Губим 30 години заради обжалвания

80% от поръчките се оспорват и затова изпълнението на обектите закъснява

Над 30 години общо е закъснението при изпълнението на публични обекти у нас заради обжалване на търговете, изчисляват експерти от строителния бранш. В момента 80% от търговете се оспорват, а спъването на поръчките се превръща в проблем за възложители, изпълнители и цялата страна. Затова от Камарата на строителите предлагат промени в Закона за обществените поръчки. “Решение, което ние предлагаме на всички институции при срещите ни с тях е въвеждането на предквалификация на изпълнителите за големите обекти”, заяви за “Труд” председателят на Управителния съвет на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев. Това ще съкрати сроковете, ще елиминира основанията за обжалвания и ще гарантира, че като изпълнители ще влязат сериозни фирми с капацитет да реализират обектите, обясни експертът.

От организацията работят заедно с представители на държавата и местните власти и за промени на други нормативни текстове, които да подобрят строително-инвестиционния процес. Камарата на строителите подкрепя идеята за предварителен финансов анализ на бъдещи инфраструктурни проекти на стойност над 50 млн. евро. Ако този анализ покаже, че концесията е икономически изгоден и добър модел, то обектът да се отдава за стопанисване вместо на търг с обществена поръчка, предвижда новата стратегия за концесиите.

“Публично-частното партньорство при строителство на автомагистрали и съоръженията към тях е добър и работещ модел в редица европейски страни”, каза инж. Терзиев. Това е практика във Франция, където държавата предоставя на концесия строителството на тунели и част от пътната мрежа. Логично е тези концесии да са за по-дълъг период, тъй като се контролира размера на таксите за преминаване през тях. При този модел държавата има възможност да привлича частни средства при строителството на големи, обществено значими инфраструктурни обекти, категоричен е председателят на браншовата организация. Българските строителни фирми биха се възползвали от такъв модел, но са особено важни условията, при които ще се отдават на концесия, обясни инж. Терзиев.

Коментари

Задължително поле