на един средно голям иконостас с размери 4/5 м отнема от половин до една година. Извайването на нов иконостас струва между 12 000 и 20 000 лева. Най-мащабната творческа изява на Ваневи е иконостас 12/7 м за църквата „Св. Георги Победоносец“ в Тервел. Работата по пищното творение с изключително сложни мотиви, върху което били монтирани икони със златно покритие, им коствала 2 години усърдна дейност в екип с иконописци, конструктори и други специалисти.

Мая Ванева не крие, че освен църковна дялат и светска резба. Правят възрожденски тавани, резбовани мебели, пана, сувенири за вили и хотели. Ваят и модерни изделия от дърво, както и скулптури.

„Въпреки че има силна школа по дърворезба във Великотърновския университет, майсторите в тази област са изключително малко“, изтъква Ванева.

Затова младата жена наред с творческата дейност преподава дърворезба, мебелно производство и интериорен дизайн в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Ангел Попов“ във Велико Търново. Мая Ванева води и лицензирани през 2014 г. от Министерството на образованието курсове по дърворезба. Инициативата е на Регионалната занаятчийска камара. Обучението е от 660 учебни часа по теория и практика и завършва с удостоверение за професионална квалификация.

„Има интерес към тази творческа дейност и той е предимно сред жените. Дамите, които обучавам, искат да придобият умения за работа с дърво за изработка на сувенири, бижута, пана и други изделия. Независимо от предпочитанията им посветените в този занаят се увеличават“, изтъква Мая Ванева.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.