Започнаха шашми с цените в евро

Означенията „€” и “лв.” са изписани с толкова малък шрифт, че трудно може да бъдат забелязани. На снимките цените 6,13 и 5,62 са в евро, но знакът на валутата, изписан вдясно над цената, е трудно да бъде видян.

На касата купувачите разбират, че стойността е друга и оставят стоката

В някои случаи шрифтът за валутата е много малък и трудно се вижда

Има различни практики в магазините

Стефан Кючуков, Биляна Веселинова

Шашми с цените в левове и евро вече започнаха, доста преди да влезе в сила изискването цените на стоките и услугите да бъдат обявявани и в двете валути. Използваните от редица търговски вериги етикети често подвеждат потребителите каква е реалната цена и хора купуват нещо, като мислят, че има промоция, а всъщност виждат цената в евро, а не в лева.

Проверка на “Труд news” показа, че при един от начините, използвани от голяма търговска верига за изписване на цените в левове и евро, знакът за евро - €, както и означението “лв.” са изписани с толкова малък шрифт, че дори човек с отлично зрение трудно може да ги види. Ако човек има дори минимални проблеми със зрението, както са голяма част от хората в напреднала възраст, вероятността да види означението за валутата е почти нулева. За допълнително объркване има няколко цени, които са задраскани. В резултат преценката коя е истинската цена в левове остава на досетливостта на купувача.

Много често бизнесът изпълнява нови законови изисквания в последния възможен момент, а по отношение на изписването за цените в левове и евро търговци започнаха да го правят много преди задължението да влезе в сила. Възможна причина за това е да търсят по-голяма печалба като продават стоки, за които клиентите мислят, че цената е промоционална, а всъщност цената е в евро.

Репортери на “Труд news” видяха, че има много случаи, при които клиентите мислят, че има намаление на цената, а на касата разбират, че промоция няма. В един от случаите жена купува кайма и от информацията на етикета смята, че има промоция. Когато вижда реалната цена на касата, казва на касиерката, че сигурно има грешка, и каймата трябва да е в промоция. Следва внимателно прелистване на брошурата на търговската верига, където промоция на кайма няма. Жената се отказва от покупката на каймата, а през това време опашката търпеливо чака. И на никой в магазина не му хрумва, че може етикетът да е написан, така че да подвежда потребителя.

Дори да има наложени глоби за подвеждащи цени в левове и евро, те не са обявени на обществото, така че останалите търговци да се откажат от такива практики. Възможността за налагане на глоби за изписването на информацията върху етикетите в момента е доста спорна. Причината за тона е Законът за въвеждане на еврото. В него е записано, че при двойното обозначаване на цените в левове и евро те трябва да са изписани ясно и четливо. А освен това “двете цени са придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, позволяващи лесното им разпознаване”. Но периодът на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в левове и евро започва един месец след датата на влизане в сила на решението за приемането на еврото, пише в закона. Очакванията са крайното решение на Съвета на ЕС за приемането ни в еврозоната да бъде взето в Брюксел на 8 юли, което означава, че цените трябва да бъдат в левове и евро от 8 август. В момента все още правилата за двойно обявяване на цените не са влезли в сила. В Закона за защита на потребителите пък е записано, че “продажната цена и цената за единица мярка на стоките и услугите трябва да бъдат недвусмислени, лесно разбираеми, ясно и четливо изписани и да не въвеждат потребителя в заблуждение”. Но няма изискване за означенията дали става въпрос за левове или за евро. Така че, само съд може да реши дали в момента има нарушение на законодателството.

Проблем за потребителите са и различните практики в магазините. Някои търговци слагат първо цената в левове, а след това в евро, при други практиката е обратна. Имаше случаи, при които цените в евро са написани на червен фон, което потребителите свързват с наличието на промоция. А на касата се оказва, че намаление няма, а това, което са видели купувачите е цената в евро.

Крайният резултат от обявяването на цените и в левове и в евро засега не е по-добра информираност на потребителите, а по-скоро има чести случаи, при които хората са подведени за реалната цена.

Двойните цени остават година след влизане в еврозоната

Лепят допълнителни стикери върху стоките

Глобите са до 5000 лв.

Законът предвижда глоби от 400 лв. до 5000 лв. за нарушаване на изискванията за поставяне на етикети с две цени.

В случай, че върху стоката вече има залепен етикет с цена само в лева или размерът на стикера не позволява да бъдат изписани двете цени едновременно, може да се използва допълнителен малък стикер с ясно обозначение на цената в евро, който се залепва в непосредствена близост до първия. Това са част от съветите, които дават от Комисията за защита на потребителите към търговците при двойно обозначаване на цените.

Този вариант на поставяне на две цени е добър в случаите, когато цените не са на самия щанд, както е при големите търговски вериги за храни, а когато цените са върху самата стока, както е например при продажбата на дрехи. Слагането на допълнителен стикер позволява лесно адаптиране на наличните етикети, без да се преетикира целият асортимент, посочват от КЗП. Поставянето само на допълнителен стикер изисква по-малки разходи, отколкото при поставянето на изцяло нови етикети, а в същото време ще бъдат спазени изискванията на закона за двойно обозначаване, при ясно и разбираемо представяне на информацията.

Този подход е подходящ за търговци, които вече разполагат със значителен брой отпечатани етикети или за малки стоки, където мястото за поставяне на етикети е ограничено.

Двойното обозначаване на цените трябва да продължи година след въвеждане на еврото, тоест до края на 2026 г. За нарушаване на изискването цените в левове и евро да бъдат придружени с изписване на съответната валута, да има отличителен знак или съкращение, които позволяват лесното им разпознаване в Закона за въвеждане на еврото са предвидени глоби от 400 лв. до 5000 лв.

Разчитат на коректни практики

Препоръки към търговците дават от КЗП

Комисията за защита на потребителите отправя препоръки към търговците.

Във връзка със сигнали, постъпващи в Комисията за защита на потребителите (КЗП) чрез електронната форма на сайта и на горещия телефон, от Комисията дават редица препоръки към търговците, но досега няма информация да са наложени глоби.

От КЗП отчитат, че вече има случаи, при които търговци обозначават цените на стоките и услугите едновременно в лева и в евро. Това е доброволен акт към този момент към хората, но е важно да се гарантира, че информацията е представена по начин, който да не заблуждава потребителите, посочват от КЗП.

Затова Комисията препоръчва на всички търговци, когато обозначават двойно цените към този момент, да изписват наименованията на валутите “лев” и “евро” с такъв размер на шрифта и оформени по такъв начин, че да са ясно видими и разбираеми за потребителите. По този начин ще се избегнат всякакви съмнения относно стойността, която се дължи на касата. От КЗК припомнят, че съгласно изискванията за обозначаване на цените, те трябва да бъдат ясни, четливи и недвусмислени, така че да не въвеждат в заблуда потребителите.

“Превалутирането трябва да е коректно, съобразено с фиксирания курс. Всяко разминаване може да се приеме като подвеждащо и води до други последствия”, заявяват от Комисията. “КЗП продължава да разчита на търговците за гарантиране на коректна и прозрачна практика”, заявяват от Комисията. Но засега “разчитането на търговците” не дава резултат.

От КЗП са дали и конкретни препоръки за етикетите: 

- Ясно и четливо изписване с еднакъв размер на шрифта за двете валути.
- Валути да се изписват с обозначения, които са ясни за потребителя (лв., €, BGN, EUR).
- Избягване на прекомерни допълнителни елементи, за да не се обърква потребителят.
- Спазване на точно превалутиране (курс 1 EUR = 1,95583 BGN) и закръгляне до втория знак след десетичната запетая.

Проверката на “Труд news” показва, че в конкретния случай с малкия шрифт на етиката търговецът се е съобразил с препоръките на КЗП. Цените в левове и евро са с еднаква големина, има означения “лв.” и „€”, но е добре хората да влизат в магазина с лупа, за да ги видят.

София, Силистра и Пловдив с най-високи цени

Месо, сирене и кайсии поскъпнаха отново за дни

Поскъпването на плодовете държи цените на кайсиите на дребно между 6,80 и 12 лева за килограм, а черешите струват между 12 и 15 лева.

През периода от 30 юни до 4 юли 2025 г. цените на едро на основни хранителни продукти в страната отбелязаха поредно увеличение, показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). Най-осезаемо е повишението при месата, млечните продукти и сезонни плодове.

Пилешкото месо бележи трайна тенденция на поскъпване. Цената на замразеното пиле на едро достигна 6,73 лв./кг (+1.91%), пилешките бутчета се търгуват по 5,26 лв./кг (+1.90%), а пилешките гърди - по 11,88 лв./кг (+1.12%). При колбасите също има ръст - пилешките кренвирши струват 5,27 лв./кг, а малотрайните колбаси сe предлагат на 7,15 лв./кг.

При млечните продукти, кравето сирене на едро е достигнало 11,30 лв./кг (+0.98%), а маслото (125 г.) - 3,08 лв. (+0.72%). Лек ръст има и при яйцата, които са по 0,33-0,35 лв./бр.

При плодовете, кайсиите поскъпват с 4.50%, достигайки 3,53 лв./кг на едро, а ябълките - до 2,52 лв./кг (+6.60%). Ръст има и при червения пипер, който вече струва 3,07 лв./кг (+5.72%).

Макар и в рамките на стотинки, тези промени засилват ценовия натиск върху потребителите и поддържат усещането за трайно поскъпване на основни стоки.

Градовете с най-високи цени на едро през изминалата седмица са София, Силистра и Пловдив, особено за млечни продукти и сезонни плодове. Разликите между най-ниски и най-високи цени за някои стоки достигат до 10 лв./кг, показват данните на ДКСБТ.

В столицата кашкавалът “Витоша” достига до 23,00 лв./кг на едро, при положение че в повечето области се търгува между 17 и 19 лв. В Силистра се наблюдава друг ценови връх - кравето сирене там струва до 19,37 лв./кг, при средни стойности за страната около 11-13 лв. В Пловдив кашкавалът също не изостава с цена от 21,30 лв./кг на едро, а олиото достига до 2,10 лв./литър - най-високата отчетена цена в страната.

Най-четени