Украински военни държат наши моряци за жив щит

Писахме много писма - до транспортното и външното министерства, до премиера, до президента. Oт някои получихме формални отговори, от други - нищо, разказаха жените на моряците.

17 българи от екипажа на кораб “Царевна” под обстрел в Мариупол

По корпуса вече има дупки, снаряд е напукал стъклата, хората се крият в машинното отделение

От 21 февруари корабът е в пристанището

Украински военни ползват за жив щит екипажа на товарния кораб “Царевна”. По корпуса на плавателния съд има дупки, снаряд и шрапнели са напукали финестрините му (прозорците).

17 български моряци от кораба, собственост на варненската компания “Шипман”, бедстват повече от месец в Мариупол. Украинският град е арена на тежки боеве, които от няколко дни са се пренесли и на територията на пристанището, алармираха разтревожени близки на моряците, които потърсиха помощ от партия “Възраждане”. Те настояват за спешна евакуация на екипажа.

“Храната на борда ще стигне за около 10 дни, вода засега имат, но провизиите намаляват, а животът на мъжете ни е в опасност. Принудени са да се крият в машинното отделение, надяваме се да оцелеят по чудо. В събота до “Царевна” е паднал снаряд и шрапнели са напукали стъклата, има и дупки по обкова. Всеки миг може и бомби да полетят в пристанището. Писахме много писма - до транспортното и външното министерства, до премиера, до президента. от някои получихме формални отговори, от други - нищо. Повече от 30 дни се правят, че проблемът не съществува”, каза съпругата на втория помощник-капитан Катерина Димова. “Питам Кирил Петков, защо държавата е грижовна майка за изпаднали в нещастие чужденци и зла мащеха за свои?”, не скри огорчението си тя.

“Царевна” е пристигнал в Мариупол на 21 февруари и е трябвало да отплава ден след старта на войната. В началото каналът към пристанището не бил миниран, но украинските власти не пускали корабите навън. Така общо 5 плавателни съда се оказали в капан. “Животът на екипажите е ад. Украинските военни ги държат като жив щит”, каза Радка Миланова, сестра на един от моряците.

Освен мините, на изхода на порт Мариупол има и друго препятствие - 2 крана са били потопени преди няколко дни, допълни Севдалина Стоянова, чийто мъж е моторист. “Корабът е надупчен, но още може да плава. Защо властите дремаха цял месец и какво чакат - да избият всички ли?”, попита тя.

На около 20 мили от Мариупол започва определеният преди 3 дни от руснаците хуманитарен коридор за търговските кораби, който се отваря всеки ден от 8 до 19 ч. По него намиращите се в украински пристанища 67 плавателни съда на 15 държави могат да напуснат опасния район.

 “Царевна” все още има макар и минимален шанс за изход, счита Севда Калоянова. Тя е работила 6 г. като старши помощник-капитан във фирма “Навиборн”, която оперира “Царевна”. Той не е натоварен и може да се изведе по обходен маршрут извън очертанията на минирания канал, стига някой да осигури поне един влекач, обясни Калоянова.

Друг спасителен вариант, за чийто успех се молят разтревожените жени, е планираната от Франция, Гърция и Турция операция за евакуация на хората от Мариупол. Чрез нея може да се спаси и екипажът на “Царевна”, надяват се те.

“Моряците ни са косвени жертви и заложници на безхаберието на българската държава. Нашата държава се грижи радушно за чужденците и това е добре, те бягат от война, но защо изобщо не обръща внимание на своите? Досега трябваше да се проведат преговори и с двете страни в конфликта”, каза Костадинов и посочи, че “Възраждане” е уведомило МВнР и премиера за проблема с “Царевна” още при старта на военните действия в Украйна. Парламентарната група на партията ще настоява в сряда за обяснения по темата в парламента да бъдат повикани министърът на отбраната Драгомир Заков и премиерът Кирил Петков. “Нека той да каже, дали е засегнал тази тема при разговора си с Володимир Зеленски”, настоя Костадинов.

Той уточни, че след като на 15 март руснаците са превзели Бердянск, всички задържани там кораби са били освободени, а пристанището е било разминирано. “Трябва ли да чакаме да превземат и Мариупол, за да спасят нашите моряци?!” попита Костадинов. Според него освен с дипломация, още в първите дни от конфликта България е можела да изведе екипажа с помощта на специалните си части. В момента в Украйна блокиран е още един кораб с българи. “Рожен” на БМФ от месец е в Черноморск, където засега е спокойно. На борда са 11 моряци, други 6 бяха евакуирани в началото на март по тяхно желание.

Костадин Костадинов, лидер на ПП “Възраждане”: В премиера няма нищо човешко!

Досега си мислех, че Кирил Петков просто няма достатъчно професионални качества. След като днес той се изгаври с жените на бедстващите в пристанището на Мариупол моряци от кораба “Царевна”, вече смятам, че в него няма нищо човешко! Той е вреден човек без срам!, заяви пред “Труд” лидерът на “Възраждане” Костадин Костадинов по повод фейсбук коментара на премиера по казуса с моряците.

Костадинов допълни, че още при започването на бойните действия в Мариупол е попитал министър-председателя как ще бъдат защитени българите на “Царевна”. Получил от него отговор, че те са евакуирани в бомбоубежище, но няколко часа по-късно от техни близки разбрал, че изобщо не са напускали кораба.

Премиерът Кирил Петков във фейсбук: По-безопасно е да останат там, пристанищата са минирани

Недопустимо е да се прави политически ПР на гърба на хора в беда. От седмици българското правителство е в непрекъснат контакт с двата кораба в Украйна и техните екипажи. Те имат храна и в момента за тях е най-безопасно да останат, където са. Пристанищата са минирани.

Лично разговарях с капитана на кораба в Черноморск. Ако руската страна даде син коридор, този кораб може потенциално да бъде изведен с украински ескорт. Съществува обаче реална опасност да бъде поразен от морска мина. Има и други държави с кораби на това пристанище, които също като нас изчакват, защото докато не се осигури безрисково излизане, по-добре корабите и техните екипажи да останат на място.

Извеждането на екипажа по сухоземен път също е много опасно, защото има огромен риск от обстрел и реално и руските и украинските военни части трябва да дадат зелен коридор едновременно, което в този момент е невъзможно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения