Война и Настимир по българските пътища

Настимир Ананиев, шеф на транспортната комисия в парламента.

Промените в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които парламентът гледа от октомври 2015 до декември 2016 г., влизат в сила на 21 януари т.г.. Ако искаха, за тези 15 месеца депутати от транспортната комисия можеха да научат наизуст цели раздели от наказателното и административното право и да изковат нов закон с такива текстове, че България да стане последна по брой на катастрофите и жертвите в Европа. Вместо това през цялото време избраниците ни умуваха над едни и същи милиционерски текстове, чиято цел е да се подобри рязко събираемостта на рушветите.

В неделя няколко граждански сдружения се обявиха против поправките в ЗДвП и повториха това, което в “Труд” ни втръсна да пишем още от есента на по-миналата година. А именно – повечето промени са корупционни. Двойното увеличение на глобите ще предизвика двоен рекет и двойно повече обжалвания в съда.

Транспортната комисия в сегашния парламент начело с нейния председател Настимир Ананиев не само не озапти катаджийските мераци. Обратното, прие голяма част от предложенията на КАТ начело с най-идиотското от тях - свалянето на номерата на автомобилите.

Според бъдещите правила, ако собственик на кола бъде хванат да я кара пиян или без книжка, тя ще остане без номера и ще бъде отписана от регистъра за една година. Виновникът ще трябва да минава отново през каналите на КАТ, които са като деветте кръга на ада, за да си я регистрира наново. В случай че пияният или неправоспособният кара автомобил, който има друг собственик, или колата принадлежи на юридическо лице, включително едноличен търговец, т.нар. дерегистрация ще е за 1 месец.

И тук започва купонът - нищо не пречи на син и баща, които нямат книжки, да карат автомобили, които са регистрирали един на друг или на имената на бабите или съпругите им, или на свои или чужди ЕТ-та и ООД-та. В случай че бъдат заловени в нарушение, колата няма да се дерегистрира за 1 година, а само за 1 месец.

Второ - какво се случва с автомобила, който за една година остава без регистрация? През това време той може ли да бъде продаван, заменян, даван под наем или за залог? Ако не може - това е нарушение на конституционното право на собственост и текстът следва да бъде отменен от Конституционния съд. Ако може - с какво цялата тази дерегистрация наказва нарушителя, който веднага ще си продаде колата и ще я замени срещу друга в автокъща или ще я заложи срещу пари и пак няма да остане без автомобил.

Трето - адвокатите съветват всеки, който изпита на гърба си свалянето на номерата за 1 година, да заведе дело срещу тази принудителна административна мярка. Ако го спечели, незабавно да осъди КАТ за амортизация на автомобила и пропуснати ползи от едногодишното стоене на трупчета.

Самият Настимир Ананиев не осъзнава какви абсурди влизат в сила в закона след по-малко от 2 седмици. Той продължава да обикаля из телевизиите, за да обяснява на мигащи водещи и репортерки как ден и нощ не е спал, за да спре войната по пътищата. Там господина не го и питат какво работи неговата комисия, за да има по-малко жертви на същата тази война.

Като шеф повече от една година Настимир Ананиев всяка седмица трябваше да вика на разпит по един министър. Най-напред Ивайло Московски - да обясни какво прави срещу корупцията в ДАИ, купуването и продаването на книжки на неграмотни, фиктивните шофьорски курсове, изпити и технически прегледи. Следващият - съмишленикът реформатор Петър Москов. Той трябва да изясни как се вземат кръвни проби за алкохол, да отговори и защо лекарите не изпълняват задълженията си по друга наредба от 2003 г., която ги задължава да следят 30 дни състоянието на пострадалите при катастрофи, защо прегледите за медицинско за подновяване или издаване на книжка са абсолютно фиктивни. После - Меглена Кунева, самата партийна лидерка на Настимир Ананиев, която да каже кое пречи в реалните гимназии да се организират любителски шофьорски курсове, децата да бъдат обучавани от лицензирани инструктори и школи 2-3 години преди да са навършили 18 години и с пълнолетието да получават книжки. Иде ред и на министърката Лиляна Павлова да докладва за състоянието на пътищата и за търговията с винетките, социалната й колежка Зорница Русинова да съобщи колко души са инвалидизирани заради катастрофи и получават пенсии. Чак накрая МВР шефката Румяна Бъчварова - да каже на депутатите, че всъщност само 1721 катаджии в цяла България имат право да пишат актове и фишове по ЗДвП.

След министрите да бъдат изслушани застрахователи, превозвачи, пътни строители, вносители на коли и гуми и т.н. Чак тогава транспортната комисия да се заеме с истински поправки в закона, а не да пълнят с банкноти джобовете на фатмаците с бели фуражки.

От контролни мерки на КАТ досега в България няма спасен нито един шофьор, водач, пътник или пешеходец. Справка в статистиката - в най-милиционерските времена от 1968 до 1989 г. по пътищата у нас са загивали от 1000 до 1300 души. Изключение има само през 1974 г. по време на световната петролна криза, когато са загинали 978 българи.

703-ма убити през 2016 г.

703-ма души са убити и 9306 ранени при катастрофи в България. Тези данни посочи към 31 декември 2016 г. статистиката на КАТ. Те обаче не са окончателни, тъй като само през декември м.г. е имало 27 пострадали, откарани в болница с опасност за живота. Здравното министерство има задължение да следи състоянието им и ако починат до 30 дни след произшествието, да съобщят на полицията.

708 са загиналите и 8971 ранените по българските пътища през 2015 г. Това нареди страната ни заедно с Румъния на първо място по смъртност от катастрофи спрямо броя на населението сред всички държави в Европейския съюз. Не е изключено да сме начело на черната класация и за 2016 година.

Коментари

Задължително поле