Глобите намаляват, софиянци станали по-стриктни

Близо 300 жалби и сигнали средно на ден в Столичния инспекторат

На софиянци им е писнало от идиотско паркиране и подават все повече оплаквания

Жителите и гостите на София стават по-стриктни в спазването на правилата, както и концесионерите. Това сочи отчетът за дейността на Столичния инспекторат за 2016 г. През миналата година има спад на санкциите за неправилно паркиране и нерегламентирана търговия.

Общо 457 273.22 лв. са събраните с фишове и квитанции глоби през цялата 2016 г. Съставени са 53 259 констативни протокола и 6215 акта за административно нарушение. През 2015 г. наложените глоби са общо за 487 525 лв.

Причината за тенденцията отчасти е в завишените глоби за някои от нарушенията, но и все по-голямата нетърпимост на хората към неспазването на правилата, най-вече по отношение на неправилното паркиране, смятат в инспектората.

“Имаме постоянен ръст в броя гражданите, които казват имената си и са готови да ни съдействат, да станат свидетели по актовете и да ни пращат снимки”, разказа пред “Труд” началничката на институцията инж. Веска Георгиева. По думите й такива сигнали са годно доказателство в съда: “Този механизъм работи, имаме спечелени дела”. Средно по 295 жалби и сигнали за нарушения от различен характер постъпват в инспектората всеки ден.

Голямо удобство при лова на нарушители са и различните мобилни приложения, с които хората могат лесно да подават сигнали по телефоните си. За близо две години, откакто функционира приложението Grajdanite.bg, чрез него са подадени над 56 650 сигнала за неправилно паркиране, всеки от които е разгледан от Столичния инспекторат. “Без тази помощ ще ни е по-трудно да вършим работата си”, признава инж. Геогриева. Неизрядни шофьори са получили близо 4400 фиша за нерегламентирано паркиране на тротоари и в зелени площи през годината. От началото на 2017-а са издадени още над 400.

99 273,53 лв. е размерът на наложените санкции на концесионерите по чистотата за 2016 г. Най-солена глоба е отнесло дружеството, което отговаря за почистването на Витоша – 37 983,03 лева. В началото на тази година там отново имаше проблем. На 19 февруари по пътя за хижа “Алеко” станаха няколко катастрофи с ранени заради непочистения от сняг път в неделния ден. Впоследствие фирмата беше санкционирана с 19 200 лева, но от Столичния инспекторат обърнаха внимание, че автомобилите масово не са били оборудвани с вериги въпреки предупредителната табела. КАТ пък не е осъществил достатъчен контрол по пътя.

Столичният инспекторат е единствената структура в страната, която разполага със свръхмодерна мобилна система за отчитане състоянието на пътищата в зимни условия. С нейна помощ се измерва сцеплението и се преценява дали има нужда от обработка с препарати против обледяване, а това пести пари на софиянци. Техниката е закупена по програма на университета в Бирмингам.

Сигналите от граждани, подадени по телефона, се приемат от диспечерите в оперативния център. Те следят в реално време и картината от над 70 камери от системата за следене на пътния трафик, разположени на възлови места в столицата. С тяхна помощ се следи работата на фирмите по зимното почистване, движението на камиони без чергила и т.н.

И тези нарушители показват изобретателност – масово камионите се движат със замърсени регистрационни номера, които не се виждат на камерите, за да не бъдат санкционирани. Затова от инспектората са поискали от “Пътна полиция” да засили контрола в това отношение.

В деловодна база данни се пази информация за физически и юридически лица, които са системни нарушители. Такива има много, тъй като все още ниският размер на глобите не е достатъчно мотивиращ фактор за спазване на правилата. “Глобите трябва да бъдат възпиращи, а не социални”, категорична е инж. Веска Георгиева и дава за пример стряскащите санкции, които налагат колегите й в западноевропейските държави. Нещата и у нас вървят в тази посока. Преди година и половина бяха драстично завишени някои от глобите. За непочистен контейнер за отпадъци например концесионерите плащат 500 лв., а не 15 лв. както преди това. Непочистена спирка им струва 2000 лева.

Всички инспектиращи екипи са оборудвани с видеорегистратори, които записват проверките. Идеята е тези записи да се пазят и да се ползват като доказателство при решаване на спорове в съда. Предстои изграждането на сървър, в който те да се съхраняват.

От инспектората имат лоша новина за нарушителите, които чакат да отпадне давността на наложените им санкции и не ги плащат. “Наказателните постановления, които ние издаваме и не са платени, отиват при частен съдебен изпълнител, така че рано или късно нарушителят ще си плати. Това е добра практика, която общината въведе”, обясни инж. Георгиева.

Имате ли акт и издадено наказателно постановление към него или фиш, рано или късно ще се наложи да заплатите наложената ви санкция. Тя няма да отпадне по давност.

 

 

Хапане и съседски драми тормозят инспекторите

Увеличават се проявите на агресия спрямо служителите, които констатират нарушения на терен, оплакват се от Столичния инспекторат. Така например инспектор бил ухапан по ръката от жена, която продавала на незаконна сергия край спирка на градския транспорт. Жената се ядосала, защото й връчил квитанция за глоба в размер на 10 лв. Неприятното преживяване накарало служителя да напусне работа.

Голям проблем са фалшивите и некомпетентни сигнали. Нерядко инспекторите биват въвличани в междусъседски драми. Наскоро жена от Чепинци се оплакала, че съседското куче лае много високо и й пречи. Настояла, че животното трябва да се върже в другия край на двора му. Когато инспекторите я попитали дали е помолила съседа си да премести животното, тя отвърнала: “Ние не си говорим.”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете