Тревоги около електронния билет

Снимки: Булфото
Изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев демонстрира тънката нова карта, в която ще можем да зареждаме електронните билети за време.

Нови тарифи влизат в сила от 1 януари в столицата

Най-евтино ни излизат пътуване за половин час срещу 1,60 лв. и едногодишен абонамент за 365 лв.

Само за метро на месец вече ще даваме 50 лв., вместо досегашните 35 лв.

Какво трябва да направи всеки, който се качи в автобус, тролей, трамвай или метро в София от 1 януари и откъде може да си набави и какви превозни документи. Това са въпросите, които вълнуват хората, които използват градския транспорт в столицата дни преди въвеждането на новата тарифна политика.

От първия ден на новата година електронни билети и карти сменят познатите превозни документи. Така ще можем да купуваме само електронни билети за прекачване, както и да зареждаме абонаменти карти, но без възможност да предплащаме за месечно пътуване по една линия. Това се разбра при демонстрацията на новите документи за превоз в столицата, организирана от Центъра за градска мобилност.

Пътниците ще могат да избират между няколко вида карти. Първата е добре познатата карта пластика “Sofia City Card”, която повечето хора притежават и сега, ако предплащат абонаменти за пътуване. Тя обаче вече няма да може да се зарежда за една линия, за месец. Алтернативата ще бъде 50 лв. за цялата градска мрежа или годишна карта на три вноски. “Карта за една линия няма никъде в Европа”, обясни Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет и допълни, че с новата схема се насърчава използването на целия транспорт, а годишната карта от 365 лв. остава най-изгодна. В новите превозни документи има и карти за родители, за учащи, за младежи (виж списъка с нови документи за пътуване).

Другата опция е по-тънката, хартиена карта с чип, наречена “Sofia City Card - Ultralight”, позволяваща многократно зареждане само на новите електронни билети за време. “Със същата цена от 1,60 лв. за билет, както досега, ще можем да ползваме повече градски транспорт. Искам да подчертая, че това са електронни билети. Те се качват на носителите на Центъра за градска мобилност - нормалната пластика, която всички познаваме и нейното издаване струва 3 лв., и по-тънкия еквивалент, който ще струва 80 стотинки, на който ще можете да зареждате вашите билети за 30 или 60 минути с възможност за прекачване”, уточни изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев при демонстрацията. Всъщност с тях ще можем да се прекачваме колкото пъти поискаме за определеното време, а не както досега да ползваме билет само за едно пътуване.

Третата опция ще бъде да се самотаксуваме с банкова карта на сините устройства в наземния транспорти или на входовете на метрото. “Искам да припомня за пътуването с безконтактни дебитни или кредитни карти, или смарт устройство - този начин на пътуване става само с билет за време 30+”, уточни Дилчев.

Докато се направи плавен преходи към новата система, до 1 юни 2023 г. остава в продажба еднократният хартиен билет за метро на цена 1,60 лв., който обаче не дава право на комбинирано пътуване, поясниха от ЦГМ за “Труд NEWS”. А до 1 март ще важат всички билети, които сме си купили на старите цени, след което няма да са валидни.

В новата тарифна политика е заложено и да можем да купуваме хартиен билет от водача, ако се качим и нямаме заредена карта за пътуване или банкова карта. Той ще се води за еднократно пътуване и ще струва 2,00 лв. Билетът ще се издава чрез фискално устройство срещу точна сума в брой.

Предстои да се въведе услугата за купуване на билети за време през телефон. Когато си купите карта, да можете да я зареждате през телефона, обясни още Дилчев.

Задължително за пътниците от 1 януари е винаги, когато се качат в градския транспорт, да валидират документа си за пътуване. Ако не го направят, е предвидена глоба от 3 лв., но ЦГМ ще прояви толерантност през първите седмици и месеци.

Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност, пред “Труд NEWS”: Билетите за прекачване са електронни и ще се зареждат в карти

- Какъв еднократен билет ще можем да си купим от касата на метрото и колко ще струва? Ще може ли да ползваме билет с прекачване, господин Дилчев?
- От 1 януари 2023 г. в касите на метрото ще продават билети с прекачване, позволяващи смяна на превозни средства - 30+ и 60+, които струват съответно 1,60 лв. и 2,20 лв. Те могат да се зареждат в познатата карта Sofia City Card, както и в новия є хартиен вариант Sofia City Card - Ultralight. С този тип билети пътниците могат да комбинират метро с останалите превозни средства от наземния транспорт. До 1 юни 2023 г. остава в продажба и еднократният хартиен билет за метро на цена 1,60 лв. Разликата между него и билетът 30+ е, че той не дава право на комбинирано пътуване.

- Как ще изглеждат новите билети и къде ще се продават - колко ще струва, ако заредим 10 билета за 
30 +­ или 60 +?
- Билетите са електронни и ще се зареждат в двете посочени карти. Електронната карта се издава само в пунктовете на Центъра за градска мобилност, но след като веднъж сте я купили, можете да я зареждате и в касите на метрото. Хартиеният вариант ще се продава и зарежда и в обектите на Център за градска мобилност, и в касите на метрото. При зареждане на 10 билета 30+ или 60+ не е предвидена отстъпка и съответно цената ще е 16,00 лв. и 22,00 лв. Билетът 30+ може да се ползва и с директна валидация на банкова карта.

Зафир Зарков, зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност: Целта ни е да привличаме нови пътници

“София опитва да запази без повишение цените за обществения транспорт, за да привлича нови пътници, а не да ги отблъсква. Макар и с риск за финансовата система, мисля че постигнахме това”. Това каза Зафир Зарков, заместник-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет по време на демонстрация за въвеждане на нови превозни документи в градския транспорт на София.

Той посочи още, че градският транспорт е недофинансиран и то е много сериозни обеми. По думите му тази година се очертава дефицит в размер на 50 - 60 млн. лв., като главните причини за това са високите цени на електроенергията и горивата. “Тази сума няма откъде да се появи автоматично. Ако трябва да бъдем обективни, трябва да бъде от превозните документи”, каза още той.

Зарков обясни, че недостигът ще е такъв, дори с 90-те милиона, които получава транспортът от държавния бюджет, както и 150 млн. лв. от Общината, Центърът за градска мобилност пък очаква приходите от продажба на превозни документи да достигнат 130 млн. лева.

Какво трябва да знаем при валидация с банкова карта:

• В превозното средство с дадена банкова карта може да се валидира само един пътник. Причината за това е предвидената агрегация на пътуванията до дневна карта от 4,00 лв.

• Трябва винаги да използвате един и същ носител: физическа карта, телефон, таблет или смарт часовник. Валидаторите в превозните средства разчитат всеки носител като отделна банкова карта и за да се агрегират пътуванията ви до дневна карта от 4,00 лв., трябва да изберете един носител и в рамките на деня да извършвате валидациите само с него.

При проверка, предоставяйте на контрольора носителя, с който сте се валидирали.

• Ако сте закупили дигитален превозен документ (MPass), който изисква валидация чрез разчитане на QR-код, а в същото време на мобилното ви устройство има електронен портфейл (виртуална карта), трябва да се уверите, че същият е затворен (неактивен). В противен случай, валидаторът може да таксува виртуалната ви карта вместо QR-кода на дигиталния превозен документ.

• Заплащането на дължимата сума става след края на работното време на градския транспорт. Можете да проследите всичките си пътувания и дължими за тях суми в приложението City by DSK, като го свалите от AppStore и Google Play.

• Винаги следете какво съобщение изписва валидаторът. Всяка индикация, различна от “Валидна карта”, придружена със зелен светлинен сигнал, означава, че конкретното пътуване не е заплатено и при проверка подлежите на санкция.

Нови превозни документи

Електронен билет 30+ - 1,60 лв.

Електронен билет 60+ - 2,20 лв.

Хартиен билет от водача - 2 лв.

Банкова карта - от 1,60 до 4 лв. на ден

24-часова карта - 6 лв. - започва да тече от момента на покупката. Може да я вземете и за бъдеща дата, тече от 00:00 ч. на избраната дата и важи до 23:59 ч. на същата.

72-часова карта - 15,00 лв.

Седмична карта - от понеделник до петък по 4 лв. на ден с банкова карта, бонус - събота и неделя безплатно.

Годишна карта - 365 лв. - на 3 вноски.

Карта учащ - 200 лв. - годишна за ученици и студенти за целия обществен транспорт.

Младежка карта - 250 лв. - годишна за цялата градска мрежа, за младежите до 26 години, независимо дали учат или работят.
За родителите - на деца от 0 до 2 г. Месечна за цялата градска мрежа срещу 10 лв.

“Паркирай и пътувай” - Минимум 2 пътувания с билети в деня (в интервал не по-малък от 60 минути) и получаваш 2 безплатни часа в буферния паркинг, а след това ще плащаш само по 50 ст. на час. При месечна или годишна абонаментна карта - безплатно паркиране през целия ден.

Спрени превозни документи

Билети и карти

1. Картата за еднократно пътуване от 1,60 лв., картата с талони за 10 пътувания от 12,00 лв.

2. Хартиената еднодневна карта за всички линии от 4,00 лв.

* Посочените превозни документи ще важат до 1 март 2023 г., като след тази дата неизползваните ценни образци няма да подлежат на замяна, както и за тях няма да се възстановяват суми.

Абонаменти

1. Тридневна карта за всички линии;

2. Месечна за една линия наземен транспорт;

3. Месечна - за метро;

4. Месечна - метро “плюс” - за метро и една линия наземен транспорт; 

5. Тримесечна - за всички линии;

6. Шестмесечна - за всички линии;

* Заредените абонаменти могат да се ползват до крайния срок, за който са издадени, но не по-късно от 31.12.2023 г.

Проверяват ни контрольори без униформа, но с камери

40 лева става глобата

Освен нови превозни документи, от 2023 година ще има и нова глоба за нередовен пътник.

От 1 януари от 30 лв. тя става 40 лв. В превозните средства ще продължат да проверяват и екипи от контрольори, които работят без обичайната униформа - когато се качат в превозното средство, те се легитимират със своите баджове. Това обясни Димитър Дилчев по повод проверките, които вървят от контрольори “под прикритие”.

“Да, ще продължава да има такива екипи. Ще има и екипи, които ще бъдат оборудвани и с видеорегистратори, надяваме се така проверките да протичат както обичайно и желателно - без напрежение”, посочи Дилчев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения