Създателят на PISA: Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат

Създателят на PISA: Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат

В България родителите често гледат на училището като на клиент, казва Андреас Шлайхер

"Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат правилно в ежедневието си, как да правят причинно-следствени връзки. Просто да седиш на чина в класната стая и да слушаш не е начинът да си успешен в 21. век."

Това коментира германският математик, статистик и изследовател в областта на образованието Андреас Шлайхер, създател на програмата PISA, по БТВ. Затова трябва да бъдат дадени повече отговорности на учениците, те трябва да създават проекти, да участват в разпределянето на темите, да решават с помощта на учителите си къде и как да фокусират енергията си, смята той.

"Аз виждам многото важни промени, за които PISA е допринесла в България. Вие преминахте към по практически метод на обучение, при който учениците не трябва да възпроизвеждат сух материал, но и да прилагат наученото. Това е много важен напредък и подобряването на резултатите от PISA ще отнеме време", каза Шлайхер.

България си е поставила правилните цели – реформата в учебния план е много напреднала и допринася за тях, предизвиква прилагането им на практика в класните стаи. Това наистина означава, че трябва да се инвестира не само в добре подготвени учители, но и в постоянното инструктиране на тези учители, добави той. Наистина е важно учителите да не измислят урока сами в класната стая, а да работят в професионална среда и да си сътрудничат с останалите.

"Другата част се състои в това родителите да са по ангажирани и да подкрепят децата си. Виждаме, че в България родителите често гледат на училището като на клиент. Аз изпращам детето си на училище, но аз не съм част от системата – в много образователни системи, които са на по-високо ниво, родителите са много по-активни в подкрепянето на децата си вкъщи, но също така поддържат връзка с учителя и работят с него, за да допринесат към по-добрите крайни резултати, особено родителите в неравностойно положение", посочи Шлайхер.

Третият аспект се състои в това България да стане по-добра, за да привлича най-талантливите учители към класните стаи, които представляват най-голямо предизвикателство. Има много големи разлики в крайните резултати на тези, които са в неравностойно положение и останалите. Нужни са ресурси, които да изравнят тези резултати. Ако идваш от заможно семейство, винаги ще имаш отворени врати пред себе си – това няма да е проблем. Но ако семейството ти е в неравностойно положение, често ще имаш само една възможност в живота да си намериш добър учител и добро училище. България може да се справя по-добре в подсигуряването на еднакви ресурси, подчерта Андреас Шлайхер.

"Според мен проблемът в българското образование е по-скоро свързан с това, че учениците все още се учат да повтарят информацията едно към едно, но светът вече не се нуждае от хора, които просто знаят нещо, а хора, които могат да правят нещо с усвоените знания. Да учиш отговорите някак си не е полезно във времето на ChatGPT, от най-ранна възраст трябва да се научиш да задаваш правилните въпроси, за да подобриш знанията си", каза още създателят на програмата PISA.

Най-четени