Пътищата без ремонт заради БНБ

Председателят на Народното събрание Никола Минчев от ПП обяви, че ще отпадне точката за пътищата, защото нямало доклад от председателя на регионалната комисия Настимир Ананиев, който също е от ПП.

От “Продължаваме промяната” се опитват да блокират ремонтите на пътища

Не могат да възлагат дори кърпене на шосета и слагане на мантинели

Настимир Ананиев не подписал доклада на регионалната комисия 

Има обявени нови търгове

Политически игри в парламента и спорове в коалицията за избора на нов шеф на БНБ превърнаха ремонтите на пътищата и възлагането на нови поръчки за кърпене на дупките, зейнали след зимата в заложник на амбициите на “Продължаваме промяната”. Депутатите от формацията на Кирил Петков приложиха серия от хватки, за да попречат на регионалния министър от квотата на “Има такъв народ” (ИТН) Гроздан Караджов да изпълни ангажиментите си към фирмите. В кулоарите на парламента се коментираше, че по този начин от ПП правят пореден опит да окажат кандидата на ИТН Любомир Каримански от надпреварата за БНБ. Пред “Труд” Каримански заяви, че няма никакво намерение да се оттегля.

Още в началото на вчерашното заседание председателят на Народното събрание Никола Минчев от ПП, обясни, че не е постъпил доклад от регионалната комисия, чийто председател е Настимир Ананиев от групата на ПП, и затова и точката за пътищата трябвало да отпадне от дневния ред. Това предизвика остра реакция от зам.-председателя на НС от ИТН Ива Митева. Тя обяви, че след като точката е в седмичната програма, трябва да се гледа, освен ако парламентът не гласува обратното. Митева призова най-сетне да започне да се спазва правилникът на Народното събрание.

Тошко Йорданов от ИТН атакува председателя на парламента Никола Минчев и “Продължаваме промяната”. Каза, че са изпаднали в “тежка шизофрения” заради предложението за отлагането на разглеждането на проекта за решение. “Настимир Ананиев имам съмнения, че съзнателно не е внесъл решението”, заяви Йорданов. “Ако тази точка мине с гласуване на ИТН и опозицията, има тежко ментално раздвояване. Всички подкрепяме искането, дайте да го гласуваме”, призова той.

Решението трябваше да позволи да се възлагат нови ремонти по вече подписаните договори за текущ ремонт и поддръжка, част от които изтичат през април, а останалите през юни. В момента има обявени търгове за избор на нови компании, с които да се сключат 3-годишни договори за текущ ремонт, поддръжка и зимно почистване на магистралите и останалите републикански пътища в страната на обща стойност близо 2,6 млрд. лева. Те обаче няма да са приключили преди изтичането на старите, затова с решението депутатите трябваше да приемат възможността по тях да се възлагат нови дейности до избора на нов изпълнител.

Проектът за решение бе одобрен на заседание на регионалната комисия в парламента само преди ден, но се оказа, че Настимир Ананиев не е подписал и внесъл доклада. Шефът на бюджетната комисия Любомир Каримански, коментира че заседанието било бламирано от депутатите на мнозинството и не успели да гледат проекта за пътищата. Това бе втората комисия, която трябваше да каже “да”.

Депутатите от ГЕРБ подчертаха, че на строителното министерство и на пътната агенция не им трябва мандат, за да извършват плащания и възлагат поръчки и това е в техните правомощия.

След продължили повече от два часа скандали от ПП решиха проектът за пътищата да бъде гледан в бюджетна и правна комисия.

А отборът на “Промяната”

Премиерът нецензурно обидил Любомир Каримански

“Днес с изумление разбрах, че Кирил Петков си е позволил да направи изключително нецензурна, груба и невъзпитана квалификация в личен план към господин Любомир Каримански, кандидат за управител на БНБ. От уважение към вас няма да цитирам точните му думи”.

Това написа в профила си във Фейсбук председателят на ИТН Слави Трифонов. Твърдението му повдигна въпроса какви точно нецензурни обиди си разменят в коалицията. Нито Трифонов, нито някой от обкръжението му казаха официално какво толкова недопустимо в чисто човешки план е изрекъл премиерът.

Според Lupa.bg грубата реплика, която е изрекъл Кирил Петков по адрес на финансиста Каримански e “Този корумпиран педе*аст няма как да бъде шеф на БНБ!”. Фразата била изречена в присъствието на други четирима представители на Министерския съвет преди 2 дни, но самият Каримански не е присъствал и репликата му била препредадена по-късно. Тя е вбесила депутатите от ИТН.

Изборът на гуверньор задълбочи конфликтите в коалицията

Гюров няма да се оттегля, изборът на конкурента му бил лош знак

Председателят на парламентарната група на “Продължаваме промяната” Андрей Гюров обяви, че не възнамерява да оттегли кандидатурата си за управител на Българската народна банка (БНБ). Не очаквал подобен ход и от другия кандидат за поста Любомир Каримански (“Има такъв народ”), защото вече показал, “че е доста амбициозен човек, който се стреми към позицията в три поредни парламента”.

Конкуренцията между двамата задълбочи конфликтите в управляващата коалиция, които се пренесоха и с други сфери и са на път да блокират работата на министрите от квотата на “Има такъв народ”.

Андрей Гюров бе категоричен, че ако конкурентът му - Любомир Каримански, бъде избран за шеф на БНБ, това ще е “лош знак за идеите за развитието на финансовата система”.

Според председателя на ПГ на “Продължаваме промяната” управляващата коалиция не била издигнала единна кандидатура, защото Каримански не получил достатъчно подкрепа от всички партньори.

Гроздан Караджов пред протестиращите на “Витиня”: Шофьорите на тирове всеки ден са на война

Министърът се качи на камион, за да провери състоянието на трасето.

Състоянието на пътя през прохода “Витиня” е много тежко, непроходимо за тежкотоварния трафик, а шофьорите на тировете всеки ден са като на война - отиват, а не знаят дали ще се върнат живи, защото пътят не е безопасен. Това заяви вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов пред протестиращите шофьори, след като сам се качи на камион, за да провери състоянието на шосето.

Той бе категоричен, че се надява днес парламента да гласува предложеното от него решение, което да позволи възлагането на нови ремонти на републиканските пътища. И обеща първата задача на пътната агенция, след като това се случи, да е именно възлагане на ремонт на прохода. Шофьорите заявиха, че очакват обновяването да започне веднага, в противен случай ще протестират с камионите пред Народното събрание.

Към момента има 278 незавършени обекта

1,041 милиарда лева дължи държавата на строителни компании

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа.

След решението на НС се очакваше да се изплатят половината от дължимите суми към строителите за извършени, одобрени и сертифицирани от пътната агенция дейности през 2021 г. по сключените контракти. Държавата дължи на компаниите 1,041 милиарда лева. Ако бяха гласували решението депутатите щяха да позволят на регионалното министерство да изплати на фирмите общо 520 милиона лева. Останалите средства трябваше да бъдат преведени към компаниите, след като приключи съвместната ревизията на регионалното и финансовото министерство, назначена от вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов, но не по-късно от края на юни, както гласят подписани с фирмите още миналата година споразумения с тогавашния служебен министър на строителството Виолета Комитова.

Решението, предложено по идея на Караджов, което депутатите отказаха да гласуват включваше още изплащане на всички пари, които се дължат на пътно-строителните фирми за доставка и монтаж на мантинели, пътни знаци и полагане на маркировка. За тези дейности държавата дължи 135 млн. лв.

Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани, заяви вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов, който е от квотата на “Има такъв народ” пред депутатите. Той поиска съдействие от парламента за намиране на решение на проблемите и предупреди, че ако не бъде взето последиците ще са “катастрофални”. И припомни, че към момента има 278 незавършени обекта, по които работата на може да продължи без това решение на народните представители.

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа -подмяна на мантинели, пътни знаци, поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи, каза Караджов. Ако нейните ръководители направят нови възлагания, те ще се изправени пред следната дилема - дали да спазят стриктно закона или умишлено да го нарушат с всички последици, допълни министърът на регионалното развитие. И посочи, че с изплащането на предвидените 520 млн. лв. за извършени ремонти през 2021 г. и 135 лева за доставени и монтирани мантинели и пътни знаци ще се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения във фирмите заради дълговете към тях натрупани от държавата.

Караджов увери депутатите и че с решението не се узаконяват незаконни договори, защото те са действащи и в момента. Договорите са сключени след открита състезателна процедура по Закона за обществените поръчки, но са с ограничен обем и надвишени възлагания, т. е. нови възлагания по тях не могат да се правят, обясни Караджов.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения