Депутати искат отлагане на закона за горивата

Все едно да се отложи действието на Закона за данък добавена стойност, Закона за акцизите или пък на Наказателния кодекс за 6 месеца и никой да не плаща ДДС и акцизи или пък да не носи наказателна отговорност за този период. Така юристи коментират пълния хаос със Закона за горивата, породен от предложения на народни представители.

Законът за горивата влезе в сила на 28 януари тази година, както е записаното в преходните и заключителните му разпоредби – 6 месеца след приемането му, което стана на 28 юли 2018 г. Печелившите от този закон са всички българи, защото той внася ред в търговията с горива и удря през пръстите сивия сектор, който е около 30% според официални данни на Министерството на финансите.

Но депутатите може да направят пълен хаос. На 28 януари, при влязъл в сила закон, народни представители внесоха предложение за отлагане действието на Закона за горивата, което означава законопроектът за отлагането да има ретроактивн действие. Тъй като Законът за горивата влезе в сила на точната дата. В предложението пише още, че всички регистрации на фирми, които са започнали по закона и всички разходи, които са направени, трябва да бъдат възстановени на търговците с горива, съобщава "Миг.нюз". Това означава банките да върнат примерно парите на фирмите за обезпечения и гаранции, което е нечуван абсурд и красноречив пример за юридическа некомпетентност на депутатите.

Безспорният връх обаче е предложението всички административно-наказателни производства, започнали по влезлия в сила закон да се прекратят. Което на практика е оправдаване на контрабандата. Тази чест от депутатската „оферта“ обаче е единственото, което може да се приеме и да се случи реално, смятат юристите. От 29 януари всички неправомерни и наказуеми по закон деяния на търговците с горива да се ползват от амнистия до второ нареждане, ако се приеме такъв текст. А именно това изглежда е единствената цел на скандалната промяна.

От друга страна регистрации на търговци на горива на практика не могат да започнат, защото не могат да станат без обезпечение. А то може да се направи само, ако има подзаконова наредба, каквато няма. Абсурдно е и със Закона за горивата да се командват банките да върнат разходите, направени от търговците на горива – примерно за кредитна линия или обезпечение. След малко обаче промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, придобил популярност като Закона за горивата, влизат за второ четене в ресорната парламент комисия. Депутатите от Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата ще обсъждат възможността влизането в сила на гласуваните през миналата година текстове да бъде отложено с шест месеца.

Законопроектът се превърна в спорен и доведе до стачна готовност собствениците на малки и средни бензиностанции, според които той ще доведе до фалити. След среща в Министерския съвет между премиера Бойко Борисов, министъра на икономиката Емил Караниколов с представители на Българската петролна и газова асоциация бяха договорени спорните моменти. Един от тях е подземните машини да не се изваждат на повърхността за презареждане и отново да се вкарват под земята. По този текст и самият икономически министър се обяви против. От Българската петролна и газова асоциация обявиха, че са постигнали основни договорки с колегите им от Минно-геоложката камара по отношение на зареждането и презареждането на техниката. От своя страна икономическият министър отбеляза, че се надява промените да залегнат в законовите поправките в НС и по този начин да бъдат изчистени всички спорове между браншовете. С какво решение ще излезе комисията е трудно да се гадае. Но юристите не изключват да се роди поредното недомислие, което да създаде работа на Конституционния съд. Защото да се отложи действието на влязъл в сила закона ще бъде световен прецедент.

Коментари

Задължително поле