На 18 февруари 2019 да почерпят

Серпентинит: говорите ли змийски? Прилича на кожата на змия

„Калашников“ готов с дрон-камикадзе

И Израел се включва в похода към Луната Изпраща първия частен апарат - “Генезис”

Мей на щурм с последни сили

13,36 млрд. лв. натрупани активи

Гольовците заклали Вальо насред Кюстендил (обзор) Полицията издирва 19-годишния циганин Гучи от квартал “Изток”

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 18 януари 2019

Рияд търси нови съюзници в Азия

Министър-председателят Борисов проведе телефонен разговор с британския премиер Тереза Мей

Жена е загинала при катастрофа край Луковит

„Зелените“ изтърваха червеногушата гъска БДЗП получила 2,6 милиона евро от Брюксел, за да пази застрашения вид

„Левски“ продължава без победа през 2019 година (СНИМКИ)

Французите вече се обръщат против „жилетките“ Силите на реда все по-често прибягват до груба сила

ЕС ще наложи санкции на 8 руснаци заради инцидентите в Азовско море

Всяка трета кола – със зимни гуми в жегата Това е толкова опасно, колкото да караш с летни гуми през зимата, казва рали шампионът Крум Дончев

Рали шампионът Крум Дончев показва автомобил със зимни гуми в подземен паркинг на мол.

Всеки трети автомобил е със зимни гуми в началото на лятото. Това показа преброяване на екип на „Труд”. То бе осъществено за три дни в средата на тази седмица със съдействието на рали шампиона Крум Дончев.

От 1534 автомобила 1027 бяха с летни гуми и 507 – със зимни, показа резултатът. В преброяването бяха включени автомобили от различни марки и с регистрация от 9  области в страната. Броенето бе осъществено на подземен паркинг в мол и на открит пред хипермаркет, на места за паркиране пред бизнесцентър, на улица с дължина от около 400 м в синята и в зелената зона на София, както и на обща площадка пред няколко жилищни блока в квартал „Младост 1”.

Понятието зимни гуми бе изведено от определението в Закона за движение по пътищата „гуми, подходящи за зимни условия”, тоест – бяха броени гумите с търговски означения М+S (Mud+Snow – кал и сняг), 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата). В проучванeто не е използвано понятието „всесезонни гуми”, тъй като ако не всички, то повечето от тях имат означение М+S.  Шарката и дълбочината на протектора, както и означенията за годината на производство не бяха взети под внимание. Бяха забелязани автомобили с предни летни  и задни зимни гуми или обратното, затова бяха броени само предните гуми на автомобилите.

В проучването попаднаха и два патрулни полицейски автомобила – „Опел Астра” на Седмо столично РУП, който се оказа със зимни гуми и КИА на КАТ-София, оборудван с летни гуми.
„Шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата. Рискът е от удължаването на спирачния път, в което всеки водач може да се убеди и от личен опит, и ако направи справка с ежегодните тестове на ADAC – герамнския автомобилен съюз”, коментира Крум Дончев.

Зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Зимните гуми имат по-голямо съдържание на естествен каучук, което ги поддържа меки и гъвкави в студеното време под + 7 градуса Целзий и им дава по-добро сцепление с настилката. Грайферът им е по дълбок и има ламели. Когато асфалтът е над 7 градуса започва по-бързо изтриване на грайферите. Лятно време температурата на шосето може да стигне и надмине 40-50 градуса, тогава ламелите „се изпичат”, изтирват и запълват, с което губят своята еластичност да „защипват” снега.

Шофьорите казват, че усещат как зимните гуми се „размазват” при рязко задействане на спирачките, като и че „свирят” при завиване. Мекотата им, която е предимство при минусови температури и заснежена настилка, се превръща в недостатък, който може да бъде и опасен, особено при екстремно шофиране с мощен автомобил.

Ако се кара със зимни гуми от края на април до края на октомври, те се изтриват, ламелите им се втвърдяват и през следващата зима не могат да осигурят същия спирачен път, какъвто са имали. През лятото са нестабилни и при висока скорост на завой  автомобилът може да се подхлъзне. Същият ефект може да има и ако е с различни гуми отпред и отзад.

Според закона от 15 ноември до 1 март трябва да се кара с гуми с грайфер не по-малък от 4 мм, а в другите сезони – до 1,6 мм. Обикновено като нови зимните гуми имат около 8-10 мм дълбочина на шарката на протектора. Без да има точни изследвания, мнението на гумаджиите е, че от 1 декември до 28 февруари износването е в рамките на 1-2 милиметра на сезон, което позволява използването на комплекта и за 4 зими при по-малък пробег. Ако се карат обаче от 1 ноември до 1 април, износването със сигурност е над 2 мм заради по-високите температури. Затова няма да могат да се използват за повече от 3 сезона. Ако се кара със зимните гуми и през лятото, протекторът им може да се изтрие под 4 мм дори за около 3-4 месеца. Всъщност – една от причините, които обясняват защо толкова коли са със зимни гуми в жегата е, че има шофьори, решили да не ги сменят. Те смятат, че така ще спестят около 60-80 лв. за „преобуването”, а през есента ще си купят нови зимни гуми.

Какво показват тестовете: 3,5 метра по-дълъг спирачен път при скорост 100 км/ч и температура 15 градуса

02_temata1Експеримент показва разлика от около 4 метра в спирачния път между зимни и летни гуми, произведени от една  и съща фирма. Подобни тестове се правят ежегодно с различни марки летни и зимни гуми под контрола на германския автомобилен съюз ADAC.

Ако тестовият автомобил се движи със 100 км/ч при температура 15 градуса и е с летни гуми, след задействане на спирачната система, той спира за 38,4 метра. При същите условия със зимни гуми спирачният път се увеличава на 41,9 м. Разликата от 3,5 м е точно колкото един от стандартите за пешеходна пътека в Германия. Тоест – ако е пресичал човек, той е щял да бъде ударен.

„При същата скорост с всяко увеличение на температурата с 10 градуса, спирачният път със зимни гуми се удължава с 1 метър. Знаете, че лятно време асфалтът се нагрява до екстремни стойности – 45-40 градуса. Тогава спирачният път би нараснал двойно”, коментира Крум Дончев.

Рали шампионът Крум Дончев: Нека се замислим какво рискуваме на пътя

02_02-3„Човек трябва да се отнася отговорно към себе си, към семейството си, което вози, както и към всички останали на пътя. И да се замисли какъв огромен е рискът, когато управлява автомобил с неподходящи гуми”, казва европейският и четирикратен шампион на България Крум Дончев. Той поясни, че на състезания изискванията към гумите се обявяват предварително от организаторите и ако не са спазени, екипажът изобщо не се допуска до участие.

„В България няма почти никакви нормативи за вида на гумите, в същото време липсва и капацитет на пътната полиция, затова и въпросите какви са гумите, какво е състоянието на настилката не се вземат предвид при даден инцидент. Когато тези проблеми са оставени да ги решава кой както си иска, не бива да се учудваме,  че страната ни е на челните места в Европа по жертви на катастрофи”, добави Дончев.

 

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Урра-а-а-а-а-а-а-ааааа!!!!!!!! Открихме хАмериката!!!!!! Излезе, че за тежкото положение с безопасността по пътищата ни не са виновни джигитите, не са идиотите, за които няма ЗДвП, не са таратайките и лошото им техническо състояние, не са дупките по най-хубавия в света асфалт, дето хаджи бочко лично ходи да го купи от Албания, не са безумията по проектирането и строежа на магистралите!!!!!!! Открихме хАмериката – основната причина са зимните гуми през лятото!!!!!

  2. Hahaha – to tova za gummite e verno – ama ako karash suobraziavaiki se s gumite kude e riska?
    Prosto karash po bavno – spirachnia put nyama da e problem. Ne gumite sa problema – A DISTANCIATA SPORED GUMITE! Kato rali sustezatel bi tryabvalo da go znaesh – az kato karam s letni no poiztriti gumi dali spirachnia mi put ne e kolkoto na tezi simni gumi? Vajno e da znaesh kakva distancia da spazvash – s letni novi gumi ako se zalipish zad nyakoi I toi ryazko spre – kvo shte napravish s hubavite gumi? Vaobshte samo si namirame typovati temichki da si zapulvame veztnika. A za djigitite – ne globi – tryabva efektiven zatvor ili obshtestveno polezen trud – neshto direktno nakazvashto. A ne globi – bogatite nagleci plashtat, bednite ne plashtat I chakat davnost – rezultata BEZUMIA PO PUTISHTATA.

  3. ОЛИГОФРЕНИ, МАМООООООООО , ДЕБИЛИ–СЪЩИТЕ КАТО УПРАВЛЯВАЩИТЕ СА И ТЕХНИТЕ ЖУРНАЛЯ………..ПУТИН Е ВИНОВЕН

  4. Много здраве,на Крум Дончев.Колата ми е, много по стабилна на пътя,със зимни гуми.Друга е причината за катастрофите.Ти да видиш.Имам,40г.стаж.Когато съм карал,той е играл на топчета.😎.

  5. Карам само със зимни гуми… целогодишно. На две години съм с нови такива ( зимни) и двете ми коли. И между другото има епизод на топ гиар в който нагледно хората доказват че зимната гума не отстъпва на лятната в спирачен път. За себр си съм решил по добре зимна на пет месеца отколкото два комлекта на по седем години.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.