Увеличават бюджета за национална туристическа реклама

Браншът иска нови визови режими за турци и рунаци

Догодина България ще разполага с по-голям бюджет за национална туристическа реклама. Това съобщи след заседание на Националния съвет по туризъм в курорта Златни пясъци министър Николина Ангелкова. Разчетите на МТ сочат, че за ефективна промоция на страната ни на ключови и перспективни пазари са нужни поне 50% повече от тазгодишния бюджет от 11 млн. лв. Конкретните цифри ще станат ясни в края на август, но вече има уверение, че МС ще отпусне повече средства, зарадва бранша Ангелкова.

До края на лятото ще текат срещи с туроператори от 10-те топ пазара, за да бъдат определи оптималните формати на рекламата. Тя ще е ударна за периода юни-септември заради голямата конкуренция от страна не само на Турция и Египет, но и на Гърция, Хърватска и Испания, поясни Ангелкова. Тя припомни, че от януари до май у нас са почивали над 2,4 млн. чужденци, което е с 1% повече от 2018 г. "Чакаме данните за юни, който е ключов месец. Отдавна сме наясно, че този летен сезон ще е труден, но много ме е яд, че чрез негативни кампании го отписват заради единични нарушения по плажовете и в хотелите. В националните курорти има достатъчно туристи. Няма как да замитаме 20-годишни проблеми, търсим решения за тях в диалог, за да постигнем устойчивост на сектора", коментира Ангелкова.

"2019 г. е преломна за бранша. Трудно ще повторим рекорда от 9,2 млн. чужди туристи от миналата година, но това не е повод за отчаяние. Трябва повече да се самоуважаваме", подкрепи я зам.-председателят на Националния борд по туризъм Мартин Захариев. От името на бранша той апелира външно министерство за преразгледа визовите режими за Турция и Русия. Бизнесът иска туристическите визи да станат многократни или да се издават на границата, подобно на Гърция. "В момента посредници оскъпяват визите тройно. В Турция например от 55 долара цената скача на 150 долара. А потенциалът за зимен, голф и хазартен туризъм от южната ни съседка е огромен. Нужно е също дипломатите и търговските ни аташета да станат посланици на българския туризъм, каквито в момента не са", коментира Захариев.

За да се насърчи вътрешният туризъм, част от всички над 3000 читалища трябва да заработят и като туристически инфоцентрове, предлагат от борда. Оттам апелираха НСИ да си оправи методиката за изчисления, тъй като броят на местата за настаняване и легловата база са далеч от реалните. Корекция се очаква с въвеждането от 1 октомври на Единната система за туристическа информация. Тя не само ще изсветли сектора, но ще улесни вземането на правилни управленски решения, единодушни са МТ и браншът. Другият тежък проблем - дефицитът на кадри, може да се реши чрез по-високо заплащане и удължаване на сезона по морето. "Базите за балнеология по Северното Черноморие са уникални, регионът е вдигнал нивото, но за да докараме клиенти до Варна след средата на септември трябва да има въздушни връзки, а те секват. Решението е в ръцете на общините", поясни Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА. Според нея местните власти по морето могат да променят картината, като заделят част от туристическия данък за гаранция на самолетни седалки в крилата на сезона и целева реклама на балнеоваканции.

Коментари

Задължително поле