Учителските заплати според постиженията на учениците

Трябва да бъде направен анализ необходима ли е съществуващата администрация.

Време е за реформа на бюджетните разходи в България

Интересен факт е, че правителството встъпва в длъжност почти едновременно с новия президент на САЩ

Необходима е промяна на финансирането в образованието

Новото коалиционно правителство е вече факт. То си поставя за цел да остане на власт пълен 4-годишен мандат и да се справи с многобройните вътрешни и външни предизвикателства и рискове пред България и да възстанови фискалната стабилност.

Особености на българския политически живот

Наглед правителство от тези политически субекти беше невъзможно да се състави предвид многократно заявеното в миналото нежелание и даже сериозно противопоставяне. Така от Граждани за европейско развитие на България бяха заявили, че не искат да участват заедно с Българската социалистическа партия, а от БСП и „Има такъв народ“ се обявяваха против „модела ГЕРБ“.

Единственият участник, който не беше поставил такива ограничения, беше Алиансът за права и свободи (използвам това наименование, защото така формацията беше регистрирана на парламентарните избори).

Въпреки различията общите интереси (които мога само да се надявам, че съвпадат с тези на българските граждани) надделяха над индивидуалните и тези субекти поеха отговорност да съставят правителство с ясното съзнание, че немалка част от избирателите им ги подкрепят именно заради неприязънта си към новите им партньори и поне краткосрочно, а много вероятно и по принцип ще спрат да ги подкрепят.

Интересен факт е, че това правителство встъпва в длъжност почти едновременно с новия президент на Съединените щати. Преди няколко месеца, когато течеше дискусията кога да бъдат насрочени изборите за народно събрание, за кратко стана популярна тезата, че за формирането на правителство в България ще се изчакат резултатите от изборите за президент на САЩ. Предвид и без това ниското доверие към политиците популярните политически коментатори престанаха да я защитават, като някои дори побързаха да заявят, че тя звучи абсурдно.

Така че е „удивително“ как смяната на властта в САЩ се случва по едно и също време с гласуването на ново коалиционно правителство в България и то без участието на коалицията Продължаваме промяната – Демократична България, която в проведените неуспешни преговори действаше разделена. Разбира се, тези събития са съвсем случайни и нямат никаква връзка с американския политически живот.

Възможности и мерки

Трябва да бъде направен анализ необходима ли е съществуващата администрация.

По-важното в случая е какво предстои пред новото правителство и какви трябва да са приоритетите му в областта на икономиката и финансите. Няма как да отделя достатъчно внимание на всички теми и проблеми, но някои от най-спешните са свързани с държавния бюджет.

Напоследък често коментирам състоянието на публичните финанси и представения проект за бюджет за 2025 г. От него става ясно, че без еднократните (несигурни) приходи от данъчната амнистия дефицитът би бил поне 11 млрд. лв. – над 5% от очаквания брутен вътрешен продукт. Проблемът произтича от твърде раздутата разходна част.

Паралелът с новото управление на САЩ е ясен – там също стартира нов цикъл и бяха обявени множество намерения от страна на Доналд Тръмп. Немалко от тях са противоречиви от гледна точка въздействието им върху американската и останалите икономики, но идеята за реформа на бюджетните разходи изглежда необходима за много държави, включително и България.

В ситуация на вече хронични дефицити е необходимо да се спазват принципите, заложени в Закона за публичните финанси – икономичност, ефективност и ефикасност.

При разходите за персонал проблемите произтичат от твърде големия брой наети лица с цел осигуряване на заетост. Населението на страната се понижава, докато числеността на наетите лица в обществения сектор нараства и това не е резултат от предоставянето на по-голямо количество или на по-високо качество на услугите. Според данните на Националния статистически институт през септември 2024 г. броят на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в обществения сектор е 586,4 хил. и е с 36,6 хил. или 6,7% по-голям отколкото е бил през същия месец на 2019 г. За същия период наетите лица в частния сектор са намалели с почти 129,4 хил. или 6,9%.

Тоест при намаляващо население и поради това загуба на работни места в частния сектор бройките в обществения се увеличават. Тук неслучайно акцентирам върху работните места в обществения сектор. Добре отработена практика е там да се поддържат незаети щатни бройки, за които се получава бюджет за заплати и издръжка. Част от тях действително са необходими, но немалко се поддържат, за да увеличат разполагаемите средства на съответната организация. Така те могат да се използват за допълнително материално стимулиране, за други разходи или в краен случай да бъдат отчетени като икономии.

Затова най-лесно осъществимият механизъм за свиване на разходи е съкращаването на всички незаети бройки, което може да се направи веднага. След това за периода най-късно до средата на годината да се направи анализ, който да отговори на въпроси като: изобщо необходима ли е съществуващата администрация или структура, звено или бройка, дали няма дублиране на функции и задачи и същевременно дали има такива, за които капацитетът за изпълнение не е достатъчен. Всяка оценена единица ще трябва да обоснове съществуването си като докаже полезността си за населението и способността си да доставя съответните услуги или продукти, за които е отговорна. Освен това тя ще трябва да докаже, че желаните резултати са налице или могат да бъдат получени при наличието на ограничени ресурси.

Тези обосновки ще послужат при изготвянето на т.нар. програмно и евентуално на ориентирано към резултатите бюджетиране.

При държавната и общинската администрация може да се използва опитът на големите международни компании при изграждането на центрове за споделени услуги. Отделните администрации се нуждаят от услуги в областта на финансите, счетоводството, правото, информационните технологии, човешките ресурси. Тази част от работата, която не е специфична за отделната структура, би могла да се извършва от значително по-малък брой служители, отколкото понастоящем. По този начин могат да се намалят разходите. Този проект обаче би следвало да се извърши в средносрочен период.

Друга много важна област са капиталовите разходи. В бюджета за 2024 г. беше предприета стъпка относно прозрачността на общинските инвестиции. Необходимо е обаче и доказването на ефективност на проектите чрез прилагане на т.нар. капиталово бюджетиране – т.е. оценка на икономическа и финансова настояща стойност и вътрешна норма на възвръщаемост, които да докажат, че са налице нетни ползи за обществото, но частен инвеститор не би ги реализирал без подпомагане от бюджета или от европейските фондове.

Мерките в областта на училищното образование могат да бъдат в няколко насоки. Една от най-важните от тях е промяна при финансирането. Понастоящем се определят стандарти в зависимост от броя ученици, броя и вида паралелки. Тоест повече ученици осигуряват на училището по-голям бюджет. Липсата на критерии за успех стимулира голяма част от директорите да се опитат да запазят всеки ученик, докато не завърши последния клас в училището без значение дали действително е усвоил желаните умения или квалификация.

Въведената система за външно оценяване не работи добре, защото нито задачите са адекватни за оценка на способностите или напредъка, нито резултатите между отделните години са сравними, тъй като трудността на въпросите се понижава. Затова е необходимо разработване и въвеждане на система, която да определя финансирането в зависимост от резултатите на учениците – продължаване в по-висока степен в училища с висок бал, реализация на пазара на труда и т.н. Учителските заплати трябва да бъдат по-силно диференцирани според постиженията на учениците и да не се индексират автоматично спрямо средната за страната, защото това вреди на стимулите за добро представяне.

Друга ключова област е здравеопазването. Необходимо е преразглеждане и преоценяване на клиничните пътеки, за да бъдат адекватни на разходите за съответните лечения. Освен това обаче трябва да се въведе възможност за избор на осигурител освен Националната здравноосигурителна каса, както и на различни пакети, които да надграждат над базовия, който е задължителен.

Понастоящем осигурените лица имат еднакви права независимо дали вноските им са върху минималния или максималния осигурителен доход, нито са съобразени с ползваните от тях услуги. При всички случаи контролът върху изразходените средства трябва да бъде значително подобрен чрез повече информация за потребителите или за осигурителните фондове.

Пенсионната система също би могла да бъде подобрена, като целта би следвало да бъде осигуряване на устойчивост в дългосрочен период при отчитане намаляването на броя и застаряването на населението. Индексирането на пенсиите трябва да бъде съобразено с очакваните приходи от осигурителни вноски през предстоящата година., но едновременно с това да се свива дефицитът в нея.
Освен това вместо да бъде засилен контролът при отпускане на пенсии за инвалидност беше предприета стъпка, с която броят на тези пенсии рязко се увеличи от средата на 2023 г. насам. Ето защо е необходим преглед, който да осигури актуална информация относно степента на инвалидност и от какъв вид помощ има нужда и такава да им бъде осигурена в зависимост от възможностите на държавния бюджет. Аналогична мярка трябва да бъде приложена спрямо социалните помощи, които трябва да зависят не само от текущия доход, но и от притежаваните или контролирани от лицата активи.

Друга първостепенна задача, която поражда както непосредствени, така и дългосрочни последствия и рискове пред българската икономика, е искането за извънредна оценка на готовността на България за участие в еврозоната. Не разполагам с информация дали тази тема е била обсъждана при формирането на коалицията, но тя получава заслужено внимание, независимо че няма категоричен отговор в обществото дали настоящият момент е подходящ. Предвид наличните данни обаче ще има нужда от провеждането на преговори дали е приложимо определянето на отклонения от средното развитие в Европейския съюз за изпълнението на критерия за стабилност на цените (както се случи при приемането на Хърватия).

При разходите на бюджета за персонал проблемите произтичат от твърде големия брой наети лица с цел осигуряване на заетост.