Сестрата на Николета Лозанова също се пусна топлес

Рибари: Голяма приливна вълна, пазете се Курсовете на катамарана до "Св. Анастасия" са отменени

Регионалната комисия в НС отхвърли ветото на президента за къмпингуването

Стартира VII издание на театрални фестивал „Талантино“

Комисията за финансов надзор прати на ДАНС и прокуратурата доклад от проверката на „Еврохолд“

Младеж загина, а друг е в тежко състояние след катастрофа в Пловдивско

Цацаров за скандала с апартаментите: Произнасянето на КПКОНПИ не влияе върху проверките на прокуратурата

„Кимоно“ на Ким Кардашиян ядоса японците

Шофьор с 4,17 промила алкохол в кръвта шашна полицаи във Враца

Цвета Караянчева пред Съвета на федерацията на Русия: Никога не ще забравим, че за свободата на нашето Отечество загинаха хиляди руски бойци

Вижте какво реши Министерски съвет днес, 26 юни 2019 г.

Търновският театър представя на Царевец „Теменужката от Монмартър” на Калман

Премиерът инспектира ремонта на мостовете по магистрала „Тракия“ (ВИДЕО)

Момче се удави в река Росица 17-годишният младеж е от великотърновското село Ресен

Турция намали военната служба на шест месеца

Битка за 15 млрд. евро стои зад атаката срещу строителите 1000 машини ще бъдат паркирани на “Цариградско шосе” в София без да пречат на гражданите

Браншът излиза на мирен протест срещу опитите за дискридитиране на родните компании

Битка за огромна сума между 12 и 15 млрд. евро се крие зад атаките срещу българските строители. Това е сумата, която се очаква да бъде усвоена от сектора по различни проекти през следващия програмен период.
За да не случи това обаче върви дискредитация на бизнеса и поредица от необосновани нападки. “Няма фирма в Европа, която да не иска да участва в разпределението на баницата”, заяви председателят на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев.

Атаките срещу бранша не спряха, а отношението към нас може да се определи като “унищожително”, заяви той. Целта е да се дискеридитират българските компании или дори да бъдат ликвидирани преди старта на големите европроекти, като по този начин се защитават интересите на чужди компании, които искат да строят у нас.

Участвали сме с чужди фирми в консорциуми, партнирали сме си с тях и знаем, че както и досега пак ние ще свършим цялата работа, обясни Терзиев. И зададе риторичния въпрос “Коя външна строителна фирма докара у нас свои работници отвън?”. Терзиев даде за пример и редица проекти като изграждане на летището в София и това на мигастрала “Люлин”, в които чужди фирми печелиха търговете, но след това строителството бе изпълнено изцяло от родните компании като подизпълнители.

Чуждите фирми или ни продават своите референции за търговете и така утежняват цената, или участват само като консултанти и прибират разликата между платената на тях сума от възложителя и тази, която те от своя страна дават на български подизпълнители за свършване на работата, обясни и изпълнителният директор на Камарата на строителите инж. Мирослав Мазнев. Той припомни, че България е една от малкото страни в Източна Европа, която е запазила силен строителния си сектор. “Става въпрос за много пари – от там нататък може би моралът и скрупулите за някои хора изглежда по друг начин. Ние съжаляваме само за едно – че българи и още повече политици се подават на тази нотка и са склонни със своята изява, която цели преди всичко популизъм и събиране на гласове, да създаде негативна представа не само в България, а в Европа”, допълни инж. Мазнев.

Близо 30 са новите чужди фирми, които са вписани в професионалния регистър на строителите у нас през последната година, като сред тях има сериозни компании от Китай и дори Мексико, които имат интерес да печелят проекти у нас.

От Камарата на строителите подчертаха, че са обезпокоени от “безотговорното говорене”, тъй като то може да доведе до спиране на еврофондовете, които осигуряват 80% от заетостта в строителния сектор. Това граничи с национално предателство, категоричен бе инж. Терзиев.

Като отговор срещу атаките за дискредитирането им строителите утре излизат на мирен протест в София. По време на демонстрацията ще бъдат поставени над 1000 машини без обаче да се пречи на гражданите, увериха от Камарата. Техниката ще бъде паркирана в едно от платната, а другото ще бъде оставено свободно за движение. Протестът ще започне в 7 часа и ще продължи до 12 часа, като за него е избрана отсечката от “Цариградско шосе” от офиса на Камарата в близост до улица “Михаил Тенев” към изхода на София. От Камарата са инициирали и подписка в защита на сектора, към момента под нея са се подписали над 53 000 души. Тя ще бъде внесена в деловодството на Народното събрание. След това писма с уведомление, че това се е случило ще бъдат входирани в МС и президентството.

“Подкрепям българските строители. Заедно настояваме за едно и също – да докажем, че пътищата в България отговарят на техническите изисквания и не застрашават ничий живот”, заяви депутатът от БСП Елена Йончева след новината за протеста.

От Камарата на строителите в България настояват да се спре използването на строителния бранш за политически цели, да се преустанови корупцията, както и да се осигури плановост и предвидимост за сектора. Заради нападките фирмите вече са загубили милиони, но огромни са загубите и в човешки план, подчерта инж. Терзиев. Бизнесът иска да бъдат променени Закона за устройство на територията и Закона за обществените поръчки и да се въведе отговорност за всеки участник в строителния процес – инвеститор, проектант, надзор и изпълнител.

 

Мерки

Да се въведат референтни цени, настояват от сектора

Така ще се спре дъмпингът

0203_2_282021Да се въведат референтни цени, както е в други европейски страни, които да показват как се формира стойността на работата, на използваните материали и на труда, настояват от Камарата на строителите в България. В момента масово цените се формират като се вземат предвид тези, при които са спечелени търгове за подобни проекти преди пет години и се добави инфлацията. Това обаче не е работещ метод, подчерта изпълнителният директор на Камарата инж. Мирослав Мазнев. Липсват регламенти за всеки вид дейност, както и единни трудови норми за това кой вид работа какъв обем предполага и какво количество време за изпълнение, допълни той. Ако това се случи вече няма да говорим за дъмпингови цени или такива формирани “от въздуха”, обясни той.

 

Програма

Кадри изтичат и заради края на санирането

Николай Николов
Николай Николов

Спирането на Националната програма за енергийна ефективност ще е пагубна за сектора, тъй като подготвените екипи с опит ще избягат в чужбина и така допълнително ще се задълбочи огромния проблем с кадрите в бранша. Това заяви зам.-председателят на Камарата на строителите в България и председател на Областното представителство в Бургас Николай Николов. Той подчерта, че благодарение на програмата за саниране енергийно вече са обновени 1600 сгради,още 220 предстои да бъдат довършени, а за други 220 предстои обследване и евентуално сключване на договори. В Националната програма за саниране са участвали над 1000 компании и 70 000 работници. Едва 20 от сигналите за некоректно изпълнение са били основателни и тези сгради са били изпълнени от компании, които не са вписани в регистъра, стана ясно от думите му.

 

Сметки

Работниците ни взимат 17 пъти по-малко от швейцарските

Инж. Илиян Терзиев
Инж. Илиян Терзиев

Близо 17 пъти по-малко от швейцарските си колеги взимат българските строители. Това стана ясно от данни, изнесени от председателя на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев. У нас минималната часова ставка за работа е 3,73 евро. В същото време за 1 час в Швейцария получават 62 евро. В Белгия надницата за това време е 43,21 евро, а във Франция 38,05 евро (виж графиката на съседната страница). Разликата в заплащането е сред причините и за един от основните проблеми пред сектора – липсата на кадри.

В същото време най-ниски у нас са и средните цени за строителство на 1 км магистрала. У нас той се изгражда средно срещу 3,1 млн. евро, докато в Словакия например същото разстояние изградена автомагистрала струва 13,77 млн. евро.

 

Извън закона

От 20 000 фирми само 5100 са в регистъра

Инж. Мирослав Мазнев
Инж. Мирослав Мазнев

От общо 20 000 компании в строителния сектор едва 5100 са вписани в професионалния регистър на Камарата на строителите в България и работят изцяло по правилата и на светло. “Разбирате какъв е мащабът, върху който се упражнява строителна дейност с нерегламентирани структури, които не притежават съответните специалисти и квалификация и обектите, които се изпълняват от тях, много често са извън данъчното облагане и закони”, обясни изпълнителният директор на Камарата инж. Мирослав Мазнев.

“Сивият сектор при нас не може да бъде изследван така, както мерят по кофите колко цигари са с бандерол и колко не са. Затова статистиката е много относителна”, посочи още той. “Камарата не е панацея, но следи за фирмите – какъв състав имат, какви референции получават и как работят”, отбеляза той.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (11)

  1. тази крадлива ШАЙКА лъже като разпрана ! и по съвсем „национално-отговорен“ начин продължава да унищожава страната ни и малкото останали българи на територията…

  2. Ха-ха-ха!!!!!! Само като я чуя тази дума „саниране“ и ми иде да падна от смЕх!!! Познавам поне петнадесет мои приятели, на които им „санираха“ блоковете!!! И само двама са горе-долу доволни!!! Двама вече писаха жалби даже и до София, на единия уж отговориха, че „всичко ще оправят“, е, още си чака. Направо съм сигурен, че „НЕМА НИКАКВА ДАЛАВЕРКА“!!!!!!!

  3. Da idvat nai posle 4ujdi firmi 4e tazi klounada ni omruzna ve4e ..Strana sme na izmisleno minalo , urodlivo nastoqshte i nqkolko godini napred bude6te..A sled tova – BULGARISTAN..

  4. Взимането на заеми заробването ни се сервира като нещо хубаво.

  5. КАК САМО ЗАРЕВАХА ЗА ЕВРОПАРИТЕ! СТРОЙТЕЛЯТ НИКОЛОВ ДОБРЕ СИ Е СИНИРАЛ ГУШАТА ,ЧЕ ФАСАДАТА ЧАК МУ Е ОТЕКЛА !

  6. Що не се строят квартали с къщи извън пределите на градовете. Хората биха продали панелката, ако могат да се нанесат в хубава къща в красив млад квартал? Стига с тия бетонни блокове, вместо да ги санирате, започвайте да ги бутате. Ебати строителите сте, освен да вдигнете някъв блок по байтошова схема, друго не знаете.

  7. Само думата “усвояване” ги интересува тези господа! Най-сладко – европейските милиарди. А ние се къпем като настъпим плочка в ремонтирана София и умираме като караме по пътищата на България?!

  8. Поне един коментар в подкрепа на българските билдингери да имаше!? Показателно е!

  9. Другарю строител, жалвахме се до вашата камара за некачествено строителство на нашият блок излезе, че той не е ваш член и нищо не можете да направите. Да не говорим, че сме плащали и за така нареченият строителен надзор. Та мисълта ми е защо се СЪРДИТЕ като Ви критикуват?

  10. 300 метра участък , общо 4 платна, по две в всяка посока се строят 10 месеца за 7.5 милиона лева. Свикнали сме да гледаме как машините на строителите седят паркирани без работа, а няколко циганина се подпират на лопатите си.

  11. 1.5 км Граф Игнатиев, а може и да е по-малка отсечката. 26 милиона лева за бетонни павета. Къде в света сте виждали толкова скъпи бетонови павета?

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.