Решението е просто: изграждат се голям брой бързи лифтове с голям капацитет - Драгалевци, Княжево, а защо не и другаде
През почивните дни времето беше прекрасно и се качихме на Черни връх и станахме свидетели на поредния „локдаун” на Витоша. Ето някои факти и мисли по темата:
Черни връх вероятно отбеляза рекорд по зимна посещаемост: Процесията от „Алеко” към върха беше нескончаема - според мен имаше хиляди хора. А на самата хижа пък да не говорим - там карфица да хвърлиш, нямаше къде да падне. Подобен брой хора на Витоша съм виждал само през последната неделя на август - по време на Деня на туризма.
Вероятно се дължи в голяма степен на факта, че софиянци са си в града и моловете са затворени. Това обаче няма особено значение. Деца, млади и стари - горе имаше от всичко по много. Най-сетне българите масово откриват красотата на зимната планина. А тя, веднъж преживяна, не се забравя и те дърпа нагоре. Радващо е.
Витоша на практика е крайградски парк на София. Който го отрича, просто не е стъпвал горе. Това не е добро или лошо, а просто факт. За мен тя е най-хубавото нещо, което София притежава - приносът u към качеството на живот в града е неизмерим.
В същото време хиляди софиянци не успяха да се качат, защото работи само един лифт, а паркираните коли стигаха до Бай Кръстьо. Колко семейства с деца и по-слаби хора са се отказали от плановете си насред задръстването, колко време успелите са изкарали в колите си на качване и слизане - няма как да знам точно. Но съм сигурен, че беше гигантско мазало. Локдаунът беше двупосочен и полицията беше абсолютно безпомощна. Добре, че бяхме само двама и ни бива в покриването на големи разстояния за кратко време.
Проблемът с достъпа до горе нараства лавинообразно с всяка изминала година, но решения не се вземат. Столична община, ПП Витоша и всякакви други замесени организации са в ступор по темата, откакто се помня. Това е ужасяващо глупаво положение, което трябва да бъде преодоляно.
А решението е изключително просто: Изграждат се голям брой бързи лифтове с голям капацитет - Драгалевци, Княжево, а защо не и другаде. Насищат се автобусните линии, особено през празници и уикенди. На входовете на двата пътя нагоре (към Алеко и Златните мостове) се слагат бариери и всеки, който иска да се качи с кола, си плаща 50 лева (примерно) за привилегията.
По този начин хем всеки ще има достъп, хем ще се събират пари за финансиране на дейностите на Природен парк Витоша, а защо не и за опазване на природата в цялата страна.
Много хора, голяма част без никакъв зимен планински опит, е имало не само на Черни връх, а навсякъде по високите ни планини - Мусала, Мальовица, Вихрен, Ботев. Това е чудесно, но означава и нещо друго - рискът от инциденти се увеличава неимоверно. Един ден времето ще се прецака за минути, ще хване много неподготвени и недобре екипирани високо в планината и ще се случи голяма трагедия с много голям брой засегнати и жертви. Само въпрос на време е.
Училищната подготовка на българина не включва никакви знания и умения за оцеляване във високата планина, в морето или където и да е. Това е пропуск, който трябва и може да се запълни, но се изисква желание и държавническо мислене.
ПСС е страхотна организация с добре подготвени екипи, но без адекватен транспорт - като моторни шейни и хеликоптери - те няма да могат да си свършат работата. ПСС има нужда от подкрепа сега, а не след като трагедията вече се е случила.
Накрая най-важното: Много се радвам да видя и срещна толкова много хора на Витоша - това значи, че българинът живее все по-добре и има време, желание и ресурси за нови преживявания. Това е естествена стъпка в еволюцията на едно развито общество.
Не разбирам обаче защо Столична община не решава проблема с достъпа до най-хубавия си парк. Ще го кажа ясно: Всеки, който с действията или бездействието си допринася за локдауна на Витоша, извършва престъпление спрямо живота на софиянци.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш