Министър Аврамова: Цената на водата ще остане социално поносима, въпреки водната криза

Стриптизьор-пожарникар посети дом за възрастни хора (ВИДЕО) 89-годишна жена "получи" за Коледа специален танц в скута

Без промяна при изписването на лекарства за хронично болните пациенти

Френски полицаи застреляха мъж, заплашил ги с нож

Отпадат бележките за получени доходи

Пешеходец блъснат и убит на място от кола в Монтана

252 615 домакинства ще получат помощи за отопление този сезон

Съдят жена и мъж, опитали да вкарат дрога в затвора

Малки таланти редят юбилейна изложба в арт салона на Апелативния съд "Пльок" представя шарени творби на възпитаници на школа "Дедал"

Арестуваха ромка с дрога в гащите Скътала 15 пликчета „чай за пушене“

Шарл Мишел: Очакваме възможно най-скоро гласуване в британския парламент по споразумението за Брекзит

Министър Маринов: В автомобила на НСО е бил само шофьорът

25 ранени при експлозия в жилищен блок в Германия

Млада шофьорка блъсна жена на пешеходна пътека

Оборудваха отделението по неонатология в Търново с видеоларингоскоп

Всяка трета кола – със зимни гуми в жегата Това е толкова опасно, колкото да караш с летни гуми през зимата, казва рали шампионът Крум Дончев

Рали шампионът Крум Дончев показва автомобил със зимни гуми в подземен паркинг на мол.

Всеки трети автомобил е със зимни гуми в началото на лятото. Това показа преброяване на екип на „Труд”. То бе осъществено за три дни в средата на тази седмица със съдействието на рали шампиона Крум Дончев.

От 1534 автомобила 1027 бяха с летни гуми и 507 – със зимни, показа резултатът. В преброяването бяха включени автомобили от различни марки и с регистрация от 9  области в страната. Броенето бе осъществено на подземен паркинг в мол и на открит пред хипермаркет, на места за паркиране пред бизнесцентър, на улица с дължина от около 400 м в синята и в зелената зона на София, както и на обща площадка пред няколко жилищни блока в квартал „Младост 1”.

Понятието зимни гуми бе изведено от определението в Закона за движение по пътищата „гуми, подходящи за зимни условия”, тоест – бяха броени гумите с търговски означения М+S (Mud+Snow – кал и сняг), 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата). В проучванeто не е използвано понятието „всесезонни гуми”, тъй като ако не всички, то повечето от тях имат означение М+S.  Шарката и дълбочината на протектора, както и означенията за годината на производство не бяха взети под внимание. Бяха забелязани автомобили с предни летни  и задни зимни гуми или обратното, затова бяха броени само предните гуми на автомобилите.

В проучването попаднаха и два патрулни полицейски автомобила – „Опел Астра” на Седмо столично РУП, който се оказа със зимни гуми и КИА на КАТ-София, оборудван с летни гуми.
„Шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата. Рискът е от удължаването на спирачния път, в което всеки водач може да се убеди и от личен опит, и ако направи справка с ежегодните тестове на ADAC – герамнския автомобилен съюз”, коментира Крум Дончев.

Зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Зимните гуми имат по-голямо съдържание на естествен каучук, което ги поддържа меки и гъвкави в студеното време под + 7 градуса Целзий и им дава по-добро сцепление с настилката. Грайферът им е по дълбок и има ламели. Когато асфалтът е над 7 градуса започва по-бързо изтриване на грайферите. Лятно време температурата на шосето може да стигне и надмине 40-50 градуса, тогава ламелите „се изпичат”, изтирват и запълват, с което губят своята еластичност да „защипват” снега.

Шофьорите казват, че усещат как зимните гуми се „размазват” при рязко задействане на спирачките, като и че „свирят” при завиване. Мекотата им, която е предимство при минусови температури и заснежена настилка, се превръща в недостатък, който може да бъде и опасен, особено при екстремно шофиране с мощен автомобил.

Ако се кара със зимни гуми от края на април до края на октомври, те се изтриват, ламелите им се втвърдяват и през следващата зима не могат да осигурят същия спирачен път, какъвто са имали. През лятото са нестабилни и при висока скорост на завой  автомобилът може да се подхлъзне. Същият ефект може да има и ако е с различни гуми отпред и отзад.

Според закона от 15 ноември до 1 март трябва да се кара с гуми с грайфер не по-малък от 4 мм, а в другите сезони – до 1,6 мм. Обикновено като нови зимните гуми имат около 8-10 мм дълбочина на шарката на протектора. Без да има точни изследвания, мнението на гумаджиите е, че от 1 декември до 28 февруари износването е в рамките на 1-2 милиметра на сезон, което позволява използването на комплекта и за 4 зими при по-малък пробег. Ако се карат обаче от 1 ноември до 1 април, износването със сигурност е над 2 мм заради по-високите температури. Затова няма да могат да се използват за повече от 3 сезона. Ако се кара със зимните гуми и през лятото, протекторът им може да се изтрие под 4 мм дори за около 3-4 месеца. Всъщност – една от причините, които обясняват защо толкова коли са със зимни гуми в жегата е, че има шофьори, решили да не ги сменят. Те смятат, че така ще спестят около 60-80 лв. за „преобуването”, а през есента ще си купят нови зимни гуми.

Какво показват тестовете: 3,5 метра по-дълъг спирачен път при скорост 100 км/ч и температура 15 градуса

02_temata1Експеримент показва разлика от около 4 метра в спирачния път между зимни и летни гуми, произведени от една  и съща фирма. Подобни тестове се правят ежегодно с различни марки летни и зимни гуми под контрола на германския автомобилен съюз ADAC.

Ако тестовият автомобил се движи със 100 км/ч при температура 15 градуса и е с летни гуми, след задействане на спирачната система, той спира за 38,4 метра. При същите условия със зимни гуми спирачният път се увеличава на 41,9 м. Разликата от 3,5 м е точно колкото един от стандартите за пешеходна пътека в Германия. Тоест – ако е пресичал човек, той е щял да бъде ударен.

„При същата скорост с всяко увеличение на температурата с 10 градуса, спирачният път със зимни гуми се удължава с 1 метър. Знаете, че лятно време асфалтът се нагрява до екстремни стойности – 45-40 градуса. Тогава спирачният път би нараснал двойно”, коментира Крум Дончев.

Рали шампионът Крум Дончев: Нека се замислим какво рискуваме на пътя

02_02-3„Човек трябва да се отнася отговорно към себе си, към семейството си, което вози, както и към всички останали на пътя. И да се замисли какъв огромен е рискът, когато управлява автомобил с неподходящи гуми”, казва европейският и четирикратен шампион на България Крум Дончев. Той поясни, че на състезания изискванията към гумите се обявяват предварително от организаторите и ако не са спазени, екипажът изобщо не се допуска до участие.

„В България няма почти никакви нормативи за вида на гумите, в същото време липсва и капацитет на пътната полиция, затова и въпросите какви са гумите, какво е състоянието на настилката не се вземат предвид при даден инцидент. Когато тези проблеми са оставени да ги решава кой както си иска, не бива да се учудваме,  че страната ни е на челните места в Европа по жертви на катастрофи”, добави Дончев.

 

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Урра-а-а-а-а-а-а-ааааа!!!!!!!! Открихме хАмериката!!!!!! Излезе, че за тежкото положение с безопасността по пътищата ни не са виновни джигитите, не са идиотите, за които няма ЗДвП, не са таратайките и лошото им техническо състояние, не са дупките по най-хубавия в света асфалт, дето хаджи бочко лично ходи да го купи от Албания, не са безумията по проектирането и строежа на магистралите!!!!!!! Открихме хАмериката – основната причина са зимните гуми през лятото!!!!!

  2. Hahaha – to tova za gummite e verno – ama ako karash suobraziavaiki se s gumite kude e riska?
    Prosto karash po bavno – spirachnia put nyama da e problem. Ne gumite sa problema – A DISTANCIATA SPORED GUMITE! Kato rali sustezatel bi tryabvalo da go znaesh – az kato karam s letni no poiztriti gumi dali spirachnia mi put ne e kolkoto na tezi simni gumi? Vajno e da znaesh kakva distancia da spazvash – s letni novi gumi ako se zalipish zad nyakoi I toi ryazko spre – kvo shte napravish s hubavite gumi? Vaobshte samo si namirame typovati temichki da si zapulvame veztnika. A za djigitite – ne globi – tryabva efektiven zatvor ili obshtestveno polezen trud – neshto direktno nakazvashto. A ne globi – bogatite nagleci plashtat, bednite ne plashtat I chakat davnost – rezultata BEZUMIA PO PUTISHTATA.

  3. ОЛИГОФРЕНИ, МАМООООООООО , ДЕБИЛИ–СЪЩИТЕ КАТО УПРАВЛЯВАЩИТЕ СА И ТЕХНИТЕ ЖУРНАЛЯ………..ПУТИН Е ВИНОВЕН

  4. Много здраве,на Крум Дончев.Колата ми е, много по стабилна на пътя,със зимни гуми.Друга е причината за катастрофите.Ти да видиш.Имам,40г.стаж.Когато съм карал,той е играл на топчета.😎.

  5. Карам само със зимни гуми… целогодишно. На две години съм с нови такива ( зимни) и двете ми коли. И между другото има епизод на топ гиар в който нагледно хората доказват че зимната гума не отстъпва на лятната в спирачен път. За себр си съм решил по добре зимна на пет месеца отколкото два комлекта на по седем години.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.