„Левски“ взе ново дерби по пътя към върха

Грозно: Фенове на „Левски“ изпочупиха стадион „Славия“

Български шофьор е загинал в катастрофа в Южна Каролина

Стотици подкрепиха дарителската инициатива на кмета на Стара Загора на рождения му ден

С дефиле откриха във Велико Търново Международния фестивал на военните духови оркестри

10 признака издават стареенето на организма

САЩ изпращат военни в Саудитска Арабия

Дете на 6 години загина при катастрофа на „Хемус“

25 души са ранени и са нанесени сериозни материални щети след земетресението в Албания (СНИМКИ и ВИДЕО)

Кметът на Карлскрон след убийството на българин: Хората се страхуват да излязат на улицата (ВИДЕО)

Земетресение от 5,6 по Рихтер разтърси Албания

Кола се запали на магистрала „Тракия“

Ансамбълът по художествена гимнастика завоюва бронзовите медали на световното първенство в Баку

Нона Йотова излови Ангела Меркел да пазарува в супермаркет (СНИМКИ)

Красимир Каракачанов: Пускането на Джок Полфрийман е гавра

Горим тонове боклук от Европа ТЕЦ-овете в Сливен, Перник и Гълъбово горят отпадъците

Няма точни данни за количествата

Българските фирми получават по 53 евро на тон

В български ТЕЦ-ове се гори боклук от Италия, съобщи депутатът от БСП Таско Ерменков. Пред „Труд” той обясни,че е получил десетки сигнали от граждани, които се оплакват от непоносима смрад и се опасяват от вредни емисии във въздуха.

„Когато битови отпадъци се горят в топлофикационните централи, емисиите, които се получават, са изключително вредни. Като капак държавата плаща преференциални цени за това, че уж се използва биомаса за производството на енергия”, заяви Ерменков. Той посочи ТЕЦ-овете в Сливен, Перник и Гълъбово, които според сигналите на граждани горят отпадъци. И трите са свързани с бизнесмена Христо Ковачки.

„Италианската държава плаща 200 евро на тон на онези италианци, които събират боклуците там. Те пък плащат 47 евро на тон този боклук да бъде докаран до България и дават по 53 евро за тон на съответните фирми в България, които приемат този боклук. Нямаме точните данни какви са количествата, които идват”. Това обяви по Нова телевизия Ерменков, който е зам.-председател на Комисията по енергетика в НС. Депутатът заяви, че на няколко от централите, които се намират на територията на РИОСВ-Стара Загора, им е издадено становище, че не е необходимо да се прави оценка на въздействието на околната среда (ОВОС), за да горят отпадъци. Пред „Труд” той каза, че и в Сливен имало същото становище. В Русе, заради чувствителността на гражданите по темата „обгазяване” от РИОСВ, били категорични, че е необходим ОВОС.

От пристанище Бургас официално отрекоха информацията за пристигащи от Италия и Англия кораби с боклук. Проверка на наш репортер установи,че няколко кораба, натоварени с „каучук и пластмаси”, от Салерно, Италия все пак са акостирали в пристанището. Последно такъв кораб е акостирал в Бургас в началото на месец август. Тези отпадъци са дошли в запечатани контейнери като теглото им е 652 тона. Според източник, пожелал анонимност, изпращач е фирмата Си ен ей си джанс. Отпадъкът в контейнера обаче се води точно така- „каучук и пластмаси”. Въпросът е, че тези контейнери не са били проверени и е твърде вероятно сега да бъде разпоредена проверка. Получатели са няколко фирми във Варна, Стара Загора и други места в страната.

Предполага се че после пластмасите се изгарят в Стара Загора и Перник, където ТЕЦ-овете горят такъв отпадък.

 

Екологичен риск

Тецовете на Ковачки с апетит да горят боклука

Тецовете на бизнесмена Христо Ковачки отдавна имат интерес към боклука, който да използват като гориво. Миналата година една от централите – ТЕЦ „Сливен“ получи комплексно разрешително за изгаряне на неопасни отпадъци – т.нар. RDF (refuse-derived fuel). Такива инвестиционни намерения вече са заявили от ТЕЦ “Бобов дол”, “Топлофикация – Перник” и “Брикел” в Гълъбово. Процедурата за „Топлофикация – Перник“ засега е в застой и няма решение дали ще трябва да изготви ОВОС. Според запознати причината са няколкото сигнали за замърсяване в града миналата година.

Експерти предупреждават, че тези инсталации крият нов риск за екологията в тези райони.

В инвестиционните предложения е описано, че освен екологични ползи, ще има и полза от намаляването на отпадъците, които общините ще депонират, което означава, че в централите ще се използват и битови отпадъци. Откъде обаче ще идват те не става ясно.

В социалните медии вече се появиха снимки как камион с чуждестранна регистрация разтоварва боклуци в “Брикeл” Гълъбoвo. Тогава експерти коментираха, че у нас въобще не трябва да има внос на отпадъци за горене. Те настояха за проверка как товарът е стигнал до Гълъбово и с какви документи.

От началото на 2017 г. досега само на ТЕЦ “Бобов дол” Районната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) е наложила санкции в размер на 102 хил. лв. за различни нарушения, включително 50 хил. лв. за депониране на отпадъци. Компанията е глобена и че изпуска непречистени води, че експлоатира инсталацията без сероочистка повече часове от разрешеното и не извършва непрекъснати измервания на обема на димните газове.
В същото време другата ТЕЦ на Ковачки – “Брикел” в Гълъбово, трябваше да спре работа още в края на 2010 г., след като комплексното й разрешително изтече четири години по-рано, когато тя изразходи допълнително позволените є 20 хил. часа без сероочистващи инсталации.

 

На пристанище Варна

За последните 30 дни не е имало доставка на RDF

Кръстина Маринова,
ТРУД, Варна

През 2016 г. варненци вдигнаха огромен шум заради вносни бали на пристанище „Одесос”, от които се носеше смрад.

Обработени товари от отпадъци са внасяни на пристанище „Варна-Запад”. Това не са бали с боклуци или насипна смет, за да се депонират, а са нормални товари като всички останали. Това са доставки на RDF (гориво) по силата на сключени договори и според всички изисквания и получени разрешителни от МОСВ, казаха от пресцентъра на „Пристанище Варна „ЕАД. От там уточниха, че за последните 30 дни доставки на RDF не е имало през порта.

В производствения процес на „Девня цимент” се използват алтернативни горива, които заменят част от конвенционалните такива. Тогава, когато не достигат алтернативни горива в България за производството, се предприема внос от лицензирани европейски доставчици от Англия и Италия със съответните разрешителни на изпращащата и приемащата държава.

 

МОСВ официално пред „Труд”: Вносът се регламентира от Брюксел

В ТЕЦ-овете не се изгарят вносни отпадъци

„По данни на РИОСВ към момента няма ТЕЦ-ове в България, в които се изгарят отпадъци, внесени от чужбина”, гласи официален отговор на Министерството на околната среда и водите, изпратен до „Труд”.

„Вносът се регламентира от разпоредбите на европейски регламент №1013/2006. Съгласно Закона за управление на отпадъците е забранен вносът за депониране (складиране – б.а.)”, обясняват от ведомството.

Оттам допълват, че когато става въпрос за изгаряне на боклук тип RDF (твърдо гориво, получено от пресовани отпадъци), трябва писмено разрешение, което се издава от Регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ).

Става ли дума за друг вид отпадък, трябва да бъде получено съответното комплексно разрешително, което се издава от Изпълнителната агенция по околна среда. За това разрешително се извършва преценка дали да има Оценка за въздействието на околната среда (ОВОС).

 

Януарий Вичев, общински съветник от БСП-Варна:

Имаше екобомба до пристанище „Одесос”

Никой не знае къде отива вносният боклук, макар че движението му трябва да се следи от РИОСВ. Преди три години имаше разкъсани бали с отпадъци в пика на лятото, вкарани на пристанище „Одесос”. Боклукът стоя цял месец и беше направо екобомба – мухи, комари, зарази. При един дъжд цялата смрад щеше да отиде в канала море-езеро. Хората наоколо пропищяха от това. После камионите натовариха и извозиха отпадъците-към ТЕЦ-овете ли, не се знае. Следващото лято имаше пак стоварени боклуци, но по-малко и бързо ги извозиха някъде.

Кораб със стотици тонове боклук е бил разтоварен на Пристанище Варна-Запад, алармираха в края на м. г. от Обществен Център за Околна Среда и Устойчиво Развитие.

 

Световна криза

Малайзия връща балите на Европа

Много италиански градове като Неапол плащат, за да прехвърлят боклука си извън територията на Италия.

Правителството на Малайзия обяви в началото на тази година, че започва систематично да връща обратно към западните държави тоновете отпадъци, които те извозват към нея, на основание, че в голямата си част те не са правилно разделени и не подлижат на преработка. През 2018 г. страната се превърна в основна дестинация за боклуците на Запада, след като Китай отказа да ги приема. Властите в Куала Лумпур обявиха в края на май, че започват да изпращат обратно европейските отпадъци в размер на над 3 000 тона, предимно пластмаси за преработване или изгаряне. Успоредно на това президентът на Филипините Родриго Дутерте също обяви, че страната отказва да приеме 69 контейнера с отпадъци от Канада и заплаши да ги остави свободно плаващи в канадски териториални води, ако властите в Отава откажат да ги приемат обратно. Основни износители на отпадъци към Югоизточна Азия са 14 развити страни, сред които САЩ, Канада, Франция, Великобритания, Германия, Италия, Испания и Япония.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.