Представиха световно откритие: Добив на полиметали от минерали от Черно море

Арестуваха грък, пакетирал и продавал незаконно кафе на едро

Десислав Чуколов: АТАКА е категорично против сделката с американците за F-16

Кола блъсна диво прасе на пътя София-Варна край Търново Движението в района е затруднено

Евакуираха самолет на „Шереметиево“ заради странен мирис и задимяване в пилотската кабина Осем души са пострадали

Парламентът отхвърли предложението на БСП за отлагане на сделката за F-16 за 6 месеца

Теменужка Петкова извърши промени в ръководството на БЕХ Новият изпълнителен директор на енергийния холдинг е Жаклен Коен

Борисов подкара катер във Варна (ВИДЕО) Добре е, че икономиката тегли напред, за да можем да отделяме средства за модерна техника, заяви премиерът

Вулканът Етна се активизира

Парламентът удължи работното си време до приемане на точките, свързани със сделката за F-16

Министър Горанов: Имам доверие за всичко на директора на НАП, освен за информационната сигурност

Домашен арест и обвинение за рецидивист, крал халва Апашът е рекордьор са 20 криминални и съдебни регистрации

БСП настоява премиерът Борисов да присъства на дебатите за F-16

Велизар Енчев за определението „северномакедонци“: Те имат комплекси по отношение на своята измислена нация и история, която е на 90% присвоена от българската

Министър Ангелкова: Българският туризъм трябва да е национална кауза

Българи са духовни водачи на други народи Патриарх Йосиф II, извънбрачен син на цар Иван Шишман, дълги години е митрополит на Ефес - „градът на Света Богородица“

Ролята на видни българи в Киевска Рус и особено в Московското княжество е безспорна

В навечерието на Рождество Христово нека обърнем поглед към приноса на българската християнска култура за развитието на други народи. Делото на Кирил и Методий, спасено от България, творчеството на Климент Охридски, Наум, Йоан Екзарх, Константин Преславски и презвитер Козма, на св. патриарх Евтимий и неговите последователи прониква дълбоко в културата на редица християнски страни. И това е напълно логично предвид по-ранното и фундаментално включване на България в лоното на християнската цивилизация.

От края на ХІХ в. в славистиката, особено в руската, се налага понятието „Първо“, съответно, „Второ южнославянско влияние“. Огнище на това културно излъчване обаче е средновековна България и никой друг! Корените са в Плиска и Велики Преслав, в Охрид и Търново, в българските манастири на Света гора Атонска. Трябва да се отбележи и присъствието на българи в структурите на самата Константинополска/ Цариградска патриаршия, наричана по традиция „Вселенска“. Нерядко патриаршията изпраща в руските земи свои представители от български произход, предвид езиковата близост и старите традиции, възприети от тамошното духовенство и общество от България и българите. Ролята на видни българи в Киевска Рус, наследилите я средновековни държавици, и особено в набиращото сила през XIV-XV век Московско княжество, е безспорна. „Първото влияние“ през Х-ХІ век се илюстрира от използването на българските преводи на свещените книги, както и от личности като митрополит Михаил, първият духовен глава на Киев. „Официалната“ покръстителка на русите е Византия, но сред мисионерите, приобщили предците на днешните украинци, руси и беларуси към Христовата вяра, е имало българи – както от окупираните през 971 г. от Византия източни български земи, така и от населението в границите на самата империя.

Новата вълна на българското (“второ южнославянско“) влияние е особено силна в годините на османското завоевание. Както възкликват съвременниците, словото на Евтимий достига „…до Северния океан…“ Руската литература, изкуство, православна музика дължат много на наследството на България – „държавата на Духа“ по думите на акад. Дмитрий Лихачов. Творчеството и дейността на Евтимиевите събратя и последователи Киприан и Григорий Цамблак оставят неизличими следи в историята на руската църква, общество, литература… Ето кои са известните ни имена на руски архиереи от български произход:

Митрополит Михаил Българина: около 988- 992 г.
Митрополит Киприан Българина (от Търново): 1375-1406
Митрополит Григорий Цамблак (от Търново):1415-1419 г.
Митрополит Исидор (от Солун): 1436 – 1441 г..
Митрополит Григорий II Българина: 1458-1472 г.
Митрополит Йосиф Болгаринович: 1500-1501 г.
Архиепископ Нектарий (бивш охридски патриарх): владика на Вологда през 1613-1626 г.
Архиепископ Филотей (бивш охридски патриарх): владика на Смоленск през 1721-1725 г.

Българското духовно и културно влияние в Сърбия започва скоро след покръстването. Нещо повече, християнизацията на България през 864 г. е сред важните предпоставки сръбските князе да последват примера на св. княз Борис-Михаил. В сръбските земи отрано се налага българската азбука кирилица, а старобългарският език става официален за държавата и църквата. До 1219 г., когато е създадена сръбската автокефална църква, земите на средновековните сърби са в пределите на Охридската архиепископия „… на цяла България…“ Те отново са в диоцеза на Охрид след завладяването на Сърбия от османските турци. При възстановяването на Печката патриаршия през 1557 г. в нея са включени и няколко български епархии (Ниш, Скопие, Кюстендил и Самоков), а нейният духовен глава е наричан „патриарх на българи и сърби“.

Олицетворение на българското участие в духовния живот и културното развитие на Сърбия са Ефрем и още няколко патриарси, Ромил Видински, Григорий Цамблак, Константин Костенечки, Владислав Граматик, Димитър Кантакузин… Ето имената на духовните водачи на сръбската църква, чийто център е в Печ (дн. в Косово), които имат български произход или най-малкото са свързани с нашите земи:

Архиепископ, от 1346 г. пръв сръбски патриарх ЙоаникийI: 1338 – 1354 г.
Патриарх Сава ІV (от Тетово): 1354-1375 г.
Патриарх Ефрем (“от Търновската страна“) – двукратно: 1375-1380, 1389-1391/1392 г.
Патриарх Спиридон (от Ниш или Мелник): 1380-1389 г.
Патриарх Максим (от Скопие): 1656-1674 г.
Патриарх Калиник І (от Скопие): 1691-1710 г.
Патриарх Атанасий I (от Скопие): 1711-1712 г.
Патриарх Атанасий II (от Скопие): 1747-1752 г.
Патриарх Гаврил III Николин (от Ниш):1752 г.

Никодим Тисмански (румънска икона)
Никодим Тисмански (румънска икона)

Влахия и Молдова в продължение на векове влизат в отвъд дунавските земи на средновековна България. Двете княжества възникват през ХIV век на базата на местната провинциална власт. Българският език е не само официален и църковен, но и масово говорим до ХVII-XVIII век. Поели по самостоятелен път, княжествата продължават да следват старите български традиции. Ще посочим имената на българите, митрополити на Молдова, Дамян (1437- 1447) и Теоктист (1453-1478) г. Една от най-заслужилите личности в средновековна Влахия е прочутият в онази епоха монах Никодим Тисмански – македонски българин, създал първите големи манастири в северната ни съседка, съвременник и последовател на патриарх Евтимий. На свой ред Григорий Цамблак, който за известно време бил игумен на манастира „Нямц“, е тачен като създател на средновековната молдавска литература.

От IХ до ХI век албанците живеят на територията на България. „Арбанашката земя“ отново влиза в българските предели при цар Иван Асен II, а през ХIV век княжеството Авлона (дн. Вльора) е управлявана от деспот Йоан Асен, брат на цар Иван Александър. По същото време по онези места пребивава св. Ромил Видински, който по-късно изгражда ново средище в пределите на Сърбия. Родом от Драч е св. Йоан Кукузел, прочутият „ангелогласен“ певец и реформатор на православната музика. Традиционно албанските земи са в състава на българската Охридска архиепископия.

Не на последно място, не е за подценяване ролята на видни българи във Византия и нейната църква. В продължение на векове в пределите на империята живее българско население, останало извън границите на българската държава. В „собствената“ в тесния смисъл на думата византийска култура се проявяват изтъкнати фигури от българско потекло: Светите братя Кирил и Методий и най-видните им ученици, Йоан Кукузел и др. Монаси българи заемат високи позиции в Константинополската патриаршия и нейните митрополитски катедри. Най-ярко обаче се откроява патриарх Йосиф II (1416-1439), извънбрачен син на цар Иван Шишман, монах на Атон, дълги години митрополит на Ефес – „градът на Света Богородица“. Патриарх Йосиф е духовният глава на православието при опитите за сключване на църковен съюз (уния) с Римската църква, която да обедини християните срещу гибелната османска заплаха. Неговото участие във Фераро-Флорентинския събор през 1437-1439 г. го представя като една от най-ярките фигури на християнския свят през XV век. Йосиф умира във Флоренция малко преди края на събора, а гробът му е в църквата „Санта Мария Новелла“. Нека изброим костантинополските патриарси, българи по произход или свързани с нашите земи:

Патриарх Никита I (български славянин): 766-780 г.
Патриарх Йоан ХІІ Козма (от Созопол): 1294-1301 г.
Митрополит Теодосий (от Горенци/Корисос, Костурско), духовен глава на Трапезундската империя: 1370- 1388 г.
Патриарх Йосиф II (от Търново): 1416-1439 г.
Патриарх Митрофан ІІІ: 1565 г.
Патриарх Кирил ІІІ Спанос (митрополит на Търново): 1651 г.
Герасим ІІ (митрополит на Търново): 1673-1674 г.
Патриарх Партений ІV (митрополит на Търново): петкратно в периода 1657-1685 г.
Патриарх Константий (митрополит на Търново): двукратно през 1834-1835 и 1859 г.

Митрополитите Михаил и Киприан в средновековна Русия, патриарх Ефрем в Сърбия, монахът Никодим Тисмански във Влахия, митрополит Теоктист в Молдова са тачени като национални светци. Григорий Цамблак има уникалното качество да бъде представител на няколко национални литератури от онази епоха – българската, византийската, сръбската, молдавската, староруската (по-късните руска, украинска и белоруска), литовската… Необходимо ли е да привеждаме още примери за приноса на България и българите в историята на християнски свят? Въпросът е риторичен, главното е историческата памет – нашата и на други християнски страни и народи.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Кой и кога позволи сърбите да имат свое "княжество" каза:

    Свалям Ви шапка този път!
    Лаконично и описателно! Браво!
    И се извинявам за критиката, но …
    Не бива да криввате от истината, само защото няма да се възприеме „както трябва“ от „обществото“!
    Както се изразявате „Патриарх Евтимий“ …
    Евтимий НИКОГА НЕ Е БИЛ БЪЛГАРСКИ ПАТРИАРХ!!!
    Н И К О Г А !!!
    По това време не може и няма как да се СВИКА ВСЕНАРОДЕН СЪБОР ЗА ИЗБОР НА ПАТРИАРХ на българската църква! Причините са елементарни – НЯМА БЪЛГАРСКА ДЪРЖАВА!
    Видинското царство дори НЕ Е ПРАВОСЛАВНО ( в смисъл „подчинено“ на Константинопол), а е УНИАТСКО – ДИРЕКТНО ПОДЧИНЕНО НА ПАПАТА в Рим!
    Добротица в Добруджа СЪЩО Е УНИАТ!
    В Търново Евтимий е ИСИХАСТ и почти се е самоотлъчил от православната църква (извинявам се за израза, но на практика е самоизолирал църквата).
    Патриарх В СМИСЪЛ БАЩИЦА на търновци го САМОНАРИЧАТ ТЪРНОВЦИ И НИКОЙ ДРУГ!
    Втората ми критика е за Фераро-Флорентийския събор.
    СЛЕД ТОЗИ СЪБОР ВСИЧКИ ПРАВОСЛАВНИ ЦЪРКВИ ПО СВЕТА СА ОБЕДИНЕНИ ПОД СКИПТЪРА НА ПАПАТА И СТАВАТ УНИАТСКИ!!!
    В С И Ч К И !!!
    Дори Русия изпраща представители НА ТОЗИ ВСЕЛЕНСКИ СЪБОР! И тези представители ПОДПИСВАТ СЪГЛАСИЕ ЗА УНИАТСКАТА СЪЩНОСТ на руската православна църква!
    Естествено след завръщането си в Русия и СЛЕД ПАДАНЕТО НА КОНСТАНТИНОПОЛ ПОД ОСМАНСКА ВЛАСТ – Русия изпраща представителите си на Соловецките острови и „забравя“ за подписаните от нея задължения!
    До ден днешен Русия казва: „Няма такова нещо! Покажете, че сме подписали!“
    След като Ватиканът ПОКАЗА ПОДПИСИТЕ НА ВСИЧКИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ПРАВОСЛАВНИТЕ ЦЪРКВИ (1974 г.) Руската православна църква излезе с „трактовката“: „Нашите пратеници СА НЯМАЛИ ПРАВОМОЩИЯТА ДА ПОДПИСВАТ КАКВОТО И ДА Е!“
    Ето този Фераро-Флорентински събор е причината Българската Църква да се третира като униатска. В западните части на България да се засили папското влияние! И в крайна сметка да се стигне до ЧИПРОВСКОТО ВЪСТАНИЕ на УНИАТИТЕ И КАТОЛИЦИТЕ срещу османското владичество!
    Както и да е – Ваша воля – Казвайте каквото искате!
    И на края – интересна е ИСТОРИЯТА НА МОСКВА! (Това е и специална книга, одобрявана, редактирана и т.н. преди да излезе)
    За да има ТРЕТИ РИМ, както се самонаричат руснаците – би трябвало да се повтори едно към едно нещата случвали се в Рим, за да се стигне до „Първи Рим“.
    А едно от нещата е „братоубийство“. (В смисъл Ромул убива Рем).
    Та ето как в Москва се „доказва“, че има „братоубийство“ при създаването ѝ:
    Руска орда отива на гости при БОЛЯРИНА ОТ ВОЛЖСКА БЪЛГАРИЯ със звучното име КУЧКО! (Няма руснак, който да знае какво е това КУЧЕ – всички в Русия казват ПЕС)
    Именията на Кучко са огромни и обширни, а сградите му са се намирали там където в момента е Кремъл. Благоденстващ край с изобилие от жито и плодове. През нощта руската „приятелска“ орда (братушки) ИЗБИВА ЦЯЛОТО СЕМЕЙСТВО НА Кучко, заедно със слугите му! И след това се САМОПРОВЪЗГЛАСЯВА ЗА СОБСТВЕНИК НА ИМЕНИЕТО МУ!
    Ето така самите руснаци признават за УБИЙСТВО НА „брат“ ОТ ВОЛЖСКА БЪЛГАРИЯ!
    Но това е друга тема и тя е свързана най-вече с обикновеното въпросче – след като братът на Аспарух – Бат(и) Баян удържа на хазарите в продължение на 5 години и след това се „изтегля“ на север и основава Волжска България – ПОДДЪРЖАЛИ ЛИ СА ВРЪЗКИ Дунавска България и Волжска България? Какви и колко? (Все пак има писмени данни, макар и от арабски източници, че КРУМ СТРАШНИ ИЗПРАЩА ДЪЩЕРЯ СИ ЗА СЪПРУГА НА ХАНА НА ВОЛЖСКА БЪЛГАРИЯ!)
    Но пак казвам – друга бира и друга история.
    Още един път – свалям шапка за баписаното от Вас!

  2. не е необходимо да си историк,за да осъзнаеш,че това са пълни глупости и измишльотини.никакъв историзъм,доста неграмотно нахвърляни личности и събития…голяма част от тях никога не съществували реално и не случили се такива…сърбоманско писание!

  3. а какво ще каже рофесорът за казусите:
    1. България е завладяна от турците, предвождани от племенника на цар иван шишман – баязид йълдъръм;
    2. националният герой на албания – скендербег всъщност е иван и е братовчед на фружин от видинското царство;
    3. мустафа кемал /ататюрк/ – създател на турската република, произхожда от семейство на български помаци от с. голо бърдо /в южна албания/;

  4. Да бе да, в областа
    на иэрасните л@йна
    Коги Борисов уста отвори..
    сите други кенефи эатвори

  5. kakvo napraviha Kiril iMETODİ…prodadoha Bılgariya na Vizantiya…zaşto izbiha Bogomilite i Pavlikenite a po kısno KATARİTE…NE İSKAHA DA SE POKLONET NA EVRİYSKİYAT BOG…SRAVNETE KAKVO DADOHA EVREYSKİTE religiyi Hristiyanstvo, İslama…zat URAL i İran prez tsala poznata istoriya ot BLİZO 7000 GODİNİ NEMA NİTO EDNA RELİGİOZNA VOYNA…ŞAMANİZAM E NAY STARATA RELİGİYA 65 000 GODİNİ UÇİ HORATA DA UVAJAVAR LİVOTA…NİKOY NE MOJE DA UBİVA poveçe ot neophodimota hrana…ne mojeş da vlizaj v reka ili ezerro neobhodimoto vzemaj sıs sıd i se miyeş ili perej navın…Evreyskite religi ni pravet vragove i uniştojiteli … a RUSKO – MONGOLSKİ BRATE ne obiçat nikogo osven sebesi…i to za 2 şişeta votka…koyato pri RETIR UŞ VELİKİ E STRUVALA KOLKOTO EDİ JREBETS…togava zapoçva ZAVOEVATELNATA POLİTİ 3 KANÇETA VOTKA AKO STANEŞ VONİK-PALAÇ POLU PİYAN 100 SREŞTO 10…SLAVENSKO VELİÇİYE SPİRTNO-HRİSTİYANSKO-TSARSTV0.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.