Това беше обсъдено на провелия се в Брюксел форум East Med and Southeast Europе, на който присъстваха вице-президенти на Европейската Комисия, федералният министър на Австрия по въпросите на ЕС, министри на външните на работи и на транспорта на Гърция и на други страни членки, се проведе обсъждане на тема инвестициите в транспортна инфраструктура, териториалната кохезия и транс-европейските транспортни мрежи. Една от най-коментираните теми беше тази за недовършения транспортен коридор номер 4 на автомагистрала “Струма”, в частта през Кресненското дефиле.
“Автомагистрала “Струма” в България е много важен проект от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), който е необходимо да бъде завършен сега”. Това каза Джордж Кремлис, настоящ Съветник на Министър-председателя на Гърция по въпроси свързани с околната среда, климата и енергетиката. Той допълни, че остават едва 15 км през Кресненското дефиле, за да се довърши този проект, който се подкрепя силно от министър председателя на Гърция и от министъра на транспорта. “Много добро е предложението на България, едната линия на магистралата да минава през дефилето, а другата извън него. Това решение ще защити района, който представлява територия от Натура 2000”.
Силна подкрепа за проекта изрази и Председателят на Българския форум за транспортна инфраструктура Иван Кацаров, който отбеляза, че темата е особено наболяла в контекста на силно увеличения трафик в посока от север на юг. “Иронията е, че въпреки, че три вертикални коридора преминават през територията на България, само един от тях е възможно скоро да бъде завършен. Това е изключително тъжно, а ние говорим за свързаност в Югоизточна Европа и възстановяване на Украйна.”
Д-р Иван Кацаров допълни, че трябва да се работи още по-активно, за да бъдат завършени транспортните коридори на територията на България и особено на Коридор номер 4, в частта на автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле. “Добрата новина от тези дни е, че са одобрени специфичните цели за опазване в дефилето, с което се дава зелена светлина на проекта и сега можем да изпълним проекта по-бързо и по един по-безопасен за нас начин”.
Генералният секретар по транспорта на Република Гърция Йоанис Ксифарас акцентира на това, че в региона на Югоизточна Европа е изключително важно да бъдат разрешени транспортните въпроси. “В случая на България и Гърция изоставаме по отношение изграждането на определена инфраструктура”.
В подкрепа на инфраструктурата в региона и както и на тази между страните членки на ЕС се обяви и Ким Йоргенсен - Генерален директор и постоянен представител на Европейската Инвестиционна банка. “Важен е въпросът за транспортната свързаност между държавите членки и ние от ЕИБ - в ролята си на основна европейска банка - продължаваме да работим в тази посока, изпълнявайки проектите по по-зелен начин”.
В дебата се включи и Марк Садлър от Световната банка, който отбеляза, че транспортът на практика е крайъгълен камък в процеса на Европейска интеграция. “Говорим за 3 млрд. тон километра на година транспорт в Европа, а към момента едва 63% от изискуемите TEN-T стандарти са постигнати”.
Румен Марков, Генерален мениджър на компанията “Големи инфраструктурни проекти” също взе участие в панела, отбелязвайки необходимостта от наличие на инфраструктура в България и региона. Той представи проекта ABC+De - проект за нов маршрут за пренос на стоки и транспорт на хора в Източна Европа.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш