Парламентът спъва ключови инфраструктурни проекти заради зелените НПО

Докато Народното събрание не промени Закона за опазване на околната среда и не премахне двуинстанционното съдебно обжалване на екологичните оценки на обекти от национално значение — с което да се сложи край на възможността зелени НПО да блокират важни за държавата проекти — нищо ново в областта на инфраструктурното строителство няма да се случи в обозримо бъдеще.

Десетки важни за страната проекти, свързани с пътната и енергийната инфраструктура, са забавени или напълно спрени, пише Еконовини.

Причината е, че у нас законодателството дава право на зелените неправителствени организации да обжалват екологичните оценки на всеки планиран инфраструктурен обект на две съдебни инстанции. Това е възможност, която съществува в много малко европейски държави, но там еколозите не злоупотребяват с нея.

В България е различно.

Зелените НПО спекулират с това право

По лобистки, финансови и политически причини те умишлено бавят изграждането на обекти от национално значение с години.

Еколозите системно се възползват от тази възможност и водят нескончаеми дела срещу държавата, общините и бизнеса. Примерите са многобройни. Най-фрапантният е случаят с АМ „Струма“. От 2004 г. досега са заведени над 50 дела. Само в рамките на един месец преди две години те са 14 — всички загубени от зелените, но магистралата още не е изградена и няма да бъде завършена най-рано до 2035 г.

Тези действия на еколозите имат и своята тежка човешка цена. Само в 16-километровия участък в Кресненското дефиле са загинали 76 души, а ранените са 400.

Докато действа възможността за двуинстанционно обжалване на оценките за въздействие върху околната среда и екологичните оценки на обекти от национално значение, правителството може да забрави за инвестициите в инфраструктурно строителство — независимо дали са държавни или частни. Нищо няма да се случи с плановете за изграждане на мостове на Дунав, тунелите под Шипка и Петрохан, високоскоростни влакове, разширението на ПАВЕЦ „Чаира“ или концесиите за магистрали.

Миналата година Народното събрание прие изменения в Закона за опазване на околната среда, с които възстанови едноинстанционното обжалване на екологични оценки на обекти от национално значение. Това право беше отменено през 2022 г. по искане на бившия министър на екологията от кабинета „Петков“ — Борислав Сандов.

Въпреки необходимостта да се сложи край на превърналия се в пандемия зелен рекет, президентът Румен Радев наложи вето на закона, възстановяващ едноинстанционното обжалване. Това се случи малко преди парламентът да бъде разпуснат и ветото не беше преодоляно — най-вече заради саботаж от страна на коалицията ПП–ДБ.

Подценяване на проблема

Въпреки че в Народното събрание има стабилно мнозинство, което подкрепя кабинета на Росен Желязков, Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда все още не е внесен. Ако парламентарните групи и депутатите са искрени в заявките си, че страната има нужда от инвестиции в транспортната и енергийна инфраструктура, те трябва още до края на лятната сесия — преди ваканцията — да приемат належащите промени и да възстановят едноинстанционното обжалване. Само така ще се даде възможност за бързо преодоляване на десетилетното забавяне в подмяната на остарялата инфраструктура на страната.

Гърция — страната, с която най-често се сравняваме — вече направи тази стъпка. Преди осем години тя намали сроковете за издаване на екологични оценки до 150 дни.

Ще видим дали и у нас може да стане така.

Най-четени