България вече не е аутсайдер, мечтае за Евро 2020

България мечтае на два фронта за участие на Евро 2020. Броени дни делят „лъвовете“ на Георги Дерменджиев от баража с Унгария в Лигата на нациите. Успоредно с това „трикольорите“ са на път да отворят нова страница в своята история. Представителният ни тим вече е част от електронните спортове. Тази година УЕФА в партньорство с японския разработчик на видео игри Конами стартират пилотно издание на големия форум, но за гейминг. Финалите са в Лондон през юни, а квалификациите стартират в средата на март. Участие в тях ще вземе и България със селекционер Емил Димитров. Това е първо подобно начинание, след като БФС се ориентира в правилна посока, осъзнавайки накъде върви светът. А първата стъпка на националите Георги Фиков и Радослав Христов бе повече от обещаваха – успех с 4:1 над Исландия в приятелски мач, явяващ се и генерална репетиция преди старта на квалификациите. В тях „лъвовете“ са в тежка група в компанията на Германия, Турция, Унгария, Естония и Гибралтар. Играе се на японския футболен симулатор Pro Evolution Soccer, дело на разработчика Конами. Мачовете са с продължителност от 10 минути, но има едно важно уточнение – крайният резултат се изчислява чрез сбора на двата мача на Фиков и Христов. Така първата квалификация с Германия на 16-и март се явява две срещи, но фактически сформира краен резултат на един двубой. Така бе и срещу Исландия. Фиков надви своя съперник Ларусон с 1:0, а Христов срази Иварсон с 3:1. Крайният резултат от проверката бе 4:1 за България.

„Представянето ни в този мач много ме радва – призна селекционерът на виртуалните „лъвове“ Емил Димитров. - Това бе първа официална контрола, а съперникът ни е добър. Исландия има база, на която тренира, разполагат с условия. Ние сме в начален етап и въпросните мачове с тях ги играхме от домовете си. Може би това е дори по-добрият вариант, защото го има елементът на домашния комфорт. Комуникираме с телефони, за да си даваме насока. Това пък е минусът. Ако имаме база, бихме общували по-лесно.“

Каква обаче е ролята на селекционера в електронните спортове? Отговорът идва от самия треньор на България: „Подобно на футболните наставници и аз давам наставления, но те са по-различни от обичайните. Тук го има тънкият момент, че не трябва да разсейвам играчите. Затова се намесвам само, когато забележа нещо по-важно. Например, ако съперникът разчита на атаки по фланга или трябва да променим схемата на игра. Но играчите ни са достатъчно опитни и в повечето случаи сами регулират това. Моята работа е да се занимавам също с документите, тъй като там нещата са сложни, а аз имам опит, тъй кат през годините съм организирал много турнири по електронни спортове. Освен това изготвям доклади за съперниците. Наблюдавам ги и ги анализирам, след което предоставям обстойна информация на състезателите. Досега това бе труден процес, защото противниците в квалификациите се криеха и нямаха официални срещи. Ние правихме същото.“

Разликата между футболния тим на България и електронния му еквивалент идва в класата. За целта Конами създава специален модул, където националните тимове са с приравнени показатели. Хората, играли на игрите FIFA и PES знаят най-добре, че „лъвовете“ нямат шанс срещу отбори от ранга на Франция, Англия и Италия, защото известните играчи разполагат с качества, които трудно могат да бъдат неутрализирани от геймърите.

„Това е много важно условие, иначе шансовете ни щяха да са илюзорни – признава Димитров. - Щяхме да сме аутсайдери. Сега, например, Ивелин Попов е със сила от 86 от възможни 100, а Килиан Мбапе от Франция е с 87 или 88. Звездите запазват своите специфични качества като финтове, фалцови удари и единоборства, но по-малките отбори са с по-високи показатели от реалните им. Фактически това е пилотно издание, което ще определи новите силни на деня, както се казва. Факт е обаче, че някои национални отбори имат геймъри, които се занимават само с това. Те са на професионални договори и това им е професията. Германия е една от тях. Техните национали са част от „Шалке“. В световен мащаб това се превръща в тенденция. Все повече професионални отбори имат и такива в електронните спортове - „Барселона“, „Манчестър Юнайтед“ и много други. Надявам се един ден и родните клубове да обърнат внимание и да направят тази крачка. Това е голяма реклама за тимовете ни, а електронните спортове тепърва ще се развиват.“

А евентуален триумф на България на финалите през лятото би имал и финансов бонус. Победителят ще прибере 40 000 долара, а общият награден фонд е 100 000 от щатската валута.

Коментари

Задължително поле