Предстои източване на резервоарите на кораба
Махнаха боновите заграждения на петното
Петното от разлива до Созопол, причинен от потъналия преди 97 години кораб “Мопанг”, сякаш се е изпарило.
Няма ги и боновите зараждения, които са го ограничавали. За това алармираха туристи в неделя. Летовниците са притеснени да се къпят, защото подозират, че корабното гориво се е разнесло из залива.
Мазутното петно не застрашава туристите. Събрахме голяма част от разлива, останалата се изпари или във вид на топчета потъна на дъното. Така експерти се опитаха да успокоят духовете в неделя.
“В края на август, горивото от кораба ще бъде източено. Предстои процедура, при която да се избере фирма- изпълнител”, каза пред Труд Живко Петров, изпълнителен директор на агенция “Морска администрация”.
Засега вариантите са два- две фирми от Варна имат необходимата технология да източат мазута, но е възможно да се яви и европейски изпълнител.
Боновите заграждения, които бяха близо километър около кораба са премахнати, защото мазутът на повърхността на морето наистина е събран. Пробойните по корпуса на “Мопанг”, които са били 15- 16 дупки, вече са запушени от водолази и на практика теч няма, увери кап. Петров.
“Мопанг” е имал общо девет резервоара, като два са напълно разрушени при потъването. В останалите седем водолазите са установили, че има гориво. Смята се, че количеството му е 200-300 тона.
Още от началото на лятото, водолази са сигнализирали, че мазут изтича от кораба. Той лежи на 30 метра дълбочина, на десен борд, разказаха те. За годините под вода е доста добре запазен, на 10 километра е от Созопол. При потъването силно е увредена носовата му част.
Според водолазите, техниката, която ще се използва, за да изпомпят под вода резервоарите на кораба, трябва да е изключително прецизна.
Инициатива
Водолази доброволци помогнаха много
Група от водолази любители доброволно се включи в борбата с изтичането на мазут от “Мопанг” и оказа незаменима помощ.
Сред тях бе и Михаил Заимов – внук на ген. Владимир Заимов и правнук на Стоян Заимов.
Ето какво написа той преди няколко дни в интернет:
“Днес с equipe de choc: Росен, Павлин Едрев, Ники, Светльо, Владимир Явашев и Михаил Заимов ентусиазирано запушихме с дървени чопове голяма част от течовете на “Мопанг”. Решението е повече от временно. Корабът е пред колапс. По груби сметки в него има 100 тона мазут разлят между ребрата в горната част на корпуса. Изтича към повърхността от дупките за нитовете на стоманената обшивка. Пробихме с подводна бормашина корпуса в района на основния резервоар, от които текна гориво. Положението не е розово. Оттук-натам разчитаме на светкавична реакция на администрацията за изпомпване на мазута.”
Преди година Заимов прояви смелост и себеотрицание като спаси с моторницата си бедстващи туристи по време на буря край Созопол.
История
Мина потапя „Мопанг“ през 1921 г.
“Мопанг” е американски товарен параход от типа на така наречените Liberty ships. Построен от Submarine Boat (корабостроителница в Ню Джърси собственост на Electric Boat Company, по късно General Dynamics). Кръстен е на едноименно езеро в щата Мейн, САЩ.
Корабът е създаден по специална програма, свързана с поръчката на 150 еднакви плавателни съда с цел компенсиране на загубите от войната. Пуснат е на вода на 20 януари1920 г. Водоизместимост 3545 БРТ. Двигателят му е 1500 конски сили, с един винт с диаметър 3 м. и е развивал максимална скорост от 10.5 морски възли (около 20 км/ч).
През 1921 г. “Мопанг” извършва редовни курсове между Константинопол (след 1930 г. преименуван на Истанбул) и Бургас. На 30 юни същата година се натъква на мина, недалеч от Бургас. Взривът поразява задната му част – кърмата. Корабът потъва бързо, но целият екипаж от 39 човека се спасява и с гребни лодки стига до Бургас. Там ги настаняват на хотел за 4 дни, след което ги качват на българския параход “Цар Фердинанд”, с който благополучно стигат до Константинопол, а след това с гръцки кораб до САЩ.
Останките на кораба днес са добре запазени на дълбочина от 30 м. В трюма се вижда част от товара – сандъци с ботуши и резервни части за шевни машини. Веригата на котвата е омотана около корпуса, който най-вероятно се е превъртял по оста при потъването.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш