Кариерата в Белащица - прах или пушилка

Протестиращите отказали всички екомерки, предложени от инвеститора

Три пъти се оскъпяват инертните материали за пътното строителство в Пловдивско след спирането на кариерите в Белащица, показа проверка на “Труд”. Това е едно от малкото места в района на Пловдив, от които се добиват инертни материали за изграждане на пътища и направа на асфалт. След протести на инициативен комитет от Белащица,  енергийното министерство преустановява работата на двете кариери край населеното място. На едната оперираща компания концесията скоро изтича, а другата е с издадена концесия за работа до 2023 г., а договорът е подписан още в далечната 1997 г.

Интересен е фактът, че кариерата работи и доставя строителни материали вече 50 години. За да не се нарушава по никакъв начин спокойствието на живеещите в село Белащица през 2008 г. се изгражда обиколен път на населеното място. По него се превозват и материалите от кариерата. Новопридошли в селото хора обаче си заплюват селото за вилна зона. С ясното съзнание, че до него има работеща строителна кариера. И си градят къщите точно край околовръстния път, направен основно за преминаване на камионите с инертни материали далеч от домовете на хората.

В заповедта не са посочени и конкретните нарушения по Закона за водите, които налагат спирането на договора

На 27 февруари тази година зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков подписва от името на ресорния министър Теменужка Петкова заповед за спиране действието на договора, подписан още през 1997 г. с “Европейски пътища” АД за предоставяне на добив за подземни богатства - строителни материали от находище “Белащица - участък” юг. Според юристи в заповедта обаче има няколко съществени пропуска. На първо място според изискванията на Закона за подземните богатства добива на дадена компания, с която е сключен концесионен договор, може да бъде спрян, ако тя нарушава действащо законодателство.

В нормативния текст изрично е записано, че това става само временно, като министърът определя срок, в който да отстрани посочените проблеми. И ако това се случи в срок работата се “размразява”. В заповедта на енергийното ведомство такъв срок липсва, а концесията е не временно, а изцяло преустановена, което противоречи на закона, категорични са юристи, които “Труд” потърси за коментар. В същото време в заповедта не са посочени и конкретните нарушения по Закона за водите, които налагат спирането на договора. Проверка показа, че подобни наказателни постановления от РИОСВ - Пловдив липсват, може би затова и в заповедта няма описани такива. При работата на кариерата са спазени всички екоизисквания, норми за запрашване, правила и плащания на всички такси.

Компанията, опериращата кариерата предлага на Инициативния комитет за спиране на обекта и кмета на село Белащица Костадин Николов публична среща, за да стигнат заедно до някакво решение. Фирмата предлага, без това да се изисква от закона и напълно за своя сметка подкрепа на местната общност. Тя се ангажира камионите с инертни материали, да се движат единствено между 9 и 17 часа в работни дни, да се ограничи трафикът до максимум 100 превозни средства дневно, да ремонтира, изгражда и поддържа напълно безплатно пътищата в село Белащица, да асфалтира улици, да предоставя техника за чистене на шосетата от снега през зимата, да дава работа приоритетно на местни жители, да помага в случай на бедствия и аварии, отново безплатно, да се почиства основно околовръстният път веднъж седмично. От фирмата предлагат още да предоставят публичен достъп на всички, които имат интерес до измервателната техника с данни за чистотата на въздуха както в района на кариерата, така и в селото, да има публичен контрол върху работата на кариерата, взривните работи в кариерата да се ограничат до веднъж седмично. Отговорът на Инициативният комитет обаче е еднозначен, като се подчертава, че целта е само една - “прекратяване на кариерната дейност в землището на село Белащица”. И диалог е категорично отказан.

Кметът на община Родопи Павел Михайлов не бе намерен за коментар. Общината всъщност има най-голяма сметка да кариерите да продължат работата, защото част от концесионноа нто възнаграждение в размер на стотици хиляди лева всяка година влиза в бюджета на община Родопи и се разходва за решаване на проблемите на живеещите в общината. Според юристи заповедта на министър Петкова неминуемо ще падне в съда. Кой ще плати за по-скъпите обществени поръчки заради нуждата да се карат инертни материали към Пловдив и региона от други краища на България? И ще се потърси ли вината за създалата се ситуацията от тези, които са дали право на строеж на къщи до вече съществуваща кариера и от тези, които са ги изградили и след това са почнали да се жалят.

Труд потърси за становище областния управител на Пловдив, Дани Каназирева, кметовете на село Белащица и община Родопи и представител на фирмата концесионер. Ето и техните отговори.

Oбластният управител на града Дани Каназирева: Вятърът носеше мръсен въздух до Пловдив

За спиране на двете кариери край Белащица гласуваха 51 общински съветници от Пловдив,. Причината е, че ветровете водят праха директно в града и са засегнати  големи райони, обясни пред “Труд” областният управител на Пловдив Дани Каназирева. НТя бе категорична, че има не една предпоставка за спирането, актове и протоколи, но на въпроса за какви нарушения става въпрос, обясни, че за това трябва да се пита РИОСВ - Пловдив. Според Каназирева обществен консенсус между инициативния комитет и собствениците на кариерите край Белащица на този етап не е възможен. На въпрос на “Труд” дали ще поскъпнат обществените поръчки и даваните пари за инфраструктурни проекти в региона след спиране на кариерите Каназирева отговори, че за нея на първо място е обществения интерес и здравето на хората.

На въпрос защо къщите, построени около новият околовръстен път са били издигнати, след като се е знаело, че там има строителна кариера, Каназирева отново подчерта, че замърсяването и праха не засягали само тези къщи. Тя обясни, че кариерите били пуснати в действие само с преценка вместо с пълен ОВОС и това също било недопустимо.

Кметът на Белащица Костадин Николов: Не можехме да изчистим домовете си

Откакто спря работата на кариерите в Белащица можем да дишаме чист въздух. Преди това не можехме да изчистим праха от къщите, въпреки че според измервателната станция всички показатели бяха в нормата, твърди кметът на Белащица Костадин Николов. Според него това и шумът, при взривовете и движението на камионите са били най-дразнещи за жителите на селото. Опасявали се и от проникване на отровни вещества в подпочвените води, въпреки че според експертите няма такава опасност.

Кметът обаче призна, че през последните години Белащица се е разраснала двойно, защото богати хора са си купили земя и са изградили къщи на нея. А новият квартал е изникнал в близост до построения през 2008 г. околовръстен път, който е изграден именно, за да изведе строителния трафик извън Белащица. Според кмета кариерата наистина съществува от десетилетия, но преди не е работила с такива големи мащаби.

Той обясни, че хората от Инициативния комитет срещу кариерата не искали да приемат каквито и да е било условия и да водят диалог с фирмите от кариерите. Хората даже искат да преградят пътя и да не пуснат фирмите да си вземат техниката от тях, обясни той.

Изпълнителният директор на „ Европейски пътища“, Маргарита Попиванова: Спазваме всички законови мерки

Компанията спазва всички законови мерки за функциониране на кариерата. Това може да се докаже и с постоянните контролни тестове, които се извършват от РИОСВ. Работата ни е изцяло съобразена с изискванията на РИОСВ. Също така, искам да отбележа, че ние сме работодател, който осигурява прехраната на повече от 1000 души. Спирайки кариерата, ние всъщност ощетяваме пряко и част от хората в района, защото много жители на селища в района на Белащица са и наши служители. В тази връзка организирахме подписка  със следния апел „ Молба за осигуряване на възможност за упражняване правото ни на труд в област Пловдив“ , в която се включиха служители на компанията ни, техните семейства, клиенти и партньори, както и жителите на област Пловдив. До момента сме събрали над 4000 подписа, като подкрепящите ни продължават да се увеличават. И не на последно място искам да отбележа, че ние сме отворени за комуникация с областната управа и търсим всички възможни средства, за да стигнем до взаимно изгодно решение. За съжаление екологичните мерки, които предлагаме не могат да се реализират без изричното съгласие на местната власт и съответните разрешения.

Намираме се в ситуация, в която ни е спряно правото на ползване на концесията, без да имаме юридически обосновани причини. Проявяваме готовност за диалог и предприемане на екологични мерки в полза на жителите в района, но не срещаме готовност за дискусия от местната управа. За това единствената възможност, която ни остава е да приканим местното общество на публична среща – отворена за медии и всички заинтересовани от казуса, на която да споделим добрите си намерения и конкретни действия, които ще извършим, за да запазим чистотата на района и да се погрижим за спокойствието на жителите му.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи