Румяна Арнаудова в Бургас: Лютви Местан не може да остане без мярка за неотклонение

Шофьори летяха с над 130 км през села в Шуменско

Вижте СНИМКИ и ВИДЕО от акцията на „Капитан Андреево“, където спипаха 288 кг хероин в ирански тир

МВнР на Русия: В доклада на Мюлер няма доказателства за руска намеса на президентските избори в САЩ

59-годишен мъж е загинал при тежката катастрофа край „Петолъчката“

Варненска улица ще носи името на легендарен плувец

Джъстин Бийбър пропя отново

Засаждат фиданка от Гранитски дъб в средновековната църква „Св.Иван Рилски“ под Царевец

Гигантски глобус става класна стая за Деня на Земята

Киселинната среда – идеална за всички болести 10 прости начина да осигурим необходимия баланс в организма

Ивайло Иванов: Задържан е служител на ръководно ниво на отряда за борба с тероризма за искане на откуп за откраднат автомобил

HBO забрани на Тръмп да ползва фрази от „Игра на тронове“

Прокуратурата в Ловеч поиска постянен арест за обвиняемия за убийство от 2016 г. в Троян

Проверяват находищата на лековито кокиче за детски паралич

След 35 години четири английски тима на полуфинал – Висшата лига превзе Европа

Горивата у нас – най-евтините в Европа Разликата в градовете се дължи на транспорта, категорични са експерти

Цената на международните пазари зависи от очакваните санкции на Тръмп срещу Иран

0203_2_293456Горивата в България са най-евтините в Европа и поскъпват със същите трендове, с които се увеличава цената им в ЕС. Това заяви за „Труд” експертът от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев по повод организираните протести в страната срещу високите цени на горивата. Данните наистина показват, че у нас дизелът и бензинът бъркат най-малко в джоба ни и са поскъпнали дори по-малко в сравнение с горивата в останалите европейски държави.

Увеличението на цената се дължи на поскъпването на суровия петрол, което доведе до 10-12% ръст на горивата у нас и в ЕС, обясни Бенчев. Петролът е борсов продукт и не може да се използва за социална политика, подчерта експертът.

Той припомни, че 60% от цената на крайния продукт, който зареждаме по бензиностанциите в страната, се дължи на акцизите и данъците при формиране на цената. И тези средства влизат в бюджета на страната. Държавата обаче не може да намали нивата им, защото и към момента акцизите върху горивата у нас са най-ниските в Европа, обясни Бенчев. Евентуална промяна на начислявания данък също би била изключително трудна. Въпреки че у нас горивата се облагат с 20% ДДС, а в Люксембург например с 4-5 % ДДС, цените у нас са дори малко по-евтини, разясни експертът.

Разликите в цените на бензина и на дизела в страната се дължат на транспортните разходи при формирането на продажната стойност на продукта, обясни Бенчев. В Северна България логистичните бази са много по-малко в сравнение с Южна България. Затова и в градове като Велико Търново при определяне на продажната цена се включват и разходите за зареждане с автомобилните цистерни, разясни той.

Според експерта на асоциацията не се очаква цените на бензина и дизела да стигнат нива от 2,60-2,70 лева за литър. През последните 10 дни цената на горивата върви надолу, но дали този тренд ще се запази зависи от решението на 4-ти ноември на американския президент Доналд Тръмп за това какви санкции ще бъдат наложени на Иран. Ако бъде ограничен износът на петрол от тази страна, това не може да не се отрази на световните пазари, въпреки че Саудитска Арабия е заявила готовност да увеличи своите доставки и така евентуално да компенсира дела на иранския петрол. От голямо значение е и дали най-големият потребител на ирански петрол в света – Индия, ще спази санкциите.

 

К.д.п. Александър Калчев:

БМФ е готов да посрещне новите регулации при корабните горива

02-kalchevСтроителството на нови кораби е ключовата политика на „Параходство Български морски флот” АД за справяне с предстоящите регулации за корабните горива. Това e категоричен изпълнителният директор на компанията капитан далечно плаване Александър Калчев. „Новите кораби, които параходството ще придобива, са проектирани да работят с горива с ниско съдържание на сяра”, обясни той. По думите му тези съдове са подготвени за инсталиране на скрабъри, на практика без излизане от експлоатация. „Двата последни нови кораба, които ще приемем през 2020 г., ще имат инсталирани скрабъри. Тогава ще можем да направим своите изводи”, подчерта още пред Maritime.bg к.д.п. Калчев.

Той предвижда, че ще има осезаемо покачване на цените на корабните горива през следващите години. Именно затова консумацията на гориво от корабите ще е изключително важна. „За нас, а и за всички останали корабособственици, ще бъде най-важно съдовете да използват по-малко гориво, да бъдат по-ефективни и природощадящи”, заяви още к.д.п. Калчев.

Влиянието на приетите изменения в конвенциите на Международната морска организация (IMO) върху морския бизнес ще бъде обсъждано на конференция във Варна на 1 ноември.

До края на годината или в началото на следващата, „Параходство Български морски флот” очаква доставка на четвърти влекач от серията, която строи „МТГ – Делфин”. Само преди дни във Варна бе приет трети съд от серията, получил името „Кастор”. Той ще оперира в акваторията на Пристанищен комплекс Варна, също като новоочаквания.

 

Проф. Атанас Тасев пред „Труд”:

Трябва да свикнем с пазарната логика

Проф. Атанас Тасев
Проф. Атанас Тасев

Крайно време е да свикнем с пазарната логика, която движи и сектора на горивата, категоричен е енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Горивата у нас наистина се продават на най-ниските цени в Европа. Друг е въпросът, че нивата на заплатите ни също не са големи, допълни той. Експертът обаче бе категоричен, че държавата не бива да се намесва с регулиране на сектора, защото това би довело до отрицателни резултати. Като довод професорът посочи милионната инфлация във Венецуела след подобна намеса, както и изчезването на горивата от пазара след опит на руския президент Владимир Путин да регулира сектора. Държавата няма много лостове за влияние, предвид че акцизите у нас са сред най-ниските в ЕС, а специална данъчна схема би била изключително сложна за менажиране и ще провокира опитите за контрабанда, обясни експертът. Той бе категоричен, че предедвид международната обстановка в сектора, случващото се у нас е като буря в чаша вода. Той припомни, че пазарът зависи от големите играчи в сектора като САЩ, Русия, Иран и Китай като вносител.

 

Блокади

Шофьори с протести в цялата страна

Любомир Любенов
Труд, Монтана

02-01В цялата страна шофьори блокират пътища и бензиностанции като протест срещу поскъпването на горивата. Подобни инициативи се проведоха в Пловдив, Бургас, Пазарджик и други места у нас.

Десетки шофьори преминаха с клаксони и рев на двигатели през Монтана и блокираха за кратко бензиностанциите. Някои от шофьорите демонстративно си купуваха гориво срещу дребни левчета и стотинки. „Има картел на производители и търговци на горива и те вдигат необосновано цените на дизел и бензин. Държавата трябва да сложи край на това, защото не се издържа!”, заявиха протестиращите. Те обявиха, че протестите им ще продължат и се заканиха следващата събота да блокират път Е-79 на изхода от Монтана към Враца.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. fuelo net средна цена на дизел 2.42 което е 1.237 evro, това като монимал. През мижавите доходи е БГ в ставнвнение с другите страни си е направо най-скъпото гориво.

  2. Ало експерта хайде обяснете как така в град Варна и другите градове газта за леките автомобили струва 1.06 на бензиностанция на Лукойл , а на магистрала Тракия на бензиностанциите от същата верига струва 1.16 . И как така при увеличение на международния пазар цените се увеличават в България веднага , а при намаление световния пазар нашите цени евентуално падат след година или поне така го обясняват такива експерти като Вас.

  3. Тоя е толкова експерт колкото аз съм шейха на Бруней . ПАЛЯЧО ИЗМИСЛЕН

  4. Защо в Бургас бензин,дизел и газ са по-скъпи от тези в Пловдив….и не само в П-в.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.