Руското министерство на отбраната заяви, че МиГ-31 ще остане на въоръжение до 2030 г. или след това и като се има предвид, че вече е в състояние да носи хиперзвукови оръжия, почти сигурно е, че бързият боен самолет ще лети още много години напред, пише The Mational Interest.
Описван като „най-бързият оперативен боен самолет в света“, Mikoyan MiG-31 (наименованието на НАТО Foxhound) е в експлоатация повече от четири десетилетия, а последният вариант – MiG-31I – е модернизиран и е получил система за зареждане с гориво във въздуха за увеличаване на бойния радиус. Той също така ще бъде въоръжен с хиперзвукова ракета "Кинжал".
Във вторник руският флот и руските въздушно-космически сили обявиха, че МиГ-31И, въоръжени с ракетите, ще участват в съвместни учения в източното Средиземноморие.
„В ученията участват над 1000 души личен състав, 10 кораба и спомагателни кораба, 24 самолета, включително изтребители МиГ-31И на руските въздушно-космически сили, носещи хиперзвукови ракети „Кинжал“, и екипаж на бреговата ракетна система за отбрана „Бастион“, съобщиха от руското министерство на отбраната.
Както беше съобщено по-рано от Алекс Холингс за The National Interest, руският президент Владимир Путин публично представи на света Kh-47M2 Kinzhal (Кинжал) на 1 март 2018 г., наричайки го първото в света маневрено хиперзвуково оръжие. Руският лидер заяви тогава, че е невъзможно ракетата да бъде свалена, но все пак бяха повдигнати въпроси относно нейната ефективност.
Ученията, които започнаха в неделя и бяха ръководени от адмирал Александър Моисеев, бяха проведени „при спазване на международното право и споразуменията с чужди държави за предотвратяване на инциденти в морето извън териториалните води и въздушното пространство над тях“, се казва в доклада.
Moscow Times също съобщи, че корабите на руския флот са извършили тестови стрелби на хиперзвуковата ракета Циркон (Циркон) и крилатата ракета Калибър, докато крилата ракета Оникс е била изстреляна от „определена зона на брега на Средиземно море“. Въпреки че Кремъл не е посочил къде е извършено изстрелването или откъде е базиран самолетът – вероятно е от военноморските съоръжения на Русия в Тартус, Сирия.
Въпреки че МиГ-31 направи първия си полет преди близо 50 години и за първи път влезе в експлоатация през 1982 г., той непрекъснато се модернизира. Произведени са обаче общо 519 машини, като повечето остават в експлоатация с руските въздушно-космически сили.
През съветската епоха нито един не е бил изнасян, но се съобщава, че около 30 са били наследени от ВВС на Казахстан след разпадането на Съветския съюз.
През 2007 г., руският съюзник Сирия се опита да закупи модел за износ – МиГ-31Е. Липсата на средства и натискът от Израел провалиха продажбата. Въпреки че турските медии съобщиха, че шест самолета са били прехвърлени, Русия отрече МиГ-31 да са били продадени на Сирия. По-вероятно е Русия да управлява неразкрит брой прехващачи от базата си в близкоизточната държава.
Руското министерство на отбраната заяви, че МиГ-31 ще остане на въоръжение до 2030 г. или след това и като се има предвид, че вече е в състояние да носи хиперзвукови оръжия, почти сигурно е, че бързата бойна птица ще лети още много години напред.
Авторски опит и експертиза: Питър Сучу
Питър Сучиу е писател от Мичиган. Той е сътрудничил на повече от четири дузини списания, вестници и уебсайтове с над 3200 публикувани статии в продължение на двадесетгодишна кариера в журналистиката. Той редовно пише за военна техника, история на огнестрелните оръжия, киберсигурност, политика и международни отношения. Питър също е сътрудник на Forbes и Clearance Jobs.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш