Дневният хороскоп на Алена за четвъртък, 27.02.2020

На 27 февруари 2020 да почерпят

Украйна разследва Джо Байдън за намеса в работата на прокуратурата

Вдовицата на Енвер Ходжа почина на 99 години

Комисия от Министерство на културата обследва сградите на пл. „Тройката” в Бургас

Вдигнаха “Батмобил“ с паяк в Москва (ВИДЕО)

Гръцки острови на бунт срещу мигранти Недоволство от строителството на нови лагери

Създадоха робот, който може да усеща болка Чувствителността се дължи на синтетична кожа със сензори

Вижте какво ще решава Министерски съвет утре, 27 февруари 2020 г.

Италианец е приет с температура в габровската болница Резултатите от теста за коронавирус ще излязат след два дни

ООН разтревожена заради безпрецедентната инвазия на скакалци в Африка

Втори починал от коронавируса във Франция

Насила отпуск за карантина – незаконен

Осигуровки за фермер, който е и едноличен търговец

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 27 февруари 2020

Да се контролира стресът – мисия възможна  Той е най-коварният разболяващ фактор в медицината

Стресът в динамичния съвременен живот може да има разрушително въздействие върху хората. Да се избегне е почти невъзможно, но да се контролира е осъществимо. Според Световната здравна организация да е здрав човек означава не само отсъствие на заболяване, а да е в „положително емоционално и физическо състояние“. 

Заетостта през деня сама по себе си не е проблем, твърдят експертите по стрес. Тя се смята за добра, ако човек прави нещо, което му доставя удоволствие. Проблемите идват тогава, когато се претовари от ангажименти и се преуморява да „обслужва“ своя живот – да печели пари, да купува вещи и техника, за да си създаде удобства. И понякога забравя за нещата, които наистина цени. Забравя колко обича близките си, семейството си, отдалечава се от приятелите си. Не му остава време за удоволствия и развлечения.

Първият признак, че стресът се промъква в живота ви, е усещането, че денят е минал без каквото и да е удоволствие, в общуване с неприятни хора или решаване на сложни проблеми.

Да се усети, че животът губи равновесие, не е толкова просто. Възможно е и да не се чувства стресът, но това съвсем не означава, че тревогите и грижите рано или късно няма да се отразят на вашето състояние.

Според психолози всеки трети страда от т.нар. айсбергов стрес. Те твърдят, че стресът е сред най-коварните фактори в медицината. Той е почти незабележим, но въздейства на целия организъм, дори и да ви се струва, че се справяте с него. Мнозина смятат, че не изпитват стрес, просто защото не се чувстват зле.

Какво може да се направи

Теоретически да се контролира стресът не е толкова сложно. Основното е да се знае как реагира на него тялото. В критична ситуация то увеличава производството на адреналин, който води до повишаване нивото на норадреналина и кортизола. Тези три хормона повишават скоростта на мислене, доставят повече енергия на мускулите и насочват ресурсите на организма там, където има най-голяма потребност от тях. Не по-малко важен е и стадият на разпускане след стресовата ситуация. На човек му е необходима почивка, здрав сън, за да се възстанови организмът след въздействието на хормоните на стреса.

За съжаление повечето хора предпочитат да се разтоварват с алкохол, цигари и кафе, които също стимулират отделянето на хормони на стреса. Без да съзнават, вместо да се освободят от напрежението, се впускат в ново. Така организмът се къпе в хормони на стреса, откъдето тръгват и проблемите.

Обикновено хормоните в тялото действат в хармония, а когато преобладават трите основни „стресови“ хормона, те влияят на нивото на останалите, особено на инсулина (регулира нивото на захарта в кръвта и отговаря за енергийния обмен) и на серотонина (влияе на настроението и съня). Когато нивото им е променено за по-дълго време, това не се отразява добре на здравето.

За да не позволите на стреса да ви обсеби, има важно правило. Не бива да се намирате в отпуснато и възбудено състояние едновременно. Ако тялото ви се опитва да се отпусне, а вие се вълнувате, че през това време може или се налага да свършите нещо важно, то организмът не може да разбере какво да прави – да действа или да почива.

Полезни практики

– Освободете се от натрапчивите мисли за работа, като погледате любим филм или си поиграете с детето и домашния любимец. Тези занимания ще насочат мислите ви към нещо приятно.
– Усвоете дълбокото дишане, за да контролирате реакциите на организма си, както правят йогите. За начало затворете очи и вдишайте през носа (4 сек.), а издишайте през устата (5 сек.) в продължение на 2-3 минути. Съсредоточете се върху дишането и почувствайте как кислородът преминава през организма ви, изчиства го от всички негативни елементи и ги отнася далече заедно с издишания въздух.
– Седнете удобно у дома на дивана с вдигнати крака, за да отпуснете тялото си. Усмихнете се широко. Затворете очи и мислено се пренесете там, където силно желаете да отидете. Представете си ярка картина и изпитайте всички приятни усещания, свързани с това място.
– Разбийте деня си на части. Редувайте стресовите периоди с моменти на отпускане и почивка. Превърнете го в навик.
– Намерете малко време за забавления и приятни хора.

Как да ви стане по-леко

Ако не можете бързо да вземете решение, имате два варианта:
– Отложете решението. Решението да не действате също е решение. Изберете подходящ момент, когато ще можете спокойно да помислите за изхода от сложна ситуация, без да се вълнувате.
– Потърсете спасение в спорта. Когато сте в стрес, трудно се съсредоточавате. Адреналинът заставя организма да действа първо физически, затова се възползвайте от него и се отдайте на спортни занимания.

 

Реакции на тялото 

Стадий 1
Появяват се петна по кожата или в зони, където тя е по-суха. Може да се появи и херпес. Постоянно желание за сладко. Понякога усещате, че силите ви напускат.

Стадий 2
Появяват се пъпки, постоянно боледувате и трудно ви минава. Страдате от запек и метеоризъм. Слабеете или пълнеете без видима причина.

Стадий 3
Постоянно сте преуморени. Страдате от екземи и състоянието ви постоянно се влошава.
Кръвното ви се повишава, вие ви се свят.
Появява се синдром на раздразнените черва, с който трудно се справяте дори и с лекарства.
Ако прецените, че сте в трети стадий, посъветвайте се с личния си лекар и помислете как да промените живота си.

 

Емоции, когато сте под напрежение

Стадий 1
Често си мислите, че съдбата е несправедлива към вас. Изпитвате неприязън към непознати, които живеят по-добре от вас. Постоянно прехвърляте в главата си спорове с колеги, познати, съседи.

Стадий 2
Изпитвате чувство за вина от това, че сте недоволни от живота. Трудно ви е да се заловите с нещо ново. Постоянно сте уморени. Липсва ви увереност.

Стадий 3
Трудно ви е да си спомните кога сте се смели за последен път. Близките постоянно ви огорчават. Все сте напрегнати.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.