Бойко Борисов: Желая ви още по-големи заплати в „Ада Тепе“

С-400 свали цели, летящи със скорост над 2000 км/ч (ВИДЕО) За мишени са използвани свръхзвуковите ракети „Фаворит“

Мошеникът е осъждан за други измами

Спипаха пияни френски тираджии в Берковица, единият – на литър концентрат Нашенец подобри алкохолните постиженията на чужденците, но катастрофира

Кметът Фандъкова: Продължава изграждането на канализация в „Горубляне“, „Нови хан“ и „Бенковски“

Мъж преби приятелката си във Варна

Премиерът Борисов присъства на откриването на мина „Ада тепе“ (ВИДЕО) Рудникът ще вади 85 хиляди тройунции злато годишно

Полицията откри 4,7 кг хероин, закопани в градина в габровското село Гергини 1 кг кокаин е намерен в колата на собственика, крил дрогата, след като съучастникът му беше арестуван в понеделник в Столипиново

В Банско откриха Десетия юбилеен фестивал на операта

ЕС дава 100 млрд. евро за Европейски фонд за бъдещето

Джей Ло на фитнес с чанта за $20 000

49-годишен мъж се е удавил в частен водоем в Кюстендилско

Освободиха руския опозиционер Алекей Навални след 30-дневен арест

Майли Сайръс: Пуша трева и псувам, но не съм лъжкиня

Премиерът Борисов посети стадиона на футболен клуб „Арда“ (ВИДЕО)

Администрацията да работи в полза на хората

Българската администрация да стане цивилизована и да има отговорност към гражданите. Това е желанието на всички българи, защото всеки един от нас е клиент на администрацията по един или друг повод.

През последните години непрекъснато се увеличават нуждите на хората, свързани с административните услуги. Ежедневно обаче българските граждани стават жертва на чиновници, които, вместо да работят в полза на хората, създават пречки, забавяне и губене на ценно време и финансови средства. Много далеч сме от т.нар. реформиране и обслужване на гражданите „на едно гише“, за което ВМРО настоява от години. В момента редовно се случват абсурдни ситуации при необходимостта да се сдобиеш с няколко документа. Докато и последният стане готов, се оказва, че срокът на първия е изтекъл. Един порочен и перверзен кръг, в който гражданите са заложници на чиновническата небрежност.

Често хората попадат в лабиринт, от който няма излизане. Това ги принуждава да търсят познати и приятели, предлагайки суми, с които да се решат проблемите.

С обикаляне по различните служби и размотаване по гишета се губи време, в което един бизнес би генерирал за себе си печалба, а реципрочно и за държавата – плащайки данъци. Да не говорим, че същият този бизнес би дал работа и заплащане на други хора. Разбира се, ако не се губеше прекалено ценно време за ходене по инстанции.

Макар че всяко ново правителство започва своя мандат с шумни лозунги за намаляване на администрацията, това не се случва.

Напротив, населението намалява, а администрацията се увеличава.

Поддържането на висока численост на администрацията не позволява да се наемат професионално подготвени кадри, които да оптимизират услугите.

Време е да се спре харченето на пари и губенето на време.

Опитите за въвеждане на електронно управление и предоставяне на електронни услуги не доведоха до намаляване броя на чиновниците.

Последните анализи показват, че едва 19% от администрациите предоставят електронни услуги, 2/3 нямат екипи, ангажирани с електронно управление, 35% осигуряват документи по електронен път, а почти липсва администрация, предлагаща услуги на едно гише.

Въпреки всички усилия, направени от правителството, българската администрацията остава раздута, тромава, неефективна и корумпирана.

Харчат се огромни средства за укрепване на административния капацитет, финансиран от фондовете на ЕС, бюджета и чужди донори.

България е в дъното на класацията сред страните в ЕС според Кодекса на готовност за електронно правителство, но заемаме челно място в индекса за корупция в администрацията.

Нуждаем се от прозрачност в административната дейност, спазване на закона и спиране на рекета върху българските граждани.

Целта е да се минимизират и да се ликвидират личните контакти между държавен служител и гражданин.

В ЕС има разработени стандарти за граждански услуги в администрацията. Там отдавна подобни проблеми няма. Обслужването е обосновано на отговорност, етичност, компетентност, гъвкавост, решаване на проблемите и вземане на самостоятелни решения. В коя администрация у нас можем да видим това?

Още като влезеш и кажеш „добър ден“, те гледат намусено и сърдито. Започват да говорят колко са им малки заплатите и лоши условията на труд. Но кой е виновен за това? Най-малко човекът, който е отишъл да си свърши някаква работа. Фрапиращото е, че обслужващият ти изброява 10 документа, които са необходими, за да получиш искания от теб. Носиш тези 10, но се оказва, че има и 11-и. Връщане и губене на време с дни. Накрая си принуден, за да спестиш време, да „бутнеш“ нещо на някого. Затова е нужно гражданите да бъдат информирани, да знаят задълженията и правата си. След като тези чиновници получават заплати от нашите данъци и такси, е време да имаме изисквания и да ги принудим да работят в името и за доброто на народа ни! Който няма желание, лоши са му условията на труд, малко му е заплащането, да бъде така добър и да се преориентира към друга професия.

Чиновниците в българската администрация трябва да бъдат слуги на народа. Те трябва да помагат при решаване на казуси, да дават насоки, да помагат и да съветват за намиране и бързо решаване на конкретни казуси. Недопустимо е човек да посещава администрация, за да свърши някаква работа, повече от два пъти. Другото е гавра с хората, губене на време, пари и хабене на много нерви.

Гражданите трябва да станат контрольори на администрацията. Затова колкото повече прозрачност, колкото по-малко срещи между служител и гражданин, толкова по-добре.

За да се справим с натрупаните проблеми през годините на прехода, е нужен задълбочен анализ и мониторинг на процесите, като се започне от желанието на чиновника да обслужва граждани.

България трябва да адаптира и възприеме прецизно изработените единни правила на ЕС, които са с доказана ефективност.

Нужни са спешни мерки и желание за промяна. Всички сме ползватели на услуги и трябва да извършим промените заедно. Няма нужда от раздута администрация, а от качествена. Чиновниците трябва да действат бързо, спазвайки буквата на закона и нужните срокове, за да бъдат в услуга на гражданите. Тяхната дейност трябва да бъде оценявана за всяко тримесечие и основният критерий, по който да става това, да бъде ефективността от работата им.

Електронното правителство е надежда за всички!

Какво да направим, за да тръгнат нещата

Обучение и правилно прилагане на българското и европейското законодателство;

Обмен на информация, координация и комуникация между институциите в полза на обществото;

Оптимизиране и намаляване наполовина на броя на административните структури;

Намаляване наполовина на работещите в администрацията;

Извършване на тест за ефективността и работата на администрацията – какво работи, как си взаимодействат, колко е ефективността и др.;

Повишаване на размера на възнагражденията, оценяване и професионално развитие на кадрите;

Единни и ясни правила за цялата администрация.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Според мен изводите, които са направени са абсолютно измислени и некореспондиращи със статията. За да се намали разкарването на хората при среща с администрацията трябва да отпаднат част от исканите документи, които са безсмислени за дадена дейност и второ държавата и общините да кореспондират само по електронен път , без да имат право да изискват документи от гражданите, когато става въпрос за наличието им в друга администрация.

  2. АБСОЛЮТНО СЪМ СЪГЛАСЕН С ПРЕЖДЕКОМЕНТИРАЩИЯ-ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ,ИНТЕРНЕТ И НИЩО ДРУГО!!!!! ДРУГОТ ЩЕ СИ ДОЙДЕ ОТ САМОСЕБЕ СИ!!!ПЛЕЩЕНИЯ ОТ РОДА НА УЯЗВИМОСТ НА СИСТЕМАТА И Т.Н. НЕ ВЪЗПРИЕМАМ-КАКТО Е В ЦЕЛИЯ СВЯТ,ТАКА ДА Е И У НАС??!!! ПРОСТО КАТО БОБЕНА ЧОРБИЦА…

  3. Оценките са абсолютно точни.Тази администрация вече придоби и вогонски образ.Груби,дебели с нездрав вид.И в Пловдив положението е същото,като „върхът“ се държи от КАТ-администрацията.НАЙ-ГНУСНОТО МЯСТО!Дори си имат и надписана пейка. Не бих си и помислила да седна на нея.Да не ме накачи някой вирус на абсолютно увреденото им съзнание.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.