Баркод сменя стикера за „Гражданска“ на стъклото

Снимка: Пламен Стоименов
Стикерът на стъклото на автомобила ще бъде сменен с лепенка върху полицата “Гражданска отговорност”. А полицата “Зелена карта” ще бъде давана само при поискване.

До края на 2026 г. ще слагат специална лепенка върху полицата

Застрахователите дават “Зелена карта” на клиентите само при поискване

Лепенката струва 1,40 лв.

Стикерът за наличие на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” на предното стъкло на автомобилите ще бъде отменен. Това става ясно от коментари на Министерство на финансите по предложения към пуснатите за обществено обсъждане промени в Кодекса за застраховането.

Вместо стикер върху стъклото на автомобила, първоначално стикер ще бъде лепен върху самата застрахователна полица. След около две години и половина и този стикер ще бъде премахнат, а вместо него върху полицата ще бъде отпечатван двумерен баркод. При сканиране на този баркод ще бъде осъществявана електронна връзка с данните на Гаранционния фонд за автомобилите в страната с валидна “Гражданска отговорност”. Така при проверка на пътя полицаите ще могат да проверяват дали полицата, която носи шофьорът, е валидна. Предложението на Министерство на финансите е стикери да бъдат лепени върху полиците до края на 2026 г. и едва след това лепенките да бъдат заменени с безплатен баркод.

Стикерът на автомобила струва 1,40 лв., посочва разгневен гражданин по отношение на предложените промени в Кодекса за застраховането. Тези 1,40 лв. влизат в цената на всяка застраховка и се плащат от хората. Сметнете колко застраховки се правят на година, при положение че в страната има около 4 милиона автомобила, а за много от тях собствениците плащат разсрочено на тримесечие и съответно им дават четири стикера по 1,40 лв., посочва гражданинът, който използва името Севастократор. “Това са милиони левове влизащи в нечия (наша) фирма”, допълва той. Не е ясно дали стикерът, който ще смени този на стъклото на автомобила и до края на 2026 г. ще бъде лепен върху полицата, ще бъде по-евтин.

Стикерът отдавна е загубил своята роля. Камерите по пътищата разчитат номерата на автомобилите и автоматично по номера може да бъде проверено дали колата има застраховка “Гражданска отговорност”. А ако автомобилът бъде спрян от полицай на пътя, има други варианти да бъде проверено дали има полица. Шофьорът трябва да носи както самата полица, така и допълнително картонче, издавано от Гаранционния фонд, което доказва наличието на застраховка. Освен това по номера на автомобила може да бъде направена справка в данните на Гаранционния фонд и онлайн да бъде проверено дали има действаща застраховка.

При пътуване в чужбина стикерът върху предното стъкло също не върши никаква работа. В чужбина камерите не могат да проверят по номера дали автомобилът има застраховка. Но камерите не могат да направят това и по стикера. А ако в чужбина шофьорът бъде спрян за проверка от пътен полица, той задължително трябва да носи полица “Зелена карта”, която се издава допълнително към “Гражданска отговорност” без да бъде плащана допълнителна цена.

С предложените промени в Кодекса за застраховането “Зелена карта” ще бъде издавана само при изрично искане от страна на човека, който прави застраховката.

С всяка отпаднала лепенка депутат от БСП губи милиони

Съдът решава да има ли екостикер през май

Транспортният министър крепи печалбите

През май във Върховния административен съд (ВАС) продължава делото за отмяна на наредбата Н-32 на транспортния министър, по силата която лепят екостикери по предните стъкла на автомобилите при преминаване на годишен технически преглед (ГТП).

“На предишното съдебно заседание през януари не дойде нито един депутат от нито една парламентарна група, въпреки че много от тях говореха, че са за отпадане на каквито и да лепенки по предните стъкла на автомобилите”, каза вчера пред “Труд news” адвокат Петър Славов, който миналата есен заведе делото във ВАС.

Екостикерът на предното стъкло се лепи от лятото на 2021 г. и трябва да показва коя екокатегория в скалата от 0 до 5 има всеки автомобил в България. Такива категории Евро от 1 до 6 имат всички коли с двигатели с вътрешно горене, които се продават у нас, а българският принос към опазване на околната среда е, че данните от Евро1-6 се съпоставят с някакви измислени замервания в пунктовете за ГТП на газовете на всеки автомобил, които излизат от ауспуха.

Идеята на екостикера бе да се ограничи движението в центъра на София на автомобили без категория, или от категории от 1 до 3 в зимния период между декември и февруари от 2023 до 2027 година и по-нататък. Цялата работа беше, да се излъже Европа, че правим нещо за борбата с мръсния въздух. Между другото - в стикера на стъклото има и чип с антенка, който излъчва сигнал. Зимният период мина, а Столична община не можа да излъже и гаргите с въвеждането на нискоемисионни зони. Първата причина е, че никъде в София няма нито един четец на излъчваната информация от чипа в екостикера, а втората - че не се налагаха никакви глоби на никакъв “Трабант” или друг замърсител, който дими по “жълтите павета”, въпреки, че по номера на автомобила може да се разбере дали е първа или пета екокатегория.

Цялата тази идиотщина можеше да бъде спряна през 2022 г. от министъра на транспорта Николай Събев, но не спря, а последвалите служебни министри на президента Румен Радев и редовния Георги Гвоздейков продължават да я бранят с голи гърди. Цялата работа е, че милионите левове от отпечатвани екостикери с антенки са били обещани още преди години на печатницата “Демакс”, собственост на депутата от БСП Петър Кънев и неговите наследници. Говори се, че екостикерите са им дадени като компенсация след въвеждането на електронната винетка, от която “Демакс” загуби милиони, но това е частната печатницата за специални поръчки на МВР, КАТ, ДАИ и всякакви други държавни трибуквени групировки, които “гърбят” българския шофьор. Впрочем - там се печатат и милионите стикери за “Гражданска отговорност”, така че премахването им също ще удари правения под масата частно-държавен бизнес.

Какво пише в Закона за движение по пътищата

50 лв. глоба за липса на стикер, 10 лв. само за картончето и полицата

Има различни тълкувания

Шофьорите трябва да носят шарено картонче, което също показва наличието на “Гражданска отговорност”.  Снимка: Пламен Стоименов

Водач, който управлява моторно превозно средство, което не е било спряно от движение и на което не е поставен валиден стикер, и не носи валиден контролен талон от знака, издаден от Гаранционния фонд за задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, се наказва с глоба 50 лв. Това гласи алинея 5 на член 179 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Стикерът на предното стъкло върви задължително с шарено картонче, което също се перфорира с клещи от застрахователните брокери на мястото на цифрата за деня, месеца и годината, до която е валидна застраховката. Другите неразделни неща от комплекта са самата полица и зелената по-дебела хартия, наричана “Зелена карта”, която е необходима за пътуващите зад граница.

Според точка 2 на алинея 1 на член 183 от ЗДвП водачът се наказва само с 10 лв. глоба, ако на стъклото на автомобила има стикер, но не покаже на катаджиите неразделните части от него - шареното картонче и полицата.

Вноската в Обезпечителния фонд поне 2 евро

Вдигат административно цената на задължителната полица

Сега плащаме 3,50 лв.

Поне 2 евро от цената на всяка “Гражданска отговорност” ще отиват във фонд, който да плаща при евентуален фалит на застраховател.

Цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” административно ще бъде увеличена с предложените промени в Кодекса за застраховането. В момента от цената на всяка полица 16 лв. влизат в Гаранционния фонд. От тях 3,50 лв. са за Обезпечителния фонд, където събират пари, с които да плащат обезщетения, ако фалира застраховател. А 12,50 лв. са за Фонда за незастраховани МПС, който плаща, ако водач на автомобил без “Гражданска отговорност” причини катастрофа.

Първоначално от Министерство на финансите предлагат вноската за Обезпечителния фонд от всяка застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите и застраховка “Злополука” на пътници да бъде определяна като процент от цената на полицата.

Но в рамките на общественото обсъждане на предложените промени има възражения от страна на Гаранционния фонд. Застрахователната премия по “Гражданска отговорност” на автомобилистите може да бъде например в границите от 200 лв. до 6000 лв. за година, посочват от Гаранционния фонд. При еднаква ставка на данъка, разликата в размера на премиите ще се отрази и върху размера на вноските в Обезпечителния фонд. Така е трудно намирането на справедливо решение за размера на ставката, с която ще се определя размера на вноската, така че да няма изключително високи или ниски размери, посочват от Гаранционния фонд. И по тяхно предложение от Министерството на финансите се съгласяват вноската от всяка “Гражданска отговорност” да бъде процент от цената, но не по-малко от 2 евро, при фиксирани 3,50 лв. в момента. А вноската от полиците “Злополука” да бъде процент от цената, но не по-малко от 0,10 евро, при фиксирани 15 ст. в момента. Така вноската за всяка “Гражданска отговорност” ще нарасне от 3,5 лв. на поне 2 евро, а за някои полици ще бъде по-голяма. Това директно ще се отрази на крайната цена на застраховката.

Удължават срока от 7 дни на месец

По-бавно разглеждат жалби за размера на обезщетението

Може нарочно да бавят плащания

Срокът за разглеждане на жалби за размера на обезщетението ще бъде удължен.

Жалбите на граждани до застрахователни компании, свързани с размера на изплатеното обезщетение, ще бъдат разглеждани по-бавно. С предложените промени в Кодекса за застраховането е предложено срокът, в който клиентът трябва да получи обосновка как е определен размерът на обезщетението, да бъде удължен от 7 дни на един месец.

Към предложението за удължаване на срока има много възражения. Тези жалби се отнасят само до размера на определеното обезщетение и за да отговори на жалбата, застрахователят няма нужда да събира нови доказателства, а е достатъчно да изложи какви са съображенията му да плати по-малко, отколкото е очаквал клиентът. А тези съображения застрахователят трябва да е изяснил в самия процес по разглеждане на претенцията и определяне на размера на обезщетението, гласят коментарите по предложените промени.

Ако бъде удължен срокът за отговор на тези жалби до един месец, ще се даде възможност на застрахователите да бавят плащането на обезщетения - например, ако трябва да платят 500 лв., те спокойно могат да платят 100 лв. и да чакат да получат жалба от застрахования, за да платят един месец по-късно останалата част от обезщетението. Така необосновано, ще бъдат засегнати интересите на клиентите на застрахователите, пише в коментарите.

От Министерство на финансите не са съгласни с тези доводи. Авторите на промените обясняват, че с новите текстове срокът за отговор на жалби за размера на обезщетението ще бъде изравнен с общия едномесечен срок за разглеждане на всякакви жалби. Защото често с една жалба се оспорва произнасянето на застрахователя по няколко елемента от претенцията. Но това реално не е така. Когато човек оспорва само размера на обезщетението срокът може да е по-кратък, а ако клиентът има и други възражения срокът може да е едномесечен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения