В началото на Кресненското дефиле е поставен нов билборд. Той показва лицата на Тома Белев, Борислав Сандов и Андрей Ковачев – зелените активисти, заради които довършването на цялостната АМ „Струма“ се отлага с още 10 години – за след 2035 г., съобщава ekonovini.bg.
От над 20 години екологични неправителствени организации и лица, основно финансирани от чужбина и по европрограми, са завели над 50 дела срещу държавата във връзка с довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Само за последните две години делата са 15 – всички загубени от „зелените“.
За 14-ти път ВАС поряза зелените в опита им да спрат довършването на АМ Струма.
Последното, 15-о дело, е от лятото на 2024 г. Чрез него и използвайки Бернската конвенция, еколозите принудиха Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на околната среда и водите да подпишат Споразумение за изваждане на АМ „Струма“ извън Кресненското дефиле.
Споразумение между АПИ и зелени НПО отлага цялостното довършване на АМ Струма за след 2035 г. Това означава, че всички процедури за АМ „Струма“, включително и екологичните, трябва да започнат отначало. Този процес, заедно със строителството, ще продължи още най-малко 10 години. А може и повече, тъй като към момента все още няма избрано ново трасе в посока София–Кулата.
Едната идея е то да минава високо по западните склонове на Пирин. Другата – отдясно на река Струма, откъм Северна Македония, в полите на Малашевската и Влахина планини. Колко са реалистични тези трасета и дали изобщо са възможни, ще стане ясно едва след геоложките проучвания.
Двайсетгодишното протакане от страна на еколозите относно довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле има жестока цена. През това време, вследствие на катастрофи в дефилето, са загинали 76 души, а ранените са 400. Задръстванията и тапите, особено през летния сезон, са ежедневие.
ЗЛОУПОТРЕБАТА С ПРАВА ОТ „ЗЕЛЕНИТЕ“
Главният проблем и възможността „зелените“ НПО да рекетират държавата, общините и бизнеса произтича от прекалено либералното екологично законодателство в страната. То допуска всяка зелена НПО, само срещу 10 лв. такса, да обжалва в съда на две инстанции всеки проект – дори и тези от национално значение, свързани с инфраструктурата и с живота и здравето на хората.
Кой и защо спира пътните инфраструктурни проекти?
Докато Народното събрание не направи промени в Закона за опазване на околната среда и не отпадне частта, която позволява на НПО да обжалват на две инстанции всеки важен държавен проект, нищо в областта на пътната и енергийната инфраструктура няма да се случи в обозримо бъдеще. Докато това не се случи, ще сме свидетели на непрекъснатия зелен рекет.