Онлайн обучението пред провал

Родители подсказвали при контролните, 66 процента от учениците са били много часове пред компютър

Преподавателите се преуморяват

Министър Красимир Вълчев свиква Отрасловия съвет в МОН утре

Едва 20 процента от родителите смятат, че децата им са показали по-висока мотивация към процеса на учене от разстояние в сравнение с присъственото обучение. А в същото време за 84 процента от учителите е било необходимо повече време за подготовка на уроците.

Това показва национално проучване на Института за изследвания на образованието за оценка на въздействието на обучението от разстояние в електронна среда върху ефективността на училищното образование, с което „Труд” разполага.

Обемният анализ утре ще бъде обект на дискусия в МОН. Министърът на образованието Красимир Вълчев и училищните синдикати ще анализират дистанционното обучение заради нарасналите случаи на коронавирус в цялата страна. Той вече посочи, че след 11 ноември, когато изтича националното решение за временно преминаване на онлайн обучението, то ще продължи само в някои области, тоест локално, а гимназиите в „червените зони” трябва да продължат дистанционно. Междувременно от МОН съобщиха, че министър Вълчев ще изпълнява дистанционно служебните си ангажименти в следващите дни, поради контакт с лице с установена положителна проба за COVID 19.

В анализа на Института за изследвания на образованието обаче се казва, че две трети от учениците (66%) смятат, че са прекарвали прекалено дълго време пред екрана на електронното им устройство. Достъпът на учениците до електронни платформи и интернет е друг сериозен проблем за 39 процента от родителите.
Най-скептични относно повишената мотивация на децата им по време на ученето от разстояние са родителите на децата от начален етап (I-IV клас) и в пети клас.

Всеки втори учител отчита, че много от учениците му са изпитвали затруднения с ученето. На въпроса „Какво ви затрудняваше най-много при оценяването на работата на учениците в условията на обучение от разстояние?” учителите масово посочват отговори от типа на: „Учителят не може да бъде сигурен, че всички ученици работят самостоятелно, а не преписват”; „Това са най-нереалните оценки, защото не отразяват реалните знания на учениците, а по-скоро знанията на родителите” и множество подобни формулировки.

Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, пред „Труд”:

Учителите с ТЕЛК на преглед

3 пъти на ден и без дежурства

Общо 4664 са учителите, които са с намалена трудоспособност с решения на ТЕЛК и НЕЛК, което прави 0,3 процента от общия брой на всички преподаватели - над 90 000 в средното образование. Предлагаме да има намаляване на норматива на учителите в тази рискова група, освобождаването им от дежурства по коридорите между часовете, а там да дежурят ученици от 11 клас, примерно. Искаме проследяване на здравословното им състояние всеки ден по три пъти от медицинските специалисти в училището и детските градини, както и възможност тези преподаватели да си взимат платена и неплатена отпуска и те да бъдат заместени от преподаватели от банките кадри по места, които вече сме създали. Около 360 са учителите със симптоми на COVID-19, а 15 са на лечение в болница към момента. Ако за гимназиалните ученици от 10-11 клас няма толкова голям проблем с дистанционното обучение, то при учениците от 1 до 4 клас трябва да изкараме поне един срок присъствено такова. От Синдиката на българските учители ще искаме решаване на тези важни въпроси по време на Отрасловия съвет в МОН.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения