Певецът, за когото наддаваха всички съдии в „Гласът на България", е потомък на австрийските лютиери на цар Фердинанд
Момчил Степанов, който влезе с летящ старт в музикалното риалити „Гласът на България" по bTV като взриви публиката и съдиите на кастинга „на тъмно", от малък е подвластен на две страсти – озвучаването на анимации и пеенето. 31-годишният артист е един от най-ценените и търсени наши озвучители на световни анимационни сериали. Гласът му звучи в българските версии на продукции на гигантите Disney, DreamWorks, Pixar. Портфолиото му е внушителен списък от десетки роли в озвучаването. От малък пее, свири на китара и участва в различни групи.
„Този е много як, бе!"
възкликна Иван Лечев, когато Момчил запя хита Happy на кастинга „на тъмно" на 18 март на музикалното риалити „Гласът на България" по bTV и се обърна още на първата фраза. Последваха го Поли Генова, Камелия и Графа. Четиримата съдии и бъдещи вокални треньори започнаха да „наддават” за таланта и приканваха Момчил да се включи в техните отбори. „Ти да не се казваш Стивън Тайлър?", пошегува се Лечев, визирайки богатия му глас, а Камелия го попита кога ще има концерт, за да дойде на първия ред. Спечели Поли Генова, която обяви, че е завършен като певец и му трябва едно ново предизвикателство, което може да преживее, като се включи в нейния отбор.
„Момчил сее щастие! Дали обаче талантът му ще направи треньорите достатъчно щастливи, за да го пуснат напред?" – написаха организаторите на фейсбук страницата на „Гласът на България".
„Това е първото ми участие в „Гласът на България". Преди това съм участвал в „България търси талант" през 2016 г. - казва Момчил. - Реших да се включа, защото сцената определено ми липсва. Много си обичам работата в дублажа, но тя ми дава друг вид усещания и емоции, които от време на време са ми недостатъчни. Много ми липсва живият контакт с публиката. Освен това много ми допадна начинът, по който се продуцира това предаване. Забелязах много позитивно отношение към участниците от всички. Не се търсят скандалът, пошлото, напротив - организаторите се опитват всячески да покажат най-доброто от участниците."
Момчил казва, че го е вдъхновила и възможността да работи с бенда на предаването, който е направил този много оригинален и нестандартен аранжимент на Happy. „Аз изпратих само свой акустичен запис на песента с китара, а бендът разработи целия аранжимент - допълва Момчил. - За мен най-важен е опитът, който се трупа в подобни предавания, възможността да достигнеш до повече хора,
тръпката и удоволствието да си на сцената
Дали ще спечеля, дали ще стигна до концертите – много бих искал това да ми се случи, но не ми е цел номер едно."
Ако това негово участие му донесе повече музикални ангажименти, Момчил ще трябва сериозно да избира между озвучаването и пеенето. „Ако ми се отворят повече участия с пеене, по-скоро бих прецизирал ангажиментите си в дублажа, бих избирал само тези, които ме удовлетворяват, за да инвестирам повече време в музика", казва артистът.
„Озвучаването на анимации ми е детска мечта - споделя той. - Гледах анимационни филми като малък и бях много впечатлен от гласовете. Представях си как аз съм човекът, който го прави. Бил съм 10-годишен, когато се появи това желание у мен. Пусках си различни филми и се пробвах да говоря с гласа на героите."
Първото му излизане на сцена е на 6-годишна възраст. На 7 години пее в училищен хор, а на 10 започва да свири на китара. На 14 години е фронтмен на първата си рок-банда – „Инцидент“. Участва в акустична група с китари и вокали – „Китарен ансамбъл Акустика", в рок групи, после в по-сериозни банди. Отделя много време за школуването на гласа си при вокални педагози.
Когато е на 16 години, за пръв път е запленен от театъра, като играе в училищно представление на немски в град Бремен, Германия. Той е в главната мъжка роля в пиесата на Недялко Йорданов „Вълкът срещу козата и трите й козлета“. Участва в любителския театрален състав в Самоков. Две години по-късно е изправен пред дилемата музикалната или театралната академия. Избира НАТФИЗ, където завършва актьорско майсторство в класа на проф. Пламен Марков и Ивайло Христов.
Озвучаването е избрал съзнателно, за него то не е просто алтернатива на играта на сцена. Убеден е, че ако го избереш, трябва да му се отдадеш напълно и непрекъснато да се усъвършенстваш. Днес използва школувания си глас и в игралните филми, сериали и анимации, където често героите му пеят песни. Казва, че това е голям плюс в дублажите, защото с пеенето изгражда по-плътно образите, и защото му дава възможност да пробва гласа си в различни стилове и жанрове. Затова е един от най-талантливите и търсени озвучители.
Работил е за всички големи световни компании за анимации. Кастингът в големите анимационни студиа е както при актьорите в игралните филми. Тук в България се подбират актьори и се изпращат проби от гласовете им в централата на съответната компания поръчител. Крайният избор е в ръцете на международния кастинг директор по гласовете в съответната компания. Понякога се изпробват от 30 до 40 човека, докато се намери подходящият глас.
Миналата година е номиниран за „Икар“ в категория „Златен глас“
за ролята на Клон в анимацията „Тролчета“, в оригинал озвучен от Джъстин Тимбърлейк. Той е и Мауи в „Смелата Ваяна“, като дублира кечиста и актьор Скалата. „Много ми беше забавно да озвуча Люмиер в „Красавицата и звяра“, там трябваше да запазя френския акцент на персонажа ми и записах с удоволствие страхотната му песен“, казва Момчил.
При Мауи е бил изправен пред друго предизвикателство. „Персонажът е много едър, мощен, с туземски произход от коренното тихоокеанско население. Мауи е едно полубожество на неопределена възраст и там трябваше да намерим баланса между моя глас, който е много различен от този на Скалата, и в същото време да запазим и характера на персонажа, спомня си актьорът. - Гласът е много важен при изграждането на образа на анимационен герой. Неслучайно често деца и възрастни повтарят забавни и оригинални реплики на героя.“
За озвучаването на ролята му на Кристоф в „Замръзналото кралство" Момчил получава благодарствено писмо от компанията „Дисни", в което пише: „Благодарим ви за вашия невероятен принос за филма на Уолт Дисни "Замръзналото кралство". Филмът се превърна в световен феномен благодарение на талантливи хора като вас, които вдъхнаха живот на нашите герои на различни езици. Благодарим ви, че заедно превърнахме "Замръзналото кралство" в най-успешния анимационен филм на всички времена!" Писмото е подписано от Питър Дел Вечо – продуцент, и Рик Демпси от Международен отдел за озвучаване на „Дисни".
През есента на 2017 г. Момчил снима първата си главна роля в игрален филм - „Ангели“ на режисьора и сценарист Лъчезар Петров. Той е по-дълъг от стандартите за късометражен филм – 40 минути, и е част от трилогия. „Това е първата ми главна роля в киното. Макар че акцентирам на озвучаването, не пропускам и нови възможности като тази, защото така се развивам и провокирам себе си“, споделя артистът. Участвал е във втори, трети и четвърти сезон на сериала на bTV „Революция Z“ в ролята на съквартирант на една от учителките, Диляна Попова.
Скоро излиза по кината украинската анимация „Откраднатата принцеса“, където Момчил озвучава главната мъжка роля. Записал е и песен, която много му харесва.
В жилите му тече руска и австрийска кръв
Роденият в Самоков артистичен талант е наследник на австрийци с пиетет към музиката. Степанов е всъщност бащиното му име, а фамилията му е Мясищев. Неговият прадядо Степан Мясищев е белогвардеец емигрант, който през 1917-1918 г. след революцията в Русия емигрира в България. Тук се запознава със Сесилия Рончети, дъщеря на лютиерите (майсторите на струнни инструменти) на цар Фердинанд. Когато идва в България да управлява, Фердинанд води със себе си от Австрия свита от свои хора, в това число и любимите си лютиери – семейство Рончети. А Степан Мясищев се влюбва в най-малката им дъщеря, Сесилия, жени се за нея и плод на тяхната любов е Виктор Мясищев, дядото на Момчил. Сесилия умира много млада.
Единственият артистичен човек в семейството е бил дядо му Виктор Мясищев, който е починал, когато Момчил е съвсем малък. „Виктор е свирил на китара, пеел е и от него съм наследил явно афинитета си към изкуствата. Защото майка ми е счетоводител, баща ми работи в строителството, другите ми баба и дядо са счетоводител и военен“, разказва Момчил.
Змеят-актьор в екипа на „Златната ябълка“
От 4 години Момчил е в екипа на първия български анимационен фентъзи сериал „Златната ябълка“, базиран върху българския фолклор. Той е един от десетките „змейове в облака“ (по името на студио „Змей“). Това са млади специалисти, които работят в най-големите световни анимационни студиа, и успоредно с това правят с много любов „Златната ябълка“, водени от патриотични подбуди. Екипът работи по съвременните стандарти на големите в жанра - Cartoon Network, Disney, DreamWorks, Pixar.
В екипа Момчил е поканен от режисьора Димитър Петров и продуцента Елена Рапунджиева като основен консултант на озвучаването и кастинг режисьор на гласовете. Всички гласове в анимацията вече са записани под ръководството на Момчил и режисьора на сериала, Димитър Петров. Той има финалната дума. Момчил озвучава и един от четиримата главни герои – кукера Влад.
„Липсата на такава оригинална продукция на анимация в България, при която да си оригиналният глас, а не дубльорът, е нещо, което много ми е липсвало. Вярно е, избиран съм от световни студиа, но там съм интерпретатор на оригинала. Докато в „Златната ябълка“ участвам в постановката на оригиналните гласове. Мотивира ме и вплитането на българския фолклор в една анимация, която след това да стане качествен посланик на българската култура. А фактът, че вече много чуждестранни компании проявяват желание за дистрибуция на сериала, показва, че сме на верен път“, доволен е Момчил.
„Озвучаването се прави на по-късен етап, но поради огромното ми желание да помагам в реализацията на проекта се включих още в предварителната подготовка – в търсенето на финансиране, в разпространението, в мениджмънта на целия процес“, казва Момчил. В момента се анимира пилотният епизод на сериала, но има месеци работа, докато се довърши. Макар работата му по озвучаването на първия епизод да е приключила, Момчил продължава да помага в търсенето на проекти, бюджетирането и за развитието на „Змей“ като студио за производство на анимация. За пилотния епизод на „Златната ябълка“ средствата са осигурени от краудфъндинг кампания в платформата Indiegogo. Освен от Indiegogo, финансирането е осигурено и от БНТ и лични средства.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш