Готови ли са ЕС и Великобритания за Брекзит без сделка

Авиокомпаниите могат да продължат дейността си във Великобритания, но не както преди.

Страната ще изпадне от митническия съюз и от общата политика в областта на рибарството

Компаниите не са успели да се подготвят

(Продължение от миналия брой )

При Брекзит без сделка, Великобритания ще изпадне от митническия съюз на ЕС, което означава, че британските компании ще трябва да попълват митнически декларации, да сменят етикетите на хранителните продукти и да преминават здравни проверки при износ на стоки, съдържащи животински продукти. В ход е специална кампания, осведомяваща фирмите какво трябва да направят, за да се подготвят.

Британският бизнес обаче критикува правителството заради липсата на достатъчно информация по въпроси като справянето с промените в тарифите, или функционирането на митническите проверки на ирландската граница. В момента съществува невидима граница между севера и юга, но изходът без сделка вероятно ще означава, че на острова отново ще се завърне граничната инфраструктура.

Според Сам Лоу, старши сътрудник в Центъра за европейска реформа, компаниите не са успели да се подготвят, защото не са вярвали, че изходът без сделка е реалистичен. „Цялата стратегия досега изискваше фирмите да се ангажират и да предприемат действия, но те не го правят достатъчно“, коментира той.

Така например много бизнеси не са се регистрирали за „износителски номера“, които ще им позволят да продължат да внасят и изнасят след Брекзит.

По-рано тази година британското правителство изпрати писма до 145 000 компании, търгуващи с ЕС, приканвайки ги да се включат в система, позволяваща опростяване на митническите декларации и отложено плащане на вносните мита. Според Робърт Харди, митнически експерт от логистичната фирма Oakland Invicta, едва около 10 000 компании са откликнали.

Макар транспортният сектор да продължава да се надява на сделка, фирмите с трансгранична дейност като авиокомпаниите и Getlink, операторът на Евротунела, се готвят за минимизиране на щетите при твърд сценарий.

Авиокомпаниите ще могат да продължат дейността си, но не както преди. Комисията прие два законодателни акта, позволяващи им да летят от точка до точка между британски и европейски градове. Тези основни полетни права, предоставяни на реципрочна основа и от Великобритания, ще траят до март 2020 г. Но операторите на полети няма да могат да продължават маршрута си до други дестинации в ЕС, или да вземат нови пътници до дестинации извън Обединеното кралство.

Превозвачи като Ryanair, EasyJet и IAG, компанията майка на British Airways, трябва да отговорят също на правилата на ЕС за собственост и контрол, които изискват мажоритарна собственост на авиокомпаниите от граждани на ЕС.

Евротунелът, през който ежегодно преминават 20 милиона пътници, 2,6 милиона автомобила и 1,6 милиона камиона, също ще продължи да работи. Getlink вече похарчи 15 млн. евро преди 29 март, първата дата за Брекзит, за инсталиране на нова инфраструктура.

Eurostar очаква да продължи да предоставя своите железопътни услуги, заявявайки, че работи в тясно сътрудничество с Франция и Белгия за избягване на смущения и че е взела мерки за осигуряване на необходимите експлоатационни лицензи, сертификати за безопасност и регистрация на машинисти.

Британските шофьори на камиони, движещата сила на търговията със стоки с ЕС, ще получат временни права за превоз на товари, за да се гарантира "основна свързаност" и да се предотвратят хаосът и опашките по пристанища като Кале. Мерките ще останат в сила до края на 2019

г., но ще позволят на камионите от острова само ограничени доставки в ЕС.

При Брекзит без сделка, Великобритания ще изпадне от общата политика на съюза в областта на рибарството, което означава, че корабите на ЕС вече няма да имат достъп до британските риболовни води. По оценки на ЕС, дейността на европейски кораби в британски води е на стойност 585 милиона евро, като само белгийският флот зависи от нея за 50 процента от улова си.

Същевременно обаче, секторът за износ на морска храна на Обединеното кралство е сред най-уязвимите от гранични усложнения, защото разчита на бърза доставка, за да се гарантира, че продуктите са свежи при достигане на европейските пазари.

От 1,89 милиарда паунда общ износ на морски храни от Великобритания за 2017 г., над 1,3 милиарда са отишли за ЕС, като само за Франция и Испания сумата е 727 милиона паунда.

Коментари

Задължително поле