Да се контролира стресът – мисия възможна 

Той е най-коварният разболяващ фактор в медицината

Стресът в динамичния съвременен живот може да има разрушително въздействие върху хората. Да се избегне е почти невъзможно, но да се контролира е осъществимо. Според Световната здравна организация да е здрав човек означава не само отсъствие на заболяване, а да е в "положително емоционално и физическо състояние". 

Заетостта през деня сама по себе си не е проблем, твърдят експертите по стрес. Тя се смята за добра, ако човек прави нещо, което му доставя удоволствие. Проблемите идват тогава, когато се претовари от ангажименти и се преуморява да "обслужва" своя живот - да печели пари, да купува вещи и техника, за да си създаде удобства. И понякога забравя за нещата, които наистина цени. Забравя колко обича близките си, семейството си, отдалечава се от приятелите си. Не му остава време за удоволствия и развлечения.

Първият признак, че стресът се промъква в живота ви, е усещането, че денят е минал без каквото и да е удоволствие, в общуване с неприятни хора или решаване на сложни проблеми.

Да се усети, че животът губи равновесие, не е толкова просто. Възможно е и да не се чувства стресът, но това съвсем не означава, че тревогите и грижите рано или късно няма да се отразят на вашето състояние.

Според психолози всеки трети страда от т.нар. айсбергов стрес. Те твърдят, че стресът е сред най-коварните фактори в медицината. Той е почти незабележим, но въздейства на целия организъм, дори и да ви се струва, че се справяте с него. Мнозина смятат, че не изпитват стрес, просто защото не се чувстват зле.

Какво може да се направи

Теоретически да се контролира стресът не е толкова сложно. Основното е да се знае как реагира на него тялото. В критична ситуация то увеличава производството на адреналин, който води до повишаване нивото на норадреналина и кортизола. Тези три хормона повишават скоростта на мислене, доставят повече енергия на мускулите и насочват ресурсите на организма там, където има най-голяма потребност от тях. Не по-малко важен е и стадият на разпускане след стресовата ситуация. На човек му е необходима почивка, здрав сън, за да се възстанови организмът след въздействието на хормоните на стреса.

За съжаление повечето хора предпочитат да се разтоварват с алкохол, цигари и кафе, които също стимулират отделянето на хормони на стреса. Без да съзнават, вместо да се освободят от напрежението, се впускат в ново. Така организмът се къпе в хормони на стреса, откъдето тръгват и проблемите.

Обикновено хормоните в тялото действат в хармония, а когато преобладават трите основни "стресови" хормона, те влияят на нивото на останалите, особено на инсулина (регулира нивото на захарта в кръвта и отговаря за енергийния обмен) и на серотонина (влияе на настроението и съня). Когато нивото им е променено за по-дълго време, това не се отразява добре на здравето.

За да не позволите на стреса да ви обсеби, има важно правило. Не бива да се намирате в отпуснато и възбудено състояние едновременно. Ако тялото ви се опитва да се отпусне, а вие се вълнувате, че през това време може или се налага да свършите нещо важно, то организмът не може да разбере какво да прави - да действа или да почива.

Полезни практики

- Освободете се от натрапчивите мисли за работа, като погледате любим филм или си поиграете с детето и домашния любимец. Тези занимания ще насочат мислите ви към нещо приятно.

- Усвоете дълбокото дишане, за да контролирате реакциите на организма си, както правят йогите. За начало затворете очи и вдишайте през носа (4 сек.), а издишайте през устата (5 сек.) в продължение на 2-3 минути. Съсредоточете се върху дишането и почувствайте как кислородът преминава през организма ви, изчиства го от всички негативни елементи и ги отнася далече заедно с издишания въздух.

- Седнете удобно у дома на дивана с вдигнати крака, за да отпуснете тялото си. Усмихнете се широко. Затворете очи и мислено се пренесете там, където силно желаете да отидете. Представете си ярка картина и изпитайте всички приятни усещания, свързани с това място.

- Разбийте деня си на части. Редувайте стресовите периоди с моменти на отпускане и почивка. Превърнете го в навик.

- Намерете малко време за забавления и приятни хора.

Как да ви стане по-леко

Ако не можете бързо да вземете решение, имате два варианта:

- Отложете решението. Решението да не действате също е решение. Изберете подходящ момент, когато ще можете спокойно да помислите за изхода от сложна ситуация, без да се вълнувате.

- Потърсете спасение в спорта. Когато сте в стрес, трудно се съсредоточавате. Адреналинът заставя организма да действа първо физически, затова се възползвайте от него и се отдайте на спортни занимания.

 

Реакции на тялото 

Стадий 1

Появяват се петна по кожата или в зони, където тя е по-суха. Може да се появи и херпес. Постоянно желание за сладко. Понякога усещате, че силите ви напускат.

Стадий 2

Появяват се пъпки, постоянно боледувате и трудно ви минава. Страдате от запек и метеоризъм. Слабеете или пълнеете без видима причина.

Стадий 3

Постоянно сте преуморени. Страдате от екземи и състоянието ви постоянно се влошава.

Кръвното ви се повишава, вие ви се свят.

Появява се синдром на раздразнените черва, с който трудно се справяте дори и с лекарства.

Ако прецените, че сте в трети стадий, посъветвайте се с личния си лекар и помислете как да промените живота си.

 

Емоции, когато сте под напрежение

Стадий 1

Често си мислите, че съдбата е несправедлива към вас. Изпитвате неприязън към непознати, които живеят по-добре от вас. Постоянно прехвърляте в главата си спорове с колеги, познати, съседи.

Стадий 2

Изпитвате чувство за вина от това, че сте недоволни от живота. Трудно ви е да се заловите с нещо ново. Постоянно сте уморени. Липсва ви увереност.

Стадий 3

Трудно ви е да си спомните кога сте се смели за последен път. Близките постоянно ви огорчават. Все сте напрегнати.

Коментари

Задължително поле