Вижте какво реши Министерски съвет днес, 27 март 2019 г.

Снимка: Архив

Министерският съвет одобри националните програми за развитие на образованието

за 2019 година

Правителството одобри 17 национални програми за развитие на образованието през 2019 година, които ще осигурят допълнително финансиране на политики и мерки за равен достъп до качествено образование. За изпълнение на програмите в държавния бюджет са осигурени 76 000 000 лева.

Четири от програмите са изцяло нови: „Заедно в грижата за ученика“, „Мотивирани учители“, „ИТ бизнесът преподава“, „Иновации в действие“. В други програми модулите са разширени и насочени към финансиране и на нови дейности – НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ и НП „Успяваме заедно“. По нова програма ще се подпомагат общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация.

Новата програма „ИТ бизнесът преподава‘, с бюджет от 1 000 000 лева предвижда изграждане на връзка с ИТ бизнеса и включва три модула. Чрез програмата ще се създадат условия за партньорство между ИТ бизнеса и училищата, в рамките на което представители на технологични фирми ще организират семинари за учениците от 1. до 10. клас. Предвижда се в гимназиалната степен представители на бизнеса да преподават

съвместно с учителите, както и да се даде възможност на учителите да опреснят и надградят знанията си чрез краткосрочни стажове и участие в проекти на ИТ фирми.

Повече средства се предвидени по НП „Ученически олимпиади и състезания“ за подготовка на децата и за провеждане на състезания - 3 200 000 лева. Програмата ще позволи вече и преподаватели от висшите училища и БАН, както и други специалисти да бъдат привличани за подготовка на учениците. Ще се финансира и ново национално състезание по финансова математика.

Националната програма „Иновации в действие“ с бюджет от 1 572 600 лв. се създава, за да обменят училищата иновативни практики на място. Планира се да се включат до 580 училища. Програмата ще подпомага партньорство между две иновативни училища, както и между иновативно с неиновативно. Ще се финансира и популяризиране на иновациите чрез уебсайт на иновативните училища.

Национална програма „Мотивирани учители“, с бюджет от 1 700 000 лева, е насо­чена към кадрово осигуряване с педагогически специалисти по математика, физика и астрономия, информатика и информационни технологии на училища в райони със специфични условия. Програмата ще предлага и въвеждащо основно обучение за придобиване на квалификация „учител“ по същите предмети, както и обучение за придобиване на допълнителна квалификация „учител по математика“, „учител по физика и астрономия“, „учител по информатика“, „учител по природни науки в основната степен на образованието“, „учител по информационни технологии“, „учител по чужд език“ и „учител по религия“.

Обучения за учители от направление „Компютърно моделиране“ са планирани и в национална програма „Обучение за ИТ кариера“. Новост е възможността за удостоверяване на професионални знания, умения и компетентности на професия „Приложен програмист“.

Увеличен е бюджетът на НП „ИКТ“, като чрез нея ще продължи осигуряването на съвременни информационни и комуникационни технологии. Училищата ще могат да кандидатстват за закупуване на интерактивно мултимедийно оборудване или иновативен хардуер за институциите от системата на предучилищното образование, за внедряване на образователни електронни ресурси, електронни платформи, електронен дневник, както и за изграждане/доизграждане на Wi Fi мрежи.

Програмата „Заедно в грижата за ученика“ е свързана със системно проследяване на личните постижения на учениците, чрез успеха им по всички предмети.

По програмата за десегрегация ще се съфинансират общински проекти за подобряване на условията за достъп до качествено образование на деца и ученици - транспортни разходи, работа с родители и други дейности, предложени от общините. Ще се финансира и осигуряването на учебни пособия и материали и включването на образователни медиатори.

Увеличен е обхватът и бюджетът на модул „Културните институции като образователна среда“ по програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ - от 100 000 лева на 250 000 лева. Освен в музеи, училищата ще могат да провеждат уроци в художествени галерии. Учениците ще могат да посещават театрални и музикални постановки.

За Центровете за специална образователна подкрепа са предвидени 1 600 000 лева за закупуване на специализирани уреди, дидактически средства, за терапевтична и рехабилитационна дейност на децата.

Детските градини ще имат възможност да кандидатстват по програма „Успяваме заедно“ за изграждане на подкрепяща, интерактивна среда, за работа със семейната общност и др.

По програма „Заедно за всяко дете“ са предвидени средства за проекти, свързани с обмяна на добри практики в работата с родители по Механизма за обхват на деца и ученици.

Ще продължи финансирането по останалите национални програми, действали предишни години - „Система за национално стандартизирано външно оценяване“, „Роден език и култура зад граница“, „Без свободен час“, „Създаване на достъпна архитектурна среда“, „Квалификация“ и „Оптимизация на вътрешната структура на персонала“.

Две нови защитени зони са определени в Рила

Министерският съвет взе решение за определяне на две нови защитени зони в Рила – за опазване на дивите птици - с код BG BG0002129 Рила буфер и за природните местообитания и дивата флора и фауна - с код BG0000636 Ниска Рила.

С приемането на новите защитени зони в района на Рила България изпълни поетите ангажименти в изпълнение на решение на Съда на ЕС по дело С-97/17, както и на запитвания от страна ГД „Околна среда“ към ЕК по отношение на отстраняване на недостатъчности в мрежата Натура 2000 по Директивата за местообитанията за видовете кафява мечка и главоч.

Определени са председател и зам.- председател на Националното бюро за правна помощ

Правителството определи Елена Чернева за председател на Националното бюро за правна помощ (НБПП) и Наталия Илиева за неин заместник.

Елена Чернева е завършила Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „Право“ и е вписана като адвокат в Софийска адвокатска колегия, като упражнява правата си до месец април 2012 г. С РМС № 264/2012 г. е определена за председател на НБПП, като през 2015 г. е преназначена на същата длъжност.

През изтеклия четиригодишен период като председател Елена Чернева реализира множество инициативи, които доведоха до подобряване на цялостната система за правна помощ, като тя стана по-достъпна за социално слабите граждани.

Наталия Илиева е завършила Юридическия факултет на Университета за национално и световно стопанство, специалност „Право“. Вписана е като адвокат в Софийската адвокатска колегия през 1999 г. и упражнява правата си до настоящия момент. Като дългогодишен адвокат се занимава с проблемите на правната помощ.

Одобрен е годишният доклад за изпълнението на Единната национална стратегия за повишаване на събираемостта на приходите

Правителството одобри доклада за изпълнените мерки и дейности през 2018 г. при прилагането на Единната национална стратегия за повишаване на събираемостта на приходите, справяне със сенчестата икономика и намаляване на разходите за спазване на законодателството 2015-2017 година.

Това е четвъртият поред и заключителен доклад за отчитане на изпълнението на Стратегията, за която Министерството на финансите е отговорната институция за непосредствения контрол по изпълнението и Плана за действие към нея. В рамките на тази отговорност със заповед на министъра на финансите е създадена Група за наблюдение на изпълнението на стратегията, която включва представители на Министерството на финансите, Националната агенция за приходите, Агенция „Митници“, Държавна агенция „Национална сигурност“, Върховната касационна прокуратура и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.

Докладът съдържа информация за напредъка по изпълнението на мерките, представени в Плана за действие към Стратегията за периода 1 януари - 31 декември 2018 г., като отчетът по изпълнението на всички мерки от Плана е представен в табличен вид. В три отделни части на доклада е разгледан напредъкът по постигането на формулираните в Единната национална стретегия 2015 - 2017 г. стратегически цели: 1. Справяне със сенчестата икономика; 2. Повишаване на събираемостта на приходите; 3. Намаляване на разходите за спазване на законодателството. Представени са резултатите от изпълнението на основните мерки. Изведени са по-подробно онези мерки, резултатите от които имат ключова роля за постигнатия напредък в подобряването на събираемостта на приходите, намаляване размера на сенчестата икономика и на разходите за спазване на законодателството.

Докладът съдържа и кратко представяне на информацията относно изпълнението на данъчните приходи през 2018 година и на данъчно-осигурителните приходи през периода 2015-2018 година. Изнесените в тази част данни показват ефективността на предприетите законови и административни мерки за повишаване на събираемостта на данъците и увеличаване на бюджетните приходи. Отчетната информация в доклада обхваща и мерки, адресиращи направените от Съвета на Европейския съюз специфични препоръки към България през последните няколко години.

Докладът ще бъде публикуван на интернет страницата на МФ на български и английски език в рубриката „Данъчната политика в цифри“.

Приет е окончателният отчет за изпълнението на третия план за действие за намаляване на aдминистративната тежест

Правителството прие окончателен отчет към 31.12.2018 г. за изпълнението на третия план за действие за намаляване на административната тежест за бизнеса с 30 на сто от избрано законодателство.

От началото на изпълнението на трите плана през април 2010 г. до края на 2018 г. са изпълнени 384 (89%) от общо 432 мерки. Изменени са 159 нормативни акта. Променени и отменени са 334 задължения за информиране, което представлява 95% от планираните 353. В резултат на това административната тежест за бизнеса е намаляла с 461.5 млн. лева годишно, което представлява 96% от планираното намаление с 482.6 млн. Неизпълнените мерки са 48, т.е. 11% от всички мерки. Отговорните институции са поели ангажимент за тяхното изпълнение до 31.12.2019 г.

Сред най-важните изпълнени мерки по трите плана от началото на тяхното изпълнение до края на 2018 г. са: стартирането на Електронния регистър на болничните листове; създаването на възможност за подаване на различни документи по електронен път в Националната агенция за приходите, разработването на електронни услуги, позволяващи обмен на информация по служебен път между Национална агенция за приходите и други държавни институции за наличие или липса на данъчни задължения и актуално състояние на трудовите договори и др.

Предстои изпълнението на една от най-важните мерки в третия план за действие, а именно: изграждането на единна информационна система между Националния статистически институт, Националната агенция за приходите и Агенцията по вписванията, даваща възможност еднократно попълнената информация в електронния документ, подаден в НСИ, автоматично да послужи и за целите по публикуването на годишния финансов отчет, подлежащ на обявяване в Търговския регистър. Тази мярка ще доведе до намаляване на административната тежест за бизнеса с над 9 млн. лева годишно.

Правителството прие промени в такси за ползване на води

Правителството прие промени в Тарифата за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване и в Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

С промени в Тарифата за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване се въвежда такса за водовземане от подземни води за производство на електроенергия от ВЕЦ. Причината за промяната е, че в обхвата на действащата нормативна уредба не е включена формула за определяне на такса за водовземане от подземни води за производство на електроенергия от ВЕЦ, а само за такава за водовземане от повърхностни води. Размерът на таксата за водовземане от подземни води ще е същият като този за повърхностни.

С промени в Тарифата за таксите, които се събират в системата на МОСВ, се определя размер на таксата за подаване на заявление от собствениците на водовземни съоръжения за подземни води, които не са вписани в регистъра. Ползвателите на такива съоръжения ще могат да подадат заявления за регистрация в срок до 2 години срещу еднократна такса в размер на 250 лв.

Изменя се Тарифата за таксите, събирани от Държавна комисия по стоковите борси и тържищата

Правителството прие изменение на Тарифата за таксите, събирани от Държавна комисия по стоковите борси и тържищата.

С промяната се цели привеждане на Тарифата в съответствие с изискванията на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, както и облекчаване на административната тежест върху бизнеса.

Постановлението ще важи по-конкретно върху подконтролните субекти на Държавна комисия по стоковите борси и тържищата - стокови борси, стокови тържища, пазари на производители, самостоятелни обекти /складове/ и брокери.

Правителството се разпореди с имоти

С правителствено решение статутът на имоти, управлявани от Министерство на отбраната, се променя от публична в частна държавна собственост. За ведомството и Българската армия необходимостта от ползването на имотите - публична държавна собственост е отпаднала, а като имоти - частна държавна собственост, с тях могат да се извършват разпоредителни действия, съгласно Закона за държавна собственост /ЗДС/ и Правилника за прилагане на ЗДС. Обектите със сменен статут са поземлени имоти, и се намират в район „Красна поляна“ в гр. София.

Съгласно друго решение на Министерския съвет, се разрешава продажбата на недвижими имоти - частна държавна собственост, които са предоставени за управление на Министерството на отбраната и са с отпаднала необходимост от ползване. Първият имот се намира в местността „Тръстен имот“ в гр. Петрич и представлява незастроен терен. Вторият имот се намира в местността „Червенка“ в гр. Черноморец и представлява поземлен имот , заедно с разположените в него 20 сгради.

В полза на община Враца се учредява право на строеж върху имоти - публична държавна собственост за реализирането на проект

„Интегриран проект за воден цикъл на град Враца“, финансиран по Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г. Със същото правителствено решение се учредява и право на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, също в полза на община Враца, върху части от имоти - публична държавна собственост за обект „Реконструкция на съществуващ азбестоциментов захранващ водопровод от язовир „Среченска бара“ до град Враца“. Имотите се намират на територията на областите Монтана и Враца.

Терен с площ 1 100 кв. м в местността „Плочите“ в с. Бяла, област Сливен, се обявява за частна държавна собственост и преминава в управление на областния управител съгласно Закона за държавната собственост. Досега имотът е бил собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“ и е ползван за нуждите на Областно пътно управление - Сливен. Отнема се поради отпаднала за ведомството необходимост. С преминаването му в управление на областната управа в Сливен, областният управител ще може да извършва разпоредителни действия с него.

Висшият съдебен съвет получава за управление част от имот на ул. „Черковна“ № 90 в гр. София, ползван досега от Държавната комисия по сигурността на информацията. Частта, преминаваща в управление на ВСС, включва поземления имот с площ 8 021 кв. м. заедно с построените в него 4 сгради с обща застроена площ 3 075 кв. м. Останалата част от имота, съгласно РМС № 162/2011 година, вече е в управление на ВСС. Предоставянето в управление на ВСС на имота и на сградите, построени в него, ще обезпечи нуждата от осигуряване на подходящ сграден фонд за работата на органите на съдебната власт в София.

Закрива се почетното консулство на Швеция във Варна

Министерски съвет даде съгласие за прекратяване на функциите на почетния консул на Швеция Константин Дараданов и за закриване на ръководеното от него консулство във Варна след изтичането на неговия мандат на 1 април 2019 г. въз основа на получено уведомление от шведката страна.

По искане на шведската страна след тази дата консулския окръг на почетния генерален консул на Швеция в София Зоя Паунова и на ръководеното от нея консулство ще покрива цялата територия на България.

Зоя Паунова е почетен консул на Кралство Швеция от юни 2017 г. и се ползва с голямо доверие от шведската страна в желанието си за поддържане на активен двустранен диалог и задълбочаване на търговско-икономическите отношения между двете страни.

За ратификация е предложено техническото споразумение към споразумението между България, Хърватия, Унгария и Австрия относно нарушенията на правилата за движение по пътищата

Правителството предлага на Народното събрание да ратифицира Административното и техническо споразумение към Споразумението между България, Хърватия, Унгария и Австрия относно улесняване на трансграничното изпълнение на финансови санкции във връзка с нарушения на правилата за движение по пътищата, подписано на 5 май 2015 г. в Санкт Пьолтен, Австрия.

Целта на основното споразумение, което е в сила за България от 2013г., е да се обезпечи възможността за практическото изпълнение на взаимното изпълнение на финансови санкции за пътни нарушения, извършени в държава, различна от държавата на регистрацията. Основното споразумение надгражда разпоредби на европейско законодателство - Директива 2015/413/ЕС за улесняване на трансграничния обмен на информация относно пътнотранспортни нарушения, свързани с безопасността по пътищата и Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета от 24 февруари 2005 г. относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции.

Споразумението разширява възможностите за сътрудничество извън информационния обмен предвиден в Директивата, като предвижда изпълнение на санкциите, което допринася за предотвратяване избягването на санкции за пътни нарушения и гарантира бърза процедура, като съдържа достатъчно гаранции за защита правата на водачите. Основно предимство на споразумението е възможността паричната сума, получена от изпълнението на решението, да се събира в полза на изпълняващата държава.

Административното и техническо споразумение за прилагане на основното споразумение е изработено с цел осигуряване техническото прилагане на основното споразумение. То предвижда минималния набор от лични данни, които ще бъдат предмет на информационен обмен по смисъла на основното споразумение. Посочен е техническият избор на система и връзка, чрез които ще се реализира обмена на информация, дефинирани са националните точки за контакт, както и комуникационните канали. Включени са разпоредби за защита на личните данни, както и набелязване на бъдещите стъпки за изготвяне на наръчник, съдържащ техническия набор от приложения.

България дава 3,5 млн. лв. в помощ на страни от Западните Балкани, Източна Европа и Кавказ

България отпуска 3 485 028 млн. лв. безвъзмездна помощ на страни от Западните Балкани, Източна Европа и Кавказ за финансиране на проекти за развитие на образованието, науката, културата, социалната интеграция и гражданското общество. Правителството съгласие Министерството на външните работи да сключи съответните споразумения за предоставяне на средствата.

Одобрени са общо 42 проекта от 9 страни: Република Сърбия, Република Северна Македония, Босна и Херцеговина, Косово, Република Албания, Република Молдова, Украйна, Република Армения и Грузия. Сред тях са проект за подпомагане на образованието в Босилеград, Република Сърбия, на стойност 35 000 лв., проект за укрепване на европейското измерение в образованието в Сърбия на стойност 45 000 лв. 180 000 лв. ще бъдат отпуснати за подобряване на инфраструктурата на комплекса Нешков връх в сръбската община Димитровград.

В Република Северна Македония ще бъдат финансирани общо 10 проекта, сред които проект за научни подводни и археоложки изследвания на Охридското езеро на стойност 48 895 лв., проект за реконструкция на мостове в град Струга и района на обща стойност 200 000 лв., както и проекти за подобряване на диалога между медиите от Република Северна Македония и Република България, проекти за развитие на културата, образованието и гражданското общество.

В Босна и Херцоговина ще бъдат финансирани дейности за подобряване условията на обучение в детски градини и училища, в Косово - за подобряване условията на образованието, в Република Албания - за подобряване на пътната инфраструктура. В Република Молдова за финансиране са одобрени 3 проекта, които ще бъдат реализирани в град Тараклия. Сред тях 190 349 лв. ще бъдат отпуснати за ремонт на инфекциозното отделение в районната болница. Проектите в Украйна, Република Армения и Грузия са насочени към развитие на образованието и гражданското общество.

Средствата по финансиране на проектите са от бюджета на Министерството на външните работи за 2019 г., предназначени за официална помощ за развитие и хуманитарна помощ. Изборът на проектите, извършен заедно със страните-бенефициенти, е в съответствие със задачите на българската външна политика, сред които са укрепване европейската перспектива на държавите от Западните Балкани, стимулиране социално-икономическото развитие на страните-партньори.

МРРБ ще си сътрудничи с Международната банка за възстановяване и развитие

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще си сътрудничи с Международната банка за възстановяване и развитие при изпълнението на политиката за регионално развитие в България и подготовката за програмиране на следващия програмен период 2021-2027 г. За целта Министерският съвет одобри проект на Споразумение между двете институции за оказване на консултантска помощ в подготовката за следващия програмен период и упълномощи министъра на регионалното развитие и благоустройството да го подпише. Предвижда се консултантската помощ да продължи до края на месец декември 2020 година.

Международната банка за възстановяване и развитие ще направи анализ на структурата и функционирането на основните звена, отговорни за изпълнението на регионалната политика. Под внимание ще бъдат взети предизвикателствата пред нея предвид механизмите за финансиране на инвестиции в териториалното развитие след 2020 г.

Консултантската помощ, която Международната банка за възстановяване и развитие ще окаже на МРРБ съгласно проекта на Споразумение, е на стойност 1 913 000 лева и ще бъде осигурена по Приоритетна ос 8 „Техническа помощ“ по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.

Резултатите от реализиране на Споразумението ще спомогнат както за изпълнението на Националната стратегия за регионално развитие у нас за периода 2012-2022, така и за подготовката на новия национален документ за стратегическо и териториално планиране за периода 2021-2030 г.

Одобрени са резултатите от първата сесия на българо-египетската междуправителствена

Смесена комисия за икономическо сътрудничество

Правителството одобри резултатите и утвърди Протокола от първата сесия на българо-египетската междуправителствена Смесена комисия за икономическо сътрудничество. Заседанието се проведе от 31 януари до 1 февруари в София.

Двете страни обсъдиха текущото състояние на двустранните икономически отношения и набелязаха стъпки за тяхното задълбочаване. В рамките на сесията бе подписан Меморандум за разбирателство за научно-техническо сътрудничество между Селскостопанската академия на България и Селскостопанския изследователски център на Египет.

Бяха обсъдени перспективите и възможностите за сътрудничеството в областта на търговията, енергетиката, транспорта, информационните технологии и съобщенията, земеделието, храните и горите, туризма, здравеопазването, образованието, науката и културата.

Одобрени са резултатите от българското участие в проведени заседания на Съвета на ЕС

Правителството одобри резултатите от българското участие в заседанието на Съвета на ЕС „Транспорт, телекомуникации и енергетика“, част „Енергетика“, проведено на 4-ти март в Брюксел. Министрите дебатираха енергийните аспекти от съобщението „Чиста планета за всички“. Дискусията бе съсредоточена върху въпроси, свързани с необходимостта от структурни реформи, ролята на новите технологии и възможните подходи за социално справедлив преход. Румънското Председателство представи информация, свързана с постигнатото споразумение с Европейския парламент по предложението за изменение на Директивата относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ. Министрите бяха запознати и с доклад относно дискусиите по предложението за Механизъм за свързване на Европа. В дневния ред на заседанието бе разгледано и предложение за Регламент за етикетиране на автомобилните гуми по отношение на горивната им ефективност.

Заседание на Съвет „Правосъдие и вътрешни работи“, част „Вътрешни работи“ се проведе на 7 март в Брюксел. Дискутирани бяха реформата на Общата европейска система за убежище, външното измерение на миграцията, борбата с тероризма и бъдещето на политиките в областта на вътрешните работи.

Редовното заседание на Съвета на ЕС по конкурентоспособност се проведе на 18 и 19 февруари в Брюксел. Обсъдени бяха темите за въздействието на изкуствения интелект върху европейската индустрия и за европейския семестър като инструмент за координация на икономическите политики. Министрите поставиха и акцент върху запазването на лидерската роля на ЕС в климатичните дейности. В частта „Научни изследвания“ Председателството представи доклад за напредъка относно Специфичната програма за изпълнение на Рамковата програма за научни изследвания и иновации 2021-2027 г. „Хоризонт Европа“.

Съветът по конкурентоспособност на ЕС предстои да заседава неформално в частта му за „Научни изследвания“ в периода 02-03 април в Букурещ. По време на предстоящото заседание ще се дискутират две основни теми – „Укрепване и разпространение на високи постижения, включително чрез насърчаване на по-широко участие в целия Съюз“ и „Разработване на европейска стратегическа рамка за сътрудничество в областта на научните изследвания и иновациите в Черноморския регион“.

Неформален съвет на министрите на ЕС по телекомуникации и Трета министерска среща на страните от Източното партньорство относно цифровата икономика се проведоха в периода 28 февруари -1 март в Букурещ. По време на дискусиите беше акцентирано върху цифровия единен пазар и ползите от използването на цифровите технологии.

Неформалният съвет на министрите на транспорта на Европейския съюз ще заседава в периода 26-27 март. „Нови предизвикателства за по-добра мобилност и кохезия“ ще бъде основна тема на сесията в Букурещ. По време на дискусиите ще бъдат засегнати темите за мултимодалността, бъдещето на мобилността в ЕС, както и подобряването на свързаността и сближаването чрез Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) и Механизма за свързване на Европа.

Енергийните министри на ЕС ще заседават неформално на 1 и 2 април в Букурещ. Предвижда се да бъдат разгледани въпроси, свързани с бъдещето на енергийната система на ЕС, което трябва да гарантира устойчив преход и постигане на целите в областта на енергетиката и климата след 2020 г.

Приет е годишният отчет за извършения през 2017 г. контрол по изпълнението на концесия за добив на блатно кокиче

Министерският съвет одобри Годишен отчет за извършения през 2017 г. контрол по изпълнението на концесионен договор за добив на блатно кокиче при условията на опазване и регулирано ползване от защитена местност „Блатото“. Тя е разположена в землището на с. Палаузово, община Стралджа, област Ямбол.

Концесията се предоставя за 20 г., с гратисен период, през който концесионерът не дължи годишно концесионно плащане за 10 г. Размерът на годишното концесионно плащане след това е 36% от реализираните приходи, свързани с предмета на концесията.

В годишния доклад е отчетено изпълнението на концесионния договор, извършените проверки на място, предприетите действия, изводи и анализ на изпълнението на задълженията по него. Анализът за отчетения период показва, че се изпълняват условията на концесията.

Правителството определи въздушен превозвач по линията София - Киев – София

Правителството определи Ryanair DAC за въздушен превозвач, който да оперира по международната въздушна линия София - Киев - София.

Назначаването на Ryanair DAC като установен в България въздушен превозвач от държава-членка на ЕС е извършено в съответствие с двустранния международен договор, правото на ЕС и националните правни норми на Република България.

Определеният въздушен превозвач е заявил готовност да започне да изпълнява редовни полети по линията София - Киев - София от началото на април 2019 г. с честота два пъти седмично в сряда и неделя. Това би допринесло за увеличаване на пътникопотока, което създава условия и за подобряване на свързаността между България и Украйна.

Център „Фонд за лечение на деца“ се закрива

Правителството прие Постановление за закриване на Център „Фонд за лечение на деца“. Документът е в съответствие с измененията в чл. 82 от Закона за здравето, съгласно които след 31 март изпълняваните от Фонда дейности преминават за администриране към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

Чрез нормативните промени се осигурява плавен преход на изпълняваните от Фонда дейности към НЗОК, като същевременно се гарантират правата и достъпът до лечение на нуждаещите се пациенти. До 31 март Фондът ще продължи да осъществява в пълен обем дейността си, а след това всички неприключили процедури по заявления за подпомагане на деца, както и изпълнението на издадените от директора на Фонда заповеди за организационно и финансово подпомагане, ще бъдат изпълнени от НЗОК.

Основната цел на промените е оптимизиране на процедурите за разглеждане на заявленията и ефективно разходване на обществените средства за подпомагане лечението на деца за дейности извън обхвата на здравното осигуряване, тъй като грижите за здравето на децата са инвестиция в бъдещи здрави поколения и усилията за подобряване на здравните услуги следва да са насочени към осигуряване на по-добър достъп и навременно насочване към необходимия вид диагностика и лечение.

Средствата, необходими за прилагането на новата уредба, са предвидени в бюджета на НЗОК за 2019 г. и ще бъдат предвиждани в ежегодните бюджети на НЗОК като средства от трансфери от държавния бюджет чрез бюджета на Министерството на здравеопазването.

Правителството прие Решение за подготовката и произвеждането на изборите за членове на Европейския парламент от България

Министерският съвет прие Решение за подготовката и произвеждането на изборите за членове на Европейския парламент от Република България на 26 май 2019 г.

С решението е възложено координацията по изпълнението на дейностите, свързани с организационио-техническата подготовка на изборите да се осъществява от заместник министър-председателя по чл. 5, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. При осъществяване на координацията вицепремиерът Томислав Дончев ще бъде подпомаган от работна група, включваща представители от съответните министерства и ведомства.

В решението са включени задължения и отговорности и на други министри, свързани с подготовката и произвеждането на изборите.

Правителството одобри и план-сметката за разходите по подготовката и произвеждането на изборите за членове на Европейския парламент от Република България през 2019 г., като необходимите за това средства са в размер на 32,4 млн. лева. С осигуряването им ще се гарантира финансирането на всички дейности, свързани с отделните организационни етапи на изборния процес и безпрепятственото провеждане на изборите.

Актът на МС е в изпълнение на чл.18 от Изборния кодекс. Средствата по план-сметката ще се осигурят за сметка на предвидените в централния бюджет за 2019 г. разходи за произвеждане на избори по Изборния кодекс.

Постоянният ни представител към Съвета на Европа в Страсбург е упълномощен да подпише Конвенцията за кинематографична копродукция

Правителството измени своето решение от октомври 2018 г. за одобряване на Конвенцията на Съвета на Европа за кинематографична копродукция (ревизирана), Ротердам.

С промяната на т. 2 от решението се упълномощава постоянният представител на България към Съвета на Европа в Страсбург, Франция да подпише Конвенцията от името на България, при условията на последваща ратификация.

Правителството предлага промени в закона за отбраната и въоръжените сили

Министерският съвет одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

С измененията в чл. 57, 60а, 60в, 60д и чл. 83 от ЗОВСРБ ще се създаде структура от въоръжените сили на България, отговаряща за провеждане на специалните операции в съответствие с нуждите на актуализираните планове на НАТО за колективна отбрана. Успоредно с това ще се синхронизират подбора, подготовката на личен състав и формирования, планирането, координирането, осигуряването на взаимодействието и централизираното провеждане, командване и управление на пълния спектър от специални операции, самостоятелно, в състава на съвместни сили, така и във взаимодействие с други държавни структури от архитектурата за националната сигурност на страната.

С изменението в чл. 188а и чл. 285а от Закона се прецизира кръга от задължените лица - военнослужещи и цивилни служители по ЗОВСРБ, извън тези, заемащи висши публични длъжности по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ), за да се отстранят противоречията при прилагането на разпоредбите на § 2 от ПЗР от ЗПКОНПИ, като се предлага и отмяна на административнонаказателна разпоредба по ЗОВСРБ, дублираща такава по чл. 173 от ЗПКОНПИ.

С предлаганата промяна в чл. 224 от ЗОВСРБ ще се даде възможност при наличие на обективна невъзможност за осигуряване на безплатна храна и ободряващи напитки по време на занятия, учения, тренировки и лагери, на военнослужещите да се изплаща левовата й равностойност. Това ще доведе до равнопоставеност между отделните военнослужещи в различните хипотези, в които следва да им се осигури безплатна храна и ободряващи напитки, и храненето им при участие занятия, учения, тренировки и лагери няма да е за сметка на самите военнослужещи при обективна невъзможност да им се осигури храна в натура.

С предлаганото изменение на разпоредбата на чл. 291 от ЗОВСРБ ще се създадат условия за някои длъжности за цивилни служители максималната продължителност на работната смяна при сумирано изчисляване на работното време да надвишава 12 часа, но не повече от 24 часа, продължителността на работната седмица да не надвишава 56 часа, а за работници и служители с намалено работно време - до 1 час над намаленото им работно време. Това ще осигури непрекъснатост на работния процес в случаите, когато естеството и спецификата на дейността на въоръжените сили налага работата да се извършва съвместно от военнослужещи и от цивилни служители в тясно сътрудничество и взаимодействие.

Целта на предлаганата промяна в ЗОВСРБ по отношение статута на работодател, е да се осигури възможност работодателите по смисъла на КТ във въоръжените сили да делегират свои правомощия на командирите и ръководит

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика