Хранително-вкусовата промишленост в България в момента преминава през фаза на трансформация, белязана от забележителен растеж и еволюция, движени от безброй фактори, оформящи нейната траектория.
Прогнозите сочат, че българският пазар на храни е готов да достигне впечатляващ крайъгълен камък на приходите с приблизително 10,42 милиарда щатски долара през 2023 г. Тази прогноза е подкрепена от годишен темп на растеж от 5,05%, продължаващ от 2023 до 2028 г. Сред различните сегменти на на пазара, секторът на месото се очертава като важен играч, който се очаква да допринесе значително с прогнозиран пазарен обем от 2,15 милиарда щатски долара през 2023 г.
Забележителна промяна в поведението на потребителите се наблюдава при онлайн продажбите, като се очаква 1,4% от общите приходи на пазара на храни да бъдат получени от този канал до 2023 г. Общият обем на пазара на храни се очаква да претърпи значително увеличение, достигайки 3 513,00 милиона кг до 2028 г., демонстрирайки стабилен ръст на обема от 2,5% през 2023 г. На базата на човек средният обем на пазара на храни се очаква да възлезе на 459,50 кг през 2023 г.
В сектора на хранителните стоки в България има забележителен ръст в продажбите, скок с 30%. Този скок подчертава ясното предпочитание сред гражданите към местно произведени стоки. Хранително-вкусовата промишленост, съзнаваща тази тенденция, продължава да се разширява и активно търси чуждестранни инвестиции за поддържане и подобряване на качеството на продуктите в различни сектори. Вериги супермаркети като т маркет брошура играят решаваща роля в този сектор, предлагайки широка гама от продукти на потребителите.
Виден играч в този пейзаж е Nasekomo, пионерска биотехнологична компания, специализирана в европейското устойчиво производство на храни от насекоми. Подпомогната от значителна капиталова инвестиция от 1,5 милиона евро от Европейския фонд за регионално развитие, улеснена чрез Фонд мениджъра на финансовите инструменти в България, Nasekomo планира стратегически да създаде промишлен демонстратор с впечатляващ капацитет от 600 t/годишно.
В опит да отговори на опасенията за достъпността и да осигури широк достъп до основни хранителни продукти, българското Министерство на икономиката и промишлеността стартира целенасочена кампания. Тази инициатива има за цел да намали цените на минимум 50 хранителни продукта в големите търговски вериги. Тези продукти ще бъдат ясно брандирани с логото „Достъпно за вас“ (Достъпно за вас), като изпълнението е планирано да започне от 15 ноември 2023 г.
Траекторията на българската хранително-вкусова промишленост е безспорно положителна, като през следващите години се очаква стабилен растеж както на приходите, така и на обема. Устойчивостта на индустрията е допълнително подчертана от вливането на чуждестранни инвестиции и проактивния подход на правителството да направи основните хранителни продукти по-достъпни. Тъй като пазарът се развива динамично, ще бъде интригуващо да наблюдаваме разгръщането на нови възможности и тенденции, оформящи пейзажа на хранително-вкусовата промишленост на България в един непрекъснато променящ се глобален пазар.