МВнР: Към момента няма данни за пострадали българи при жп катастрофата в Турция

Президентът Радев: Има сериозни проблеми в изборния процес

Страсбургският терорист отмъщавал за „падналите в Сирия ислямски братя“

Жертвите на влаковата катастрофа в Турция станаха 9, включително трима машинисти

Гръцките земеделци загряват тракторите за Коледа

Продажбата на електронни винетки започва от понеделник

Заловиха ученичка, надраскала колата на учителка с обиди Изписала с пирон „боклук“ и „френга“

Александър Ваклин: Изтеклите разговори отразяват случилото се през април

73-годишен санданчанин преряза вените си,бил болен от рак

Бившият гл. счетоводител на Баневи в „Полимери”: Пари за заплати на работниците не са отивали за лични нужди на семейството

Две убийства за една нощ в Атина

Ирландският посланик Майкъл Форбс посети Банско

Николай Банев: Разследването е като селска вечеринка Невъзможно било в международна банка да бъдат вкарани изпрани 600 млн. евро

Прокуратурата обвини шест длъжностни лица от АПИ за катастрофата при тунел „Ечемишка“, при която загина жена

Сводник, принуждавал насила непълнолетни да проституират, обжалва година затвор Мъжът подлъгвал с пари и обещания наивните момичета

SOS бутон монтират в автомобилите от събота Производителите на всички леки коли и микробуси в ЕС са задължени да слагат системата eCall за директна връзка с тел. 112

Производителите на всички леки и лекотоварни автомобили, които се продават в Европейския съюз, от събота – 31 март, са задължени да вграждат фабрично SOS бутон за електронната система еCall. При катастрофа тя се свързва директно с телефон 112 и подава точни координати до спасителните екипи.

Системата е безплатна и се въвежда с решение на Европейската комисия и според прогнозите на експерти ще спаси около 2500 живота годишно в държавите от ЕС.

0203_2_233766

Много от новите модели автомобили разполагат с eCall и от по-задна дата. Тя работи на базата на мобилна връзка и GPS. Подаването на сигнал до тел. 112 се активира при задействане на някои от т.нар. краш сензори в колата и при отваряне на въздушните възглавници. Ако пътниците са неспособни да говорят с оператора на тел. 112 и да дадат адекватна информация за състоянието си, сигналът се препраща директно до спасителните служби, Спешна помощ, пожарната и полицията за реакция. Изчислено е, че при тежките катастрофи шансовете за оцеляване на пострадалите спадат с 10% на всяка минута.

Така изглежда червеният бутон за връзка с телефон 112 в новопроизведените автомобили.
Така изглежда червеният бутон за връзка с телефон 112 в новопроизведените автомобили.

Разработките на устройства за мотоциклети все още не са окончателни, а за задължителни системи в автобуси и камиони най-вероятно ще се говори след 2020 г. Системата може да се активира и ръчно от водача , ако той се почувства зле и има нужда от медицинска помощ или от спешна консултация с лекар. От автомобила шофьорът влиза в директна телефонна връзка с оператора на тел. 112. За разговора се използват тонколоните на аудиото в купето. С нововъведението ще може да се сигнализира за инциденти с автомобили, които нямат еCall.

Системата еCall, монтирана на кормилото на мотоциклет.
Системата еCall, монтирана на кормилото на мотоциклет.

Тъй като системата е нова за автомобилната индустрия, засега липсват практически информации как тя ще функционира в реална среда. Производителите на автомобили приеха задължението на Европейската комисия без съпротива с идеята, че всяка инвестиция в спасяването на човешки живот си заслужава. Експерти твърдят, че технологията eCall струва под 100 евро – за вграждането на микрофон, SIM карта и GPS и не оскъпява почти с нищо новия автомобил.

Засега:
Не се продава
устройство
за стари коли

Уред, тестван за свързване със системата еCall, монтиран в жабката на стар автомобил.
Уред, тестван за свързване със системата еCall, монтиран в жабката на стар автомобил.

Уред, тестван за свързване със системата еCall, монтиран в жабката на стар автомобил.
Собствениците на автомобили, които нямат устройства за свързване със системата eCall, не са задължени да ги инсталират. Към момента на пазара не се предлагат готови модули, показа проверка „Труд”. Има разработки, включително и на учени от България, които са тествани, но не са сертифицирани. Очаква се подобен уред да струва от 70 до 100 евро.
След задължителното фабрично монтиране трябва да минат поне 10-15 години, за да може над половината от автопарка в ЕС да използва системата.

Дирекция „Национална система 112” специално за „Труд”:
В бъдеще и смартфоните може сами да звънят на 112 при катастрофа или ако на собственика му прилошее.

В бъдеще и смартфоните може сами да звънят на 112 при катастрофа или ако на собственика му прилошее.
В бъдеще и смартфоните може сами да звънят на 112 при катастрофа или ако на собственика му прилошее.

В България вече се приемат и обработват еCall повиквания. Услугата е безплатна и налична на територията на страната навсякъде, където мобилните опиратори имат покритие. Това съобщиха вчера за “Труд” от Дирекция “Национална система 112” на МВР. В годишния си отчет наскоро от службата посочиха, че е предвидено до края на 2018 г. системата за автоматично приемане на сигнала от автомобила при катастрофа да достигне пълния си капацитет.

Страната ни участва от 2014 г. в европроект, създаден за пилотно тестване и синхронизиране на националните системи и eCall. Той се финансира частично от ЕК по програма за подкрепа на информационните технологии.

По проекта бе обявена обществена поръчка, избран е кандидат и с него Дирекцията в МВР е сключила договор, който вече се изпълнява.

В края на миналата година парламентът прие поправки в Закона за МВР, според които системата еCall бе регламентирана като спешно повикване от превозно средство на номер 112, направено автоматично.
Според плановете на ЕК услугата eCall трябваше да е напълно достъпна до 1 октомври 2017 г. в страните членки на общността плюс Исландия, Норвегия и Швейцария. В много държави, включително и у нас, имаше забавяния, но те не се считат за значителни.

Тъй като в Русия е разработена подобна система, наречена ERA GLONASS, паралелно се работи за нейната съвместимост с eCall. Целта е автомобилите от ЕС да подават сигнали, когато попаднат в инцидент на територията на Русия, както и руските коли да предават сигнали, когато са по пътищата на ЕС.
Любопитни са идеите на учените за развитие на системата еCall. Още с масовото разпространение на смартфоните преди 2-3 години възникна и една от най-екзотичните от тях – “умните телефони” също да могат да звънят на 112 при катастрофа или ако усетят, че на собственика му е призляло и е изпаднал в безпомощно състояние.

Задействане
Данните, предавани при инцидент

При обаждане от автомобила до тел. 112 системата eCall подава точно определени данни, които са важни за спасителните служби. На първо място това е времето на настъпване на инцидента. Важно е за медиците или за пожарникарите да знаят също как е активирана системата – дали ръчно или автоматично, след което операторът от 112 не е успял да се свърже с никого от купето. Подава се също информация за колата по номера на рамата, а отделно – на какво гориво е – бензин, дизел, газ или ток.
Подават се също точните координати, на които се намира автомобилът, посоката му на движение и броят на пътниците в него според броя на закопчаните колани. Сигналът може да съдържа и други данни – например IP адреси на мобилни устройства на шофьора или пътниците.

Теория на конспирацията
Дали ще ни следят?

Вграждането на SIM карта и GPS във всеки нов автомобил предизвиква опасения, че може да се стигне до злоупотреба с данни и проследяване.
Експерти от германския автомобилен клуб ADAC твърдят, че не бива да има такива притеснения, защото системата eCall подава сигнал за местоположението на превозното средство само тогава, когато има активиране на някои от сензорите за катастрофа или отваряне на въздушните възглавници.
Собствениците на автомобили нямат възможност да изключат системата, освен ако не се обърнат към специалисти по електроника. Технологията не е отделен модул, а е вградена в инфо-развлекателната система на колата (аудио, навигация, бордови компютър).

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (4)

  1. Няма лошо! Но купувачите трябва стриктно да проверяват немските коли, дали системата е наистина монтирана и работи.

  2. Досега ни контролираха с адресни регистрации,ЕГН,лични карти,банкови карти, смартфони …
    Сега дублираха системата със следенето и на колата. Даже информира и колко човечета са в нея!?
    Оруел пасти да яде!

  3. НЕ НИ РАЗПРАВЯЙТЕ ГЛУПОСТИ , ТОВА Е СЛЕДЕНЕ ШПИОНИРАНЕ НА ХОРА !

    Ето ви евроценности : Без разрешение ще следят ще подслушват ще снимат всеки всякъде.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.