Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред „Труд“: Временни онлайн класове e решение при епидемия

Снимка: Пламен Стоименов

Усилията ни са средата в училищата да е безрискова

Министър Красимир Вълчев се оказа в ситуация да ръководи образованието у нас при неподозирани от никого обстоятелства. Преди лятото си мислехме, че ще е трудно децата да завършат учебната година след няколко грипни ваканции, извънредно положение и минаване към обучение изцяло онлайн, като на места нямаше дори интернет. Сега пандемията с нови сили е надвиснала над цялата предстояща учебна година, а не само на част от втория срок. За това, което предстои, питаме министър Вълчев, но не обичайните въпроси за строежа на училища, недостиг на материална база и промени в учебните програми. Сега говорим за протоколи - задължителни здравни и препоръчителни, които ще диктуват правилата през учебната 2020/2021 година.

- Министър Вълчев, посрещаме ли новата учебна година с по-голяма тревога заради коронавируса, за разлика от март, когато трябваше да се направи голямото превключване към онлайн образование - кои са големите предизвикателства, с които ще се борите?
- Системата е изправена пред големи предизвикателства - да включат ефективно всяко едно дете, да му дадат набора от знания и умения за живота. Тази година обаче има още едно предизвикателство. По всичко личи, че следващата учебна година ще бъдем в условията на продължаваща пандемични ситуация. Това ще бъдат трудни 12 месеца за всички ни. Ще трябва да намерим формулата, от една страна да бъдем отговорни и предпазливи, и от друга - да учим, живеем и работим относително нормално. Тази формула не е лесна, защото винаги налага компромис. Конкретните предизвикателства са няколко - да направим училищата по-безрискова среда доколкото е възможно, да имаме готовност бързо да превключим към обучение в електронна среда, да създадем алтернативни възможности на учениците, които са от рискови групи или с родители от такива групи, да използваме кризата като възможност за повече образователни иновации, за дооборудване на училищата, създаване по-ефективни училищни или микроучилищни класни общности. Най-важното обаче е да опазим здравето на всяко едно дете. Продължителното затваряне на училищата оказва други негативни въздействия върху социализацията на децата и тяхното психологическо развитие. Както каза един световен лидер, ако училищата останат затворени, рискуваме да имаме повече негативни последици върху децата, отколкото може да причини COVID-19.

- Формулата ще се търси и с новите ви указания, но има ли вероятност началото на годината да се отложи заради по-голям брой заболели от коронавируса?
- Не, ще започнем присъствено, но във всеки един момент може да се наложи системата или отделни училища, в отделни общини, в отделни области да преминат в електронна среда. Със сигурност ще се стигне до превключване. Ние избрахме тази стратегия, за готовност за реакция, но не и на отлагане. Вероятно ще се стигне до преминаване в електронна среда, ако дойдат и сезонни грипни вируси. Както традиционно имаме грипни ваканции, вероятно и тази година ще имаме, но вече Законът за преучилищното и училищното образование ще позволява да се премине бързо към електронно среда. Очакваме от министъра на здравеопазването и ведомството му да дадат прагови стойности на заболелите от COVID-19 при определен брой жители, при които ще се превключва, тоест ще се обявява ситуация с по-висок епидемичен риск и ще се преминава към обучение в електронна среда.

- На географски принцип ще се работи, а не всяко училище за себе си, дори както беше обявено всеки клас за себе си, така ли?
- Ще се действа, както при грипни епидемии. Вероятно при грипни епидемии пък ще има по-ниски прагови стойности, в сравнение с минали години, тъй като наслагването на двата вируса рискува да влоши двете епидемии.

- Как ще се прави разлика между двата вируса?
- Училищата няма да мерят температурата на всяко едно дете на входа, но ще трябва да реагират при симптоми. То да бъде прегледано, да бъдат уведомени родителите му, да бъде отделено временно в обособена стая, докато го вземат родителите му.

- В указанията е посочено, че при такива случаи ще се търси личният лекар за диагноза?
- В повечето училища има медицински специалисти. Личният лекар е този, с който ще се свържат с родителите.

- Нека отново да посочим задължителните мерки, които училищата трябва да изпълняват?
- Дезинфекцията на повърхности е задължителна мярка за всички институции, задължително тази година трябва да имат топла вода и сапун, важно е да проветряват. Ще имат задължението да уведомяват родителите за ситуацията в училището, регулярно един път седмично, и извънредно - при наличие на заболяло дете. Оттам нататък имат списъка с препоръчителните организационни мерки, които ще прилагат според тяхната специфика, така че да се спазва стратегията за невзаимодействие между паралелките. Не можем да осигурим дистанция и невзаимодействие между учениците вътре в паралелките, нямаме повече класни стаи и учители, за да разделим учениците в повече паралелки. Други страни също са избрали тази стратегия, ние я приложихме в детските градини. Ако има заболяло дете, се карантинират децата от паралелката, по този начин разпространението на вируса в училището няма да е дифузно и ще се ограничи до паралелката. Това поставя редица други трудности с кабинетната система, с критичните зони - коридори, тоалетни, стол, учителска стаи и затова сме дали списък с решения. Всяко училище тези дни на педагогически съвет ще избере своите мерки.

- Как училищата ще могат да променят в ход правилата, които са избрали?
- Ние сме направили този списък отворен, защото не претендираме, че сме се сетили за всички възможни мерки и варианти. Ще апелираме към училищата, ако някои от тях са приложили собствени мерки, да ги споделят с Регионалните управления на образованието и с нас, така че другите училища да могат да избират от един по-широк списък. Предложили сме повече от занятията да се провеждат навън, в училищния двор, а в някои случаи в съседна, друга сграда, като това не трябва да води до допълнителен риск за учениците. Ако се налага да пресичат улица, не е желателно, но наприме близкото читалище може да се ползва и на много места, особено в селата. Идеята е да се използват по-широки помещения. Всички специалисти и изследвания показват, че активностите, които се провеждат навън, са много по-малко рискови, така че докато позволяват метеорологичните условия, е добре по-голяма част от занятията, където е възможно, да са навън.

- Няма ли да си пречат?
- Всяко училище ще избере, няма мярка, която да е приложима за всички, няма мярка, която да няма плюсове и минуси. Ако направят така, че междучасията на част от паралелките да се разминават, стои проблемът с шума. Ако слеят часове, стои проблемът с ходенето до тоалетна на учениците. Едно е училище с 50, а друго училище с 1500 деца. Едно училище с 50 деца може да има две групи за целодневна организация. Тогава децата от различни паралелки ще взаимодействат в тези групи, там не може да се направи разделяне, но може да се отдели, ако едната група е за начален етап, а другата за прогимназиален - може да се отделят двата етапа.

- Колко дълго ще може да продължава електронното обучение, когато се стигне до превключване?
- В зависимост от ситуацията. Когато заболее едно дете от клас, ще се карантинира класът за 14 дни. Преминаването към онлайн обучение заради сезонните грипове вероятно ще бъде между 1 и 3 седмици. Много се надяваме да няма затваряне на цялата система, на повече на брой училище за по-продължително време, като беше миналата време.

- Както се случва, ако към края на 14-дневната карантина някое от децата в класа покаже симптоми на заболяването?
- Ако по време на 14 дни децата не са взаимодействали, се връщат на училище. Във всеки един случай се оценява средата на епидемично взаимодействие, но училищата имат и общи правила, които са им дадени, така че да не чакат всеки път епидемиологът да каже, а това да става незабавно.

- Карантината за децата ще изисква да бъдат ограничени само вкъщи, така ли е?
- Да, трябва да стоят вкъщи. Ще се приема, че средата на взаимодействие е паралелката. Ако е начален учител, плюс него. Ако е учител, който работи с повече класове, той трябва да спазва дистанция между учениците. Това за съжаление ще намали ефективността на педагогическата работа, тъй като учителят няма да може да ходи между учениците. Тези учители, които преподават на повече класове, трябва да приложат мерки за дистанция. Ако са ги приложили, и в една от паралелките има заболял ученик, тогава учителят не се карантинира. Ако не е - тогава и той се карантинира. Ако заболее такъв учител, идва заместващ преподавател.

- А децата, на които е преподавал?
- Пак зависи от това дали е спазвал мерки за дистанция. Разписали сме да се носят маски или шлемове от учителите, които работят с различни паралелки. Началните учители могат да бъдат без маски в клас.

- Публикувахте списък със заболявания, при които децата ще могат да учат вкъщи по медицински причини. Той ще бъде ли допълван и какво по-подробно означава новата форма на обучение, която ще може да се избира заради пандемията?
- Това са хронични заболявания, вероятно ще има и други медицински причини, по които децата ще отсъстват през годината. Родителите ще бъдат по-предпазливи за здравето, затова работим за компесаторни алтернативи. Едната е при запазването на дневна форма на обучение учениците да могат да се включат чрез виртуална връзка в реалната класна стая, до получат повече консултации, повече допълнителни часове работа да има с тях. В колективния трудов договор, който подписахме миналата седмица, се споразумяхме да има допълнително възнаграждение от 15 лв. на час за тези допълнителни часове работа с учениците, плюс това ще стартираме ефективно дистанционната форма на обучение в определен брой училища, които ще бъдат като центрове за дистанционно обучение. Деца, които принудително отсъстват, ще могат да се включат по два начина - единият e, сменяйки формата на обучение в дистанционна, другият - да се включат в тези класове, които ще бъдат създадени временно за дистанционна форма. Това са мерки, които обсъдихме с родителите като алтернатива.

- Какво на практика значат временните класове?
- Очакваме следващата седмица да бъдат приети промените на второ четене в комисията по образование в Закона за училищното и предучилищното образование. Обсъдихме с народните представители еднократно разширяване на възможностите за компенсаторно обучение в дневна форма чрез включване на организирано обучение в електронна среда, в това число такова, създадено за дистанционна форма на обучение. Не можем да очакваме всички училища за няколко деца да могат да създадат ефективно електронно обучение, когато останалото обучение е присъствено. Затова ще възложим на определен брой училища да бъдат центрове на дистанционно обучение в електронна среда. По този начин тези деца, в чиито училища няма създадена организация за паралелно обучение в електронна среда, ще мога да се включат в другите училища.

- Тоест учениците ще мога да избират кои електронни часове в кое училище да „посещават“? А оценките?
- Да. При запазване на формата на обучение, ученикът си запазва връзката със своите учители и своя клас. Ще бъде оценяван от неговите си учители, но ще има взаимодействие и с преподавателите от временните класове. Всъщност едно училище става партньор на друго в обучението.

- Ще могат ли децата да избират къде да се включат - например ученик от малко отдалечено училище да бъде част от временен клас в столична гимназия?
- Да. Следващата седмица ще решим дали ще бъдат 15 или 20 училищата центрове. В прогимназиален етап първи-седми клас е по-лесно, защото тези училища може да са по-малко, след осми клас, понеже е свързано с профили, трябва да бъдат повече.

- Какви изпити и в кои етапи ще държат учениците в края на учебната година?
- След четвърти, седми, десети и дванайсети клас има изпити. Промяната се състои в това по-голяма степен от въпросите и задачите да бъдат насочени към меренето на функционална грамотност, към умения към свързване и интерпретиране на информация, мерене на интелигентност. Важно е децата да развиват множествена интелигентност. Това е една от причините да предложим интегрални тестове от учебната 2021/2022 година. Няма големи промени и изненади за следващата година. Планирали сме оценяването за четвърти и десети клас, но то ще се проведе според епидемичната ситуация.

- В кризисен момент, в какъвто се намираме заради вируса, броят на учителите става още по-тежък въпрос. Колко преподаватели са излезли в пенсия тази година? 
- Всяка година се пенсионират около 4000 учители. Това е над 4,0% от учителите. С увеличението на възнагражденията наблюдаваме увеличена склонност за включване и връщане към педагогическата професия. Имаме и увеличен прием по професионалното направление „Педагогика“, но все още имаме дефицит на учители по предмети, най-вече по математика, физика, химия, информационни технологии. Затова в последните години увеличаваме приема в педагогическите направления. Бяха регламентирани втори стипендии за студентите, които ги изберат. От тази имаме и трети стипендии за най-добрите ученици, които се включат в това образование. Тази година недостигът на учители ще бъде по-голям по линия за заместващите учители. Имаме списък със заместващи, но те не са достатъчни. Затова сме отправили покана чрез висшите училища към студените, ще поканим и всички, които биха желали да се включат в педагогическа професия, със или без педагогическа правоспособност. Например филолог ще може да преподава, ако иска. Но остава правилото този с педагогическа квалификация да има предимство.

- Какво още предстои за възнагражденията на учителите, последното обявихте съвсем скоро?
- Планираме да реализираме четвъртата крачка от поетия ангажимент за увеличение на възнагражденията, подписахме колективния трудов договор. Минималната учителска заплата става 1260 лв., средната брутна ще се приближи до 1800 лв., но чистата средна заплата ще бъде около 1400 лв. Последното увеличение трябва да се случва с бюджета за 2021 г. Надяваме се да има Народно събрание, което да гласува навреме Закон за държавния бюджет. Надявам се да има политически консенсус и през следващите години, че учителската професия е най-важната и че заплатата за нея трябва да бъде минимум 120 на сто от средната за страната.

- Ще има ли специални изисквания и за университетите за провеждане на академичната година?
- И те ще приложат набор от различни решения, ще започнат присъствено като цяло. Висшите училища имат база, по-големи зали. Някои от тях ще приложат мерки за дистанция вътре в групите и потоците. Други може да изберат стратегията, на която залагаме в училищата. За тях няма да има задължителни правила, освен здравните мерки. Организационните ще ги избират сами.

- Какво ще промени наредбата за заплатите на ректорите, която подписахте?
- Възнагражденията на ректорите вече ще зависят от изпълнението на определени цели и задачи, които са важни за развитието на висшето училище. Това включва актуализиране на учебни програми, изработване на компетентности модели, завишаване на изискванията за текущо участие на студентите, свързване в мрежи, увеличаване на научната активност и други. Заплатите на ректорите ще бъдат поставени на равна основа и няма да са функция на вътрешни решения на висшите училища, ще зависят от правилата на наредбата и вероятно ректорът на Югозападния университет няма да има по-висока заплата от ректора на Софийския университет.

Нашият гост
Красимир Вълчев е роден на 9 юни 1975 г. в София. До осми клас учи в училище “Васил Левски” в Гълъбово, а средното си образование завършва в Строителния техникум в Стара Загора. Завършва Икономическия университет - Варна и е магистър по публични финанси. Преминава обучение по “Бюджет и финансово управление” в университета “Дюк” в САЩ.

През 2002 г. започва работа в Министерството на финансите. От септември 2009 г. до февруари 2017 г. е главен секретар на Министерството на образованието и науката. В периода от ноември 2013 г. до август 2014 г. е директор на дирекция “Бюджет и финанси” в Министерството на външните работи. От 4 май 2017 г. е министър на образованието и науката.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта