На 24 май 2019 да почерпят

Жълт код за дъжд и гръмотевици в 16 области утре

„Труд“ сезира прокуратурата за проекти на „зелените“

Заместник-кметът Христина Шопова: Нека не се делим! Благоевград се гордее с художниците си

Зеленски заяви, че няма да преговаря с Русия

Саудитска Арабия свали зареден с експлозиви дрон

Великобритания и Холандия откриха евроизборите

И вселенският патриарх Вартоломей предупреди за фалшивите новини

Локомотив на пътнически влак се е запалил край Роман

Последният робовладелски кораб открит в САЩ

Късметлия от Стара Загора спечели джакпота в „6 от 42“

Без камери в изборните помещения в деня на вота

Спасяват уникална църква с пари от ЕС

Депутатът от БСП Явор Божанков: Отклоняването на трасето на АМ „Русе-Велико Търново“ на 40 км е предателство към общини Горна Оряховица и Лясковец

Депутатът от БСП Явор Божанков

Управляващите предадоха интереса на десетки хиляди българи. Решението да изпълнят избраният комбиниран вариант на трасето на АМ „Русе-Велико Търново“ на 40 км от Горна Оряховица и Лясковец, ни обрича на застой. Това ще засегне косвено и Велико Търново. След решението на Върховния административен съд да отхвърли жалбите на гражданите, нищо не спира изграждането на път“. Така народният представител от БСП Явор Божанков коментира новината за решението на ВАС по двете граждански жалби срещу избраният вариант за трасе на новата магистрала.

„От самото начало възразявам срещу начина, по който се води процеса по проектиране на магистралата. Проведе се обществено осведомяване, а не обсъждане. Още през 2016 г. местните медии в област Велико Търново написаха, че е избрано трасето за магистралния път. Представители на АПИ в телевизионни участия заявиха, че има предпочитано трасе преди да се е провело всякакво обсъждане“, припомни Божанков.

Той аргументира, че Горна Оряховица е транспортен център, с най-голямата ЖП гара в региона, летище с концесионер. Сухопътния транспорт е решаващ за развитието на региона. „Местната общност се противопостави на избраното трасе с основание. Съществуващият път Велико Търново – Русе е с дължина малко над 100 км, а бъдещата магистрала – над 130 км. Това е удължаване с около 30%. Всеки километър е разход на гориво, намалява конкурентноспособността на бизнеса и увеличава вредните емисии. Магистралата ще осъществява транзитни функции за международния трафик, но няма да развие региона и няма да се използва от населението. Заради игнорирането на тези опасения се стигна до подаване на две жалби срещу трасето“.

Явор Божанков сподели, че граждани са се оплакали пред него, че не са доволни от начина, по който е водено делото от страна на съда. Според информацията на гражданите, цялото дело е водено от един състав, но точно на последното заседание двама от членовете са сменени. Два пъти са отхвърлени искания за задачи към съдебно-екологичната експертиза. Един от тези въпроси целял да се съпоставят социалните, икономическите и екологичните характеристики на различните варианти. Въпросът не е допуснат. Имало е искане за отвод на вещото лице, което прави експертизата. Адвокатите твърдели, че вещото лице е част от авторския екип, който е разработил софтуер „Трафик Оракул“ по проект, възложен от МОСВ. Поставените въпроси към вещото лице касаят пригодността на софтуера за извършване на ОВОС и реалистичността на резултатите. Експерт от авторския екип създал софтуера не би могъл да даде обективно и безпристрастно заключение на поставените въпроси. Освен това, въпросният софтуер е създаден по поръчка на МОСВ, а министърът на околната среда и водите е страна в процеса.

„Решението на съда е факт и всички трябва да се съобразят с него. Управляващите спечелиха и тази битка срещу собствените си граждани. Игнорирането на техните аргументирани искания е стил на управление на ГЕРБ. Смятам, че в даден момент това ще принуди хората да изразят недоволството си по един или друг начин“, заяви Явор Божанков.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.